Håller som bäst på att planera och beställa för en badrumsrenovering och kommer att fälla in spottar i taket.
Taket kommer bli glespanel 28x70 med gips. cc30 Lösull bakom fuktspärr ovanför.
vet ganska väl vad jag vill ha för spottar och har varit i kontakt med leverantörer. Blir förundrad när de flesta spotlights kommer med drivdon på varje spott och förklaringen jag inte köper är att det varit så mycket problem med elektriker som kopplat fel, då de är vana vid att koppla in 230V system....så man har anpassat det för snabba korrekta installationer. Tror mer på hemmapulare med strul, men gissar ju bara. Innebär dessutom att det inte blir ett helt 12 V sekundärsystem med centraliserade drivdon, så man blir hänvisad till att elektrikern ska installera. Ok Bara att köpa och anpassa sig eller hitta annat alternativ.
Men samtidigt så ser jag att de har börjat med en kopplingsdosa till spottarna där 2 st 16 mm flexrör dras in. Ser ju gediget och smart ut?? men nu till en fråga.
Är det någon som har erfarenhet av att installera dylika lampor och i en skyddsbox? Skyddsboxen lär ju låsa flexrören och det jag har att jobba med är ju stumparna i lådan. Dessutom ska jag koppla allt genom ett 80 mm hål . Dessutom bör båda rören, in och ut, komma på samma gavel med tanke på att de ska kopplas parallellt i dosan.

Jag är fullt medveten om att det inte måste finnas skyddsboxar och den kopplingsdosa med låsning för rören passar sig bäst utan skyddsbox och funkar säkerligen ypperligt då. Finns mer utrymme i taket för flex i rören
Känner att boxarna är en bättre lösning än utan och det är ju lätt att strunta i att låsa rören i dosan, men söker erfarenhet av frågeställningen i stället för gissningar.





289162_medium_Gif_m-penny_v2.gif Vit kopplingsdosa för elinstallation med flera ingångar för flexrör.
 
Det var en märklig förklaring från tillverkaren. Du beskriver fördelarna bra med centraliserade drivdon. Man ska ju även ha möjlighet till att dimma spottarna.

Det är armaturen som ställer krav på eventuellt potta, för att hålla undan isoleringen. Jag håller med om att den kan vara bra i vilket fall då den ger ett fritt utrymme och visst skydd t.ex mot gnagare.

Jag har inte gjort en sådan installation själv men antar att man får försöka ha tillräckligt slang på slangen i pottan så att den dels går att koppla in och dels mula upp i pottan utan besvär. Men nu skulle du ha klenspänning. Då kan slangen klippas direkt innanför pottan. Det går även att göra med 230 V om man använder kabel eller drar isolerslang utanpå FK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.