Dörren har håligheter i form av tjocka borrhål (se bild) och dessa vill jag nu fylla med nåt slags material för att uppnå bästa möjliga ljudisolering. Det enklaste vore väl att hitta nån slags små kulor som man kan hälla ner. Men jag är öppen för att använda en längre stav som jag trycker ner materialet i hålen med. Någon som har några bra tips vad jag kan använda? Tack!
 
  • Trälist med flera borrhål ordnade i två rader på en parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Skulle gissa att det du ser, där hålen är borrade, är en ram och att dörren i övrigt är ihålig, förmodligen i ett par fack med en fyllning av t.ex. wellpapp.
Vad jag är ute efter är om du verkligen kommer åt att fylla alla hålrum i dörren?

Bästa materialet för maximal ljudisolering för en sådan tunn dörr är förmodligen sand eller något liknande, men det är ju inte särskilt praktiskt.
 
C cpalm skrev:
Skulle gissa att det du ser, där hålen är borrade, är en ram och att dörren i övrigt är ihålig, förmodligen i ett par fack med en fyllning av t.ex. wellpapp.
Vad jag är ute efter är om du verkligen kommer åt att fylla alla hålrum i dörren?

Bästa materialet för maximal ljudisolering för en sådan tunn dörr är förmodligen sand eller något liknande, men det är ju inte särskilt praktiskt.
Nja, det är gamla dörrar (från 1945) så jag tror faktiskt att det ser ut så där hela vägen rakt igenom.

Ok, tack för tipset. Synd att sand är så tungt bara. Känner du till något som väger mindre än sand men har ungefär motsvarande isoleringsförmåga?
 
Säker på att de där dörrarna är från -45?

Mitt hus är också från det året, och har originaldörrarna kvar och jag har inga dörrar med den typen av utseende/konstruktion..
 
Det har varit hyreshus (~30 lägenheter) fram till väldigt nyligen. Om dörrarna inte är original så ska alla dörrar i husen ha bytts ut någon gång samtidigt. Det är nämligen så att alla ytter- och innerdörrar är exakt samma sort. Jag skulle därför tro att dörrarna är från 1945 men det är möjligt att jag är ute och cyklar.

Det verkar iaf som att borrhålen går hela vägen genom dörrarna och det är väl det viktigaste för frågans skull :)
 
  • Gilla
Perro456
  • Laddar…
H Herr Klocka skrev:
Det har varit hyreshus (~30 lägenheter) fram till väldigt nyligen. Om dörrarna inte är original så ska alla dörrar i husen ha bytts ut någon gång samtidigt. Det är nämligen så att alla ytter- och innerdörrar är exakt samma sort. Jag skulle därför tro att dörrarna är från 1945 men det är möjligt att jag är ute och cyklar.

Det verkar iaf som att borrhålen går hela vägen genom dörrarna och det är väl det viktigaste för frågans skull :)
Både ja och nej. Är dörren helt ihålig i mitten (det ser ut som att det är en ram med fram och bakstycke) är enklaste sättet att dämpa ljudet att ta av ena av dessa och fylla med isolering och sen sätta tillbaka..
 
Violina Violina skrev:
Både ja och nej. Är dörren helt ihålig i mitten (det ser ut som att det är en ram med fram och bakstycke) är enklaste sättet att dämpa ljudet att ta av ena av dessa och fylla med isolering och sen sätta tillbaka..
Bilden jag har skickat är från en likadan dörr som jag kapat på mitten för att använda som lucka över ett platsbyggt skafferi. Så det du ser på bilden är kapat från någonstans i mitten på en sån här dörr. Så jag tror inte att det är en ram, utan det ser ut som att dörren är utformad genom att de har lagt tvärgående plankor med jämna mellanrum och sedan borrat genom dessa.
 
Du menar alltså att de ska ha borrat runt två meter långa hål då (vertikalt)?
Eller en meter (horisontellt)?

Svårt att se att det skulle gå att göra så pass rakt så många gånger.. (särskilt på 40-talet) och VARFÖR?

Du har inte så du kan plocka av ena sidan på en dörr eller skåpslucka?

(Har du sågat en dörr på mitten för att göra en lucka är chansen stor att du sågade i en förstärkning mitt i dörren)
 
  • Gilla
karljohanp
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du menar alltså att de ska ha borrat runt två meter långa hål då (vertikalt)?
Eller en meter (horisontellt)?

Svårt att se att det skulle gå att göra så pass rakt så många gånger.. (särskilt på 40-talet) och VARFÖR?

Du har inte så du kan plocka av ena sidan på en dörr eller skåpslucka?

(Har du sågat en dörr på mitten för att göra en lucka är chansen stor att du sågade i en förstärkning mitt i dörren)
Det är inte alls vad jag säger. Jag säger att de lagt plankor som de har borrat i. Dessa plankor kan mycket väl vara förborrade (det kanske tom är troligt?). Eftersom jag slängt de delar som blev över kan jag inte bryta upp någon dörr och kolla hur det faktiskt ser ut. Men vad jag kan bedöma är det plankor som går horisontellt över dörren.
 
H Herr Klocka skrev:
Det är inte alls vad jag säger. Jag säger att de lagt plankor som de har borrat i. Dessa plankor kan mycket väl vara förborrade (det kanske tom är troligt?). Eftersom jag slängt de delar som blev över kan jag inte bryta upp någon dörr och kolla hur det faktiskt ser ut. Men vad jag kan bedöma är det plankor som går horisontellt över dörren.
Det känns bara väldigt orimligt..

Det är ju extremt oekonomiskt att tillverka en dörr på det sättet, plus att du då inte får någon tvärslå som stabiliserar upp dörrbladet..

Om det nu är så att det är så som dörrarna är konstruerade så är nog de enda rimiga alternativen att antingen skumma (och hoppas man får i skum i mitten av dörren) eller stoppa i isolering (typ drevremsor) med hjälp av en pinne eller dylikt..
 
För protokollet: Luckan som jag sågat till är 1/4 av dörrens höjd. Så det skulle isf vara en förstärkning på den delen av dörren som jag stött på.
 
Violina Violina skrev:
Om det nu är så att det är så som dörrarna är konstruerade så är nog de enda rimiga alternativen att antingen skumma (och hoppas man får i skum i mitten av dörren) eller stoppa i isolering (typ drevremsor) med hjälp av en pinne eller dylikt..
Det är ljudisolering jag är ute efter. Är det bra sätt att ljudisolera på?
 
H Herr Klocka skrev:
Det är ljudisolering jag är ute efter. Är det bra sätt att ljudisolera på?
Det är de sätten jag kan komma på som man skulle kunna använda på nämnda förutsättningar.
 
Violina Violina skrev:
Det är de sätten jag kan komma på som man skulle kunna använda på nämnda förutsättningar.
Ok, vílle bara kolla att det inte blivit nåt missförstånd. Tack!
 
C
H Herr Klocka skrev:
Eftersom jag slängt de delar som blev över kan jag inte bryta upp någon dörr och kolla hur det faktiskt ser ut.
Det räcker ju bra att kika genom hålet eller att sticka in en pinne och känna efter. Tycker man till och med kan ana ett tomrum på bilden ett par centimeter in. Det är som sagt kanske ett ramverk med flera fack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.