BirgitS
Manberg Manberg skrev:
Sedan undrar jag om det rummet kommer bli varmare om det ligger mot en södervägg även om man inte har fönster där?
Något kanske men med dagens välisolerade hus är det nog ett mindre problem än tidigare. Eftersom din son ytterligare några år kommer att gå och lägga sig innan dig så är det kanske viktigare att han får ett rum som är svalt på kvällen medan du hinner vädra ut ditt sovrum med den svalare kvällsluften innan det är dags för dig.

Manberg Manberg skrev:
Jag skulle gärna ha möjlighet till att kunna hänga underlakan i tvättstugan, men det kanske är nog så bra att kunna göra det utomhus?
Några tvättlinor eller en stång tvärs över tvättstugan brukar gå att få till utan något större besvär.
 
Hej igen!
Nu har jag ritat ytterligare något. Känns som ett steg i rätt riktning, vad tycker ni? Behöver en generell feedback och kanske inte så mycket detaljer i detta läget. Har inte ritat övervåningen, känns som man vill få till undervåningen hyfsat först.
 
  • Ritning av enplanshusets första våning med öppet vardagsrum, kök, sovrum och kontor/gästrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av första våningen i ett hus med markerade dimensioner och möbleringsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jarlsgård skrev:
Hur ser tomten ut? Var ska garageportarna vara? På gaveln?

Och jag kanske missat detta helt, men var i landet är det?

Väderstrecken, är norr vid garage gaveln? Och kontor/vrum mot söder?

Hur ser tomten ut?
Hej! Har laddat upp en nytt förslag där tomtkarta och väderstreck finns. Detta är Västmanland. Tomten är rätt kuperad men rätt plan där huset är planerat. Fått förslag på att placera det mer söder/norr men upplever då att mycket yta blir "oanvändbar" i södöstra hörnet samt att jag leker med tanken att kunna installera solpaneler vid något tillfälle och då är placeringen sydväst betydligt bättre.
 
BirgitS
Manberg Manberg skrev:
Känns som ett steg i rätt riktning, vad tycker ni?
Håller med.

Räcker (och är bäst) med 120 cm mellan skåpraderna i köket.
Kolla att badrummet uppfyller alla tillgänglighetskrav, svårt att se på bilden om det är tillräckligt med tomyta på ena sidan av toaletten och om det är tillräckligt avstånd framför toaletten.
Se till att det går att ha både skrivbord och garderob i lilla sovrummet.
Tror det fungerar bättre med vanliga garderober längs en vägg i stora sovrummet än de där två som klädkamrarna.
Skulle nog vilja ha ett fönster på den andra vardagsrumsväggen så att man får in ljus från två håll för då kommer det inte att kännas lika mörkt vintertid.

Manberg Manberg skrev:
Har inte ritat övervåningen, känns som man vill få till undervåningen hyfsat först.
Vänta inte för länge för trappans position har betydelse för båda planen och det måste också gå att dra upp kaminrör, vatten och avlopp på bra ställen.

Manberg Manberg skrev:
Har laddat upp en nytt förslag där tomtkarta och väderstreck finns.
Man brukar vilja ha mest gräsmatta söder och väster om huset om man inte vill ta hänsyn till särskilt fin utsikt i nordost eller liknande. Skönt att slippa skotta en alltför lång uppfartsväg.
 
Jag tycker det ser bättre ut, men jag är inte såld.

Gsrderobslösningen I stora sovrummet känns väldigt tillkonstlad och rent spontant upplever jag att du får ut ganska lite förvaring per kvm med den lösningen.
Känns även lite snedfördelat med ett sovrum på drygt 16kvm och ett på knappt 8kvm.

Förvaringen i hallen är en annan femma, dåligt med vägg yta där.

Trappans placering och riktigt kommer göra ovanvåningen väldigt svårplanerad när det väl är dags för denna är jag rädd för.

Jag hade nog ställt sängen i master mot den vänstra väggen istället, tsgit bort klk och sedan haft en liten korridor utanför där dörren till båda sovrummen varit.

Så kontoret hade jag alltså vridit 90°.

Hsllen behöver inte vara så bred hela vägen, så jag hade minskat ner bredden vid trappan med en 50-60cm och förlagt wcn lite uppdragen för att få en större bredd vid entrén och dessutom fått en avhändningsyts som man inte der ifrån köket.

Trappan har jag inte lösningar kring :thinking:
 
Jag hade "gett upp" tanken om en helt rak trappa och gjort den i minst en 90° böj och placerat den så man "går upp under snedtaket" till övervåningen (kanske tom så att den går upp utanför bodelen i garaget över teknikrummet) och på så sätt sparat mycket av ytan på både över- och undervåningen..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med.

Räcker (och är bäst) med 120 cm mellan skåpraderna i köket.
Kolla att badrummet uppfyller alla tillgänglighetskrav, svårt att se på bilden om det är tillräckligt med tomyta på ena sidan av toaletten och om det är tillräckligt avstånd framför toaletten.
Se till att det går att ha både skrivbord och garderob i lilla sovrummet.
Tror det fungerar bättre med vanliga garderober längs en vägg i stora sovrummet än de där två som klädkamrarna.
Skulle nog vilja ha ett fönster på den andra vardagsrumsväggen så att man får in ljus från två håll för då kommer det inte att kännas lika mörkt vintertid.


Vänta inte för länge för trappans position har betydelse för båda planen och det måste också gå att dra upp kaminrör, vatten och avlopp på bra ställen.


