K Kallebo skrev:
Jag är också intresserad av innehållet i denna tråden. Men jag är ute efter riktigt billigt-billigt, så beg. fönster och dörrar är redan påtänkt.
Är det annat man kan köpa begagnat?
Är det någon ide att bygga huset på plintar istället för platta eller torpargrund?
Min man är i rivningsbranchen, när de har större rivningar så är det alltid ett riv (haha) efter schysst virke som annars skulle gått till tippen. Även många möbelsnickare som söker virke. Men man kan få vara beredd på att jobba lite för det.
 
J Jesper_Valfridsson skrev:
Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper
Kanske svenska husstommar kan vara ngt för er?
När plattan är klar får du snabbt en stomme vattentät och där du kan fortsätta oavsett vädret. MVH DS
 
Vill du bygga riktigt billigt så om du har skog köp ett sågverk för 50k Sen har du näst till gratis material
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Vill du bygga riktigt billigt så om du har skog köp ett sågverk för 50k Sen har du näst till gratis material
Nja, för 50k får man mkt stomme..
 
Lulaua Lulaua skrev:
Nja, för 50k får man mkt stomme..
Stommen är en liten del av ett hus..
 
Sågade trävaror är en så liten del i ett husbygge så att det är dumt att försöka spara pengar där. Jag skulle inte rekommendera någon att börja såga/hyvla själv för att spara pengar.
 
Mikael_L
Om man har järnmalm i sin mark så kan man ju börja med att köpa en korp och skottkärra ... :rofl:
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Sågade trävaror är en så liten del i ett husbygge så att det är dumt att försöka spara pengar där. Jag skulle inte rekommendera någon att börja såga/hyvla själv för att spara pengar.
Beror väl på villket hus du ska bygga, vissa är ju 100% i trä
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Beror väl på villket hus du ska bygga, vissa är ju 100% i trä
Vore kul att se ett hus med permanent standard i 100% trä och även hur mycket mindre det kostar än ett traditionellt hus!
 
Inte 100% men bra nära.
Stomme väggar stående spontade plank.
Liggande råspont på båda sidor.
Vindpapp och panel ute.
Lumppapp och pärlspont inne eller möjligen reveterat. Inte helt ovanlig ”tilläggsisolering” tretex och masonite invändigt med pärlsponten kvar bakom. @useless har väl något sådant.
Svartvit bild av ett delvis avtäckt tvåvåningshus som visar spontade väggplank och råspont, med människor som arbetar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från Surteraset.
Löjligt stabila hus. Titta på motsvarande bilder från raset i Tuve. Bara spillror.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag har alla möjliga varianter med dubbla eller trippla väggar och golv. Fördelen är att om man föredrar breda golvplank så är det bara att ta bort dom smala...
Men den nyaste delen av huset är byggd med stående spontad plank, 45 mm tjock, sen vindpapp och masonit in- och utvändigt och sist ett lager målarfärg.. Isolering behövs inte med direktverkande el - Det är bara att ställa dit ett större element...
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Den delen är byggd 1955 och var primärt ett trapphus, så man tyckte kanske att det inte gjorde nåt om det var lite kallt där.
 
  • Haha
bopakoster
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Gör allt jobb själv med polare man kan byta tjänster med.
Köp in allt själv gärna med bra rabatt genom kompisar med kontakter.
Köp beg dörrar, köp demo kök eller nått annat till bra pris.

Behlvs det inte en byggplan och kvalitéansvarig byggmästare typ?
 
M matswalker skrev:
Behlvs det inte en byggplan och kvalitéansvarig byggmästare typ?
Just det sätter nog krokben på många presumtiva självbyggare...
 
H heimlaga skrev:
Jag har sett nybörjare sätta upp en fullgod stomme när de fick litet undervisning och några få timmars hjälp i några kritiska skeden av en erfaren byggare i bekantskapskretsen.
Å andra sidan har jag sett andra som inte fick den lila hjälpen klanta till det totalt bortom all räddning.

Därför är det viktigt att odla sina kontakter så man får den lilla hjälpen..... annars tror jag faktiskt att det är bra att anlita proffs för stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.