... hur svårt ska det vara?

Pust! Jag är ingen mekaniker, men jag försöker laga det jag kan. Denna gång försöker jag laga min kinaslunga (typ en sådan här: https://outl1.se/billiga-snoslungor-online).

Jag misstänker att vinkelväxeln/snäckväxeln gått sönder så jag måste få bort snöhjulet med axel för att undersöka. Drivhjulet lossnade efter mycket rostlösande olja och lite tid. Men under detta sitter ett UC204-lager utan stoppskruvar som sitter som berget!
Närbild på delar av snöslunga med synligt UC204-lager och axel vid reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Jag har testat med en avdragare från Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-2000019462) men den var för stor för att få in under lagret.
- Jag har testat värma lite och dra, banka och slå och lyckades då tyvärr paja lagret.
- Då lagret var paj så värmde jag ännu mer tills oljan började ryka (med värmepistol). Mer bändning och bankande. Inget händer...

Någon som har något tips på hur jag kan få loss lagret?
 
Snitta det med vinkelslip, det är så att säga sista lösningen. Tokigt svårt att inte skada axeln på slutet, men det går.
 
  • Gilla
Johanhell
  • Laddar…
Kör med dremmel+slipskkva det sista så är det lättare att spara axeln
 
  • Gilla
Johanhell
  • Laddar…
Sista biten då man har kapat så djupt man vågar brukar gå att helt enkelt spräcka med hammare och kallbit. Kallbiten är lika hård som lagret så den far illa men lagret brukar spricka.
 
  • Gilla
Johanhell
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det blir till att snitta med vinkelslip och dremel.
 

Bästa svaret

Lite sen på snöbollen kanske, men jag lyckades lirka in en avdragare som syns på bifogad bild. Kunde dra i lagret fram till kilspåret innan det blev trögt, och då var det så pass långt ute att jag kunde fortsätta dra i "kragen". Satt inga stoppskruvar på mitt lager heller, så jag beställde ett SKF YAT204 från kullagret.com Avdragare installerad på maskindel för att dra ut lager, med verktyg och skyddshandskar omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avdragare används för att ta bort ett lager från maskindel, synlig mot gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avdragare som används för att dra i ett lager på en axel, delvis ute ur sin position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanhell
  • Laddar…
Jag lyckades få loss lagret till slut med hjälp av en lageravdragare från Biltema (Artnr. 19-1397).

Axeln hade gått av vid brytbulten - men brytbulten var hel. Brytbultens funktion borde vara att gå av före det att axeln eller snäckdrevet skadas, men tyvärr inte :(

Nu återstår bara att hitta en ny axel.... verkar inte så lätt.
 
  • Gilla
Johanhell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.