Man brukar vilja ha mest gräsmatta söder och väster om huset om man inte vill ta hänsyn till särskilt fin utsikt i nordost eller liknande. Skönt att slippa skotta en alltför lång uppfartsväg.
Ok! Då ska jag minska till 120, hade fått för mig 130. Avstånd framkant toa-vägg är 1 m och avstånd centrum toa till högervägg är 1,10 (Om man tar bort handduksskåpet)

Vet att det ser lustigt ut med lösningen i sovrummet, men i mitt huvud så funkar det. Kommer ha överskåp ovanför ingången till sovrummet så det blir en liten korridor och sen tänker jag att det "öppnar upp sig" Men det kan ändras som allt annat. Ska ta fönstret åt söder med i beaktning. Denna tomt ligger högre än omgivningen så det upplevs nog ljusare än man tror. Sedan kommer grannen att bygga rakt söderut och därför har jag inga behov att lägga fönster på den sidan.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker det ser bättre ut, men jag är inte såld.

Gsrderobslösningen I stora sovrummet känns väldigt tillkonstlad och rent spontant upplever jag att du får ut ganska lite förvaring per kvm med den lösningen.
Känns även lite snedfördelat med ett sovrum på drygt 16kvm och ett på knappt 8kvm.

Förvaringen i hallen är en annan femma, dåligt med vägg yta där.

Trappans placering och riktigt kommer göra ovanvåningen väldigt svårplanerad när det väl är dags för denna är jag rädd för.

Jag hade nog ställt sängen i master mot den vänstra väggen istället, tsgit bort klk och sedan haft en liten korridor utanför där dörren till båda sovrummen varit.

Så kontoret hade jag alltså vridit 90°.

Hsllen behöver inte vara så bred hela vägen, så jag hade minskat ner bredden vid trappan med en 50-60cm och förlagt wcn lite uppdragen för att få en större bredd vid entrén och dessutom fått en avhändningsyts som man inte der ifrån köket.

Trappan har jag inte lösningar kring :thinking:

Jag håller med dig i mycket! Ska laborera med trappen och även göra en grovskiss för övervåningen. Tanken är att det ska vara ett stort allrum med stora fönster mot norr direkt man kommer uppför trappen. På så sätt så får man ner ljus i trappen med. Men ska testa vända den så att den tar en del av garaget i anspråk.

Sovrummet på 8 kvadrat är en nödlösning under byggtiden. Kommer en förlängningen vara kontor främst och gästrum sekundärt.
 
Violina Violina skrev:
Jag hade "gett upp" tanken om en helt rak trappa och gjort den i minst en 90° böj och placerat den så man "går upp under snedtaket" till övervåningen (kanske tom så att den går upp utanför bodelen i garaget över teknikrummet) och på så sätt sparat mycket av ytan på både över- och undervåningen..
Du har ju inte fel. Men jag har gett mig fasiken på att ha en rak trapp och att trappen absolut inte får komma ner i blöta delen av hallen. Men jag försöker ha ett öppet sinne.
 
BirgitS
Manberg Manberg skrev:
Då ska jag minska till 120, hade fått för mig 130.
130 cm är om man inte kan backa ut med en rullstol utan måste kunna vända, så 130 cm är nödvändigt i tvättstugan eftersom man inte kan backa ut genom en dörr där man inte ser om någon kommer utanför dörren.

Manberg Manberg skrev:
Sedan kommer grannen att bygga rakt söderut och därför har jag inga behov att lägga fönster på den sidan.
Bättre att ha en häck eller annat som skyddar mot insynen så att man kan få in mer ljus vintertid.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
BirgitS
Manberg Manberg skrev:
Vet att det ser lustigt ut med lösningen i sovrummet, men i mitt huvud så funkar det
Funka kan det väl göra men tveksamt om det är optimalt. Rita ut hur du har tänkt dig inredningen i den vänstra för som jag föreställer mig det så kan mindre än hälften av ytan utnyttjas för förvaring. I den högra kan man ju inte förvara mer kläder än i en 60 cm djup garderob och resten blir bara ett smalt utrymme på golvet som bara kan användas för att stå på.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Jag hade försökt förbättra entrén så att den rymmer åtminstone 1 garderob a 60 cm samt en stor hatthylla (med skoställ under).

Sen hade hade funderat över glasväggen. Jag har ingen erfarenhet av en glasvägg i en villa men däremot på kontor. Min erfarenhet är att glasvägg = jobbig akustik. Alla gillar olika men jag hade nog föredragit en vanlig vägg så att vardagsrummet blir lite mer privat.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Vrid trappan 90 grader.
Blir enklare att göra trapphålet längs med bjällerklangsåsarna än tvärs.
Om du inte vill ha början på trappan vid ytterdörren, så vänd den ett halvt varv.

//AA
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Senaste alstret. Har ökat storleken något med tanke på att få in en gång till sov/kontor för att möjliggöra hatthylla/avhängning i hallen. Även vänt trappen. Har dock inte kollat hur höjden blir på övervåningen där man kommer uppför trappen, men det borde funka med 45 graders taklutning. Fönsterplaceringar och storlekar är bara höftade i dagsläget.

Ritning av en husplan med dimensioner, en trappa och möjlig hatthylla samt rumsuppdelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bättre ut men framförallt entrén känns slösaktigt stor. Du hade utan bekymmer kunnat minska ner längden på huset. Som referens så har vi idag matplats + vrum på 6.5*4 meter och det är inte speciellt trångt. Du har ritat in en längd på 9.6m så 1.2m borde du kunna kapa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.