Ska du isolera för ljud måste dörren göras tung och tät i sin anslutning mot karmen. Mineralull eller skum kommer inte göra mycket skillnad. Fyll dörren med flytspackel...
 
C cpalm skrev:
Det räcker ju bra att kika genom hålet eller att sticka in en pinne och känna efter. Tycker man till och med kan ana ett tomrum på bilden ett par centimeter in. Det är som sagt kanske ett ramverk med flera fack.
Här har jag tagit en bild ner hur borrhålen ser ut. Jag tror att det suddiga som skymtas längst ner är botten av luckan (den är 40-50cm hög). Jag kan inte se att det är några tomrum.
 
  • Närbild på borrhål i trästycke med suddig bakgrund som kan vara botten av en lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ska du isolera för ljud måste dörren göras tung och tät i sin anslutning mot karmen. Mineralull eller skum kommer inte göra mycket skillnad. Fyll dörren med flytspackel...
Tack för tipset! Hur tungt är flytspackel i jämförelse med sand? Någon aning?
 
C
H Herr Klocka skrev:
Här har jag tagit en bild ner hur borrhålen ser ut.
Nä, det ser onekligen ut som att det är trä rakt igenom.
Är ingen akustiker, men jag tvivlar på att det blir någon större skillnad om du fyller hålen.
Kan till och med vara så att hålen i sig har en ljuddämpande effekt.

P.s. men annars är det inte bara materialets densitet/vikt som påverkar, utan också dess struktur.
 
  • Gilla
karljohanp och 2 till
  • Laddar…
H Herr Klocka skrev:
Tack för tipset! Hur tungt är flytspackel i jämförelse med sand? Någon aning?
Beror på vad det är för sand, men ca 70% mer.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Är flytspackel det bästa jag kan använda i det här fallet kanske? Nån som har en annan idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.