Jag ska byta blandare i handfatet och fått hem en bra som ser ut så här

jag ska sätta fast den här har jag tänkt. Ny blandare och flexibla anslutningsslangar på ritad installationsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenrör med kopplingsdetaljer mot kakelvägg, troligen inför installation av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu undrar jag vad jag ska skruva. Är det den understa muttern som ska vara kvar?
 
Ser ju inte dimensionerna, så jag gissar att, om dessa ( markerade) har samma dimension, som de på blandaren, så är det väl där du ska lossa ?
Två rörkopplingar markerade med röda cirklar, antydan om att de kan vara lossningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ser ju inte dimensionerna, så jag gissar att, om dessa ( markerade) har samma dimension, som de på blandaren, så är det väl där du ska lossa ?
[bild]
Ok, är detsamma dimension? Vattenanslutningsslangar och kopplingar mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du behöver troligen 2 st planadapter oxså i rätt storlek
 
Jaha, men sitter det inte såna nedanför den övre muttern.
 
är det klämmringar på rören så är där inte plan yta på mellankopplingen utan konisk
blandarens muttrar skall anslutas till plan kant annars är det risk att man förstör gummipackningen i muttern
 
  • Gilla
Ulf Larsson5
  • Laddar…
Undrar vilka jag ska beställa? Her vet jag benämningen?
 
Alltså den lekande muttern ska ha en planadapter mellan sig och klämskruven som sitter där.
 
S Sturebystar skrev:
Alltså den lekande muttern ska ha en planadapter mellan sig och klämskruven som sitter där.
JA
 
Och jag antar att den är 12mm. Det är väl standard i badrum?
 
S Sturebystar skrev:
Och jag antar att den är 12mm. Det är väl standard i badrum?
normalt brukar inkommande rör vara 12mm och från blandaren 10mm men det finns andra varianter så kontrollmätt
 
Jag ska göra de. Tack för nu.
Star
 
Kromad enkelhandtag blandarkran på handfat med tvål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det här en Mora kran. Med kolv 020 med eller utan ess? Vad är ess?
 
S Sturebystar skrev:
Vad är ess
kallstart något som har funnits de senare åren
ESS

Med spaken i läget rakt fram kommer alltid kallt vatten. De flesta av oss tycker att det är enklast att öppna och stänga i detta läge. Detta gör att man vid korta tappningar undviker att dra upp varmvatten i rören som sedan står och kallnar till ingen nytta.

Det slentrianmässiga slöseriet med varmvatten existerar inte med Mora ESS.
ESS - Mora Armatur
 
Ok, tack. Och det är en morakran. Undrar om det är 020 eller 010.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.