Fick ta över en Stiga Snowmover eller liknande. Den har första åren kastat iväg snön bra men nu fjöser den den bara 1 m eller 2 om jag har tur.
Vad kan jag göra för att få den bättre?
Bifogar bild
Intern mekanism av en Stiga Snowmover med synliga skruvar, armar och snörester mot en gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Drivremmen som slirar kanske?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Brukar smörja insidan med silikonspray eller wd40, det gör underverk efter man har råkat rugga upp insidan genom att kasta grus etc.
 
Göran.W
Slirande drivrem är en trolig orsak.
Det sitter vanliga bultar istället för brytpinnar på drivaxeln vilket kan resultera i att vinkelväxeln havererar om du får in något olämpligt i den när du röjer snö.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag testar att köpa nya remmar både till drivning och till skruvarna. Så får jag se om jag löser mekandet! Jag byter brytpinnarna också.
 
Svärfar kollade. Drivrem är spänd så den slirar inte. Lite skrovlig är den i utkastaren, får testa silikonspray. Vingarna som kastar ut snurrar ju i samma takt som skoveln och det ser ut som den snurrar i bra takt.
 
Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Svärfar kollade. Drivrem är spänd så den slirar inte. Lite skrovlig är den i utkastaren, får testa silikonspray. Vingarna som kastar ut snurrar ju i samma takt som skoveln och det ser ut som den snurrar i bra takt.
Frågan är hur dom snurrar när dom blir belastade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.