Hej,
Ska för första gången köpa en induktionshäll. Tycker marknaden här känns som en riktigt djungel och svårt att hitta reviews på en specifik modell. Tänkte höra här från folk som har en häll om ni är nöjda eller om det finns mer att önska. Jag har följande funderingar:
  • Vilken tillverkare ska man titta på? Siemens och Smeg verkar populära.
  • Är det vanligt med touch-problem om man har blöta fingrar?
  • Är "multi-zoner" något att ha? Fungerar det och är det smidigt?
  • Andra smarta funktioner som man bara inte kan leva utan?
  • Hur gjorde ni för att välja rätt?
Hällen ska ner på 60cm och har ingen specifik budget utan är snarare ute efter att köpa den rätta hällen för mig.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vi har en från Husqvarna sen 4 år och vi är mycket nöjda med den. Inga problem med touch-panelen fast jag har haft det med andra.

Smeg är väl inget vidare när det gäller hållbarhet har jag förstått på andra. Eftersom hållbarhet är ett vanligt problem är det bra att välja en med 5 års garanti.

Det är inga multi-zoner på vår men vissa sådana fungerar mycket dåligt och vissa fungerar tydligen någorlunda bra, det beror på hur tillverkaren har satt spolarna som skapar magnetfältet på just den modellen.

Råd & Rön har ett test med 88 induktionshällar från i våras: https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/
Det kostar 69 kr att läsa det men det tycker jag att det kan vara värt för att slippa göra ett felköp.
 
Lämnar ett svar här om någon annan letar induktionshäll.
Valet landade på en Siemens EH651FEB1E, samma som torbeno tipsade om ovan.
Försökte göra min research gällande plattor/zoner o.s.v och vad jag kunde hitta är folk för tillfället inte helt nöjda med de zoner som erbