Hej!

Jag bor i en lägenhet byggd på 40-talet där jag har kvar originalradiatorerna i två av rummen, och en i ett av rummen som är gammal, (70-tal?) men inte original. Alla radiatorer har moderna termostater (90-tal?)

De funkar fint, men på vintern går alla på max alltid, och det skulle vara trevligt att i alla fall ha möjligheten att få det ännu varmare, särskilt de dagar då det är väldigt kallt ute.

Originalradiatorerna är klassiska sektionsradiatorer, ungefär 1000x600x100mm stora. Den nyare är en panelradiator med ungefär samma mått, fast 50mm bred.

Jag har kollat på olika radiatortillverkares webbplatser, men blev inte klokare av det, främst för att jag inte har nån aning om hur stor effekt man kan få ut av de element som sitter nu, eller hur varmt tillvattnet är. Så, min fråga är:

Vinner jag nåt på att byta till moderna kompaktradiatorer? Eller är de gamla sektionsradiatorerna lika bra som moderna?
 
Vad jag har hört så kan radiatorer hålla väldigt länge, det som brukar funka dåligt efter ett tag är teromstaterna. Om elementen ger väldigt mycket värme men det inte blir varmt ändå i dina rum tyder väl mer på isåfall på att värmebehovet är större än vad dom kan producera. Det som kanske skulle behövas isåfall är att du kompletterar med ytterligare element, alternativt tittar om du har värmeläckage ut fån lägenheten någonstans.
 
Det går inte att lägga till element nånstans, men eventuellt skulle man kanske orka se över tätningen till den gamla balkongdörren.

Jag har ingen aning om hur mycket värme jag får ut av mina radiatorer, men det enda jag undrar är om jag kan få ut mer ur moderna kompaktradiatorer av samma storlek som de sektionsradiatorer jag har nu.

Och om så är fallet, vart fasen vänder man sig för att byta? Valfri rörmokare?
 
Jag har precis kollat upp samma sak för mitt hus där jag ska byta sektionsradiatorer.
Det går enkelt att ta reda på effekten för dina gamla sektionsradiatorer om du räknar antalet sektioner. Storleken har du ju.
Gå in här: Lenhovda Radiatorfabrik AB - Värmeavgivning
De tillverkar sektionsradiatorer än idag. Värmeavgivningen för den ungefärliga storlek du angivit, då med 28 sektioner L=1050xH=590 är vid deltaT 50 = 1034W.
Obs, det kan vara en duplex-radiator du har och då är den ännu kraftigare (tjockare sektioner). Mitt exempel grundar sig på en "vanlig" med ca 75 mm djupa sektioner. Jämför i tabellerna. Finns även excelblad där man kan se exakt effekt vid olika deltaT.
Eftersom vi inte vet DeltaT eftersom du bor i lgh, så antar vi att det är fjärrvärme, 60/40-20 (Framlopp 60, retur 40 vid rumstemp 20 grader). Om vi då knappar in det i excelbladet får vi 518W för exempelradiatorn ovan (DeltaT ca 30).

Med hjälp av allt detta så går du sedan in på en modern radiatortillverkare t ex Purmo som har billiga panelradiatorer: PURMO. Jag rekommenderar i ditt fall modellen PC22 (dubbel panel med två konvektionsdelar), eftersom du vill ha mer effekt. Ta sedan deras effektsimulering: PURMO och plocka ut en motsvarande radiator t ex PC22-6010 (längd 1000, höjd 600) och knappa in uppgifterna DeltaT 60/40-20 och då får vi fram 800W.

Så visst går det att byta till kraftigare radiatorer, men lägenhet så är det väl om det är bostadsrätt så att värmesystemet tillhör föreningen? Och vid hyresrätt fastighetsägarens.
Jag hade hört med förening, eller fastighetsskötare.
Purmo köper du billigast här: Alt i VVS - Topudvalg til Bundpriser eller på Rinkaby rör.
 
Tack Carl, då var det som jag trodde att moderna radiatorer är lite effektivare än äldre, men de äldre är tillräckligt bra och efterfrågade. (Folk har så konstig smak! :) )

Jag har kollat hos några grannar, och alla har lite olika element här och var, antagligen har de ersatts när de gamla gått sönder, grannen mittemot har original där jag har ett lite nyare, men hon har ett mycket nyare kompakt där jag har original. Det enda som nog är samma är i badrummen, för där har alla nyare efter stambytet för tio år sedan.

Så jag kan inte se att det finns något principiellt emot att byta typ, men jag ska självklart höra med min brf.
 
HenrikS skrev:
Tack Carl, då var det som jag trodde att moderna radiatorer är lite effektivare än äldre, men de äldre är tillräckligt bra och efterfrågade.
Nja, det finns mindre effektiva moderna också. Nu valde jag ju en dubbel kompaktradiator i exemplet. Liksom det finns kraftigare sektionsradiatorer.
I slutändan väljs radiator efter rummets värmebehov.
Det kan ju vara så att föreningen shuntar ut snål tilloppstemperatur? I orginal är systemet dimensionerat som högtemperatursystem, 80/60 och körs nu som lågtemperatursystem (55/45 alt. 60/40).
Är elementen i fråga varma upptill och svalare nertill, eller är de jämnvarma?
Mät med termometer annars.
 
  • Gilla
JohNil
  • Laddar…
Testa att ta bort termostaterna, om det då blir så pass varmt i rummen att du tycker att det räcker, så kan du ju bara byta termostater till en modell med ett högre gradantal!
 
Carl skrev:
Det kan ju vara så att föreningen shuntar ut snål tilloppstemperatur? I orginal är systemet dimensionerat som högtemperatursystem, 80/60 och körs nu som lågtemperatursystem (55/45 alt. 60/40).
Är elementen i fråga varma upptill och svalare nertill, eller är de jämnvarma?
Mät med termometer annars.
Upptill är de så varma att jag kan ta på dem, men inte hålla kvar handen särskilt länge, men nedtill kan jag både ta och hålla kvar handen hur länge som helst. Har tyvärr ingen vettig termometer jag kan använda.
 
Det finns en sak till att tänka på, med panelradiatorer blir det varmt i utrymmet mellan radiatorn och väggen. I ett gammalt hus med sämre isolering pyser det då ut mycket värme genom väggen. Tror inte det kommer kännas varmare med moderna panelradiatorer även om dessa har lite högre effekt. Med sektionsradiatorer uppstår inte spalten mellan radiatorn och väggen utan luften kan strömma mellan sektionerna.
 
Hmmmmm. Äsch. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.