nino nino skrev:
Ja det härdar även under vatten
Då blir jag säkert nöjd :)
 
D
Hur tvättar ni teglet innan putsning?
 
D Derbyboy skrev:
Hur tvättar ni teglet innan putsning?
jag tänker ej tvätta det, snarare borsta av det med kvast så löst faller av och damm osv sen blöta ner det dagen innan så stenen får suga i sig det sen spruta på grundning sen näta sen på med ett lager till för jämna ut väggen sen sista lagert som man gör till den yta man vill ha:)
 
Jag har svarat dig i pm men för framtiden skull så kan man lägga ett svar här också om någon annan behöver hjälp.

Tvätta försiktigt med vatten på en borste sen bör man kalkvattna ytan (kalkbruk är inte "rätt" bruk för lertegel men det går då det är avsaknaden av cement som gör att det sitter kvar)
Kalkvattningen gör att du får mer grepp och det tränger in en bit i stenen och gör den hård igen.
Man ska helst ha 7 lager sprutade med en ogrässpruta på. Glöm inte glasögon.

Sen grundar man allt med kalkgrund och fyller ut sen putsar med kalkbruk eller 148.
Nätar om det är utomhus, inne om man vill då det är lite lättare att få fast bruken första omgången.
148 är dyr men man kan pruta nästan 100kr på hyllpriset utan problem.
Skillnaden där är att 148 är mer som vanligt bruk och du kan bygga mer åt gången.
Kalkbruk är lite mer som grädde och svårare att använda. Det är redan svårt nog att putsa på lertegel med långa torktider och dåligt vidhäftning.

Oavsett om ni putsar inne eller ute så bör man bara måla detta med silikatfärg då det måste andas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är inte bara silikatfärg som funkar, även kalkmjölk funkar. Jag skapade en tråd om det för något år sedan:

Kalkningstråden

Jag har använt samma metod inomhus i källaren med gott resultat. Det räckte dock med tre vändor inomhus. Oklart varför. Kanske sämre ljus där, så man ser inte om det skulle vara för tunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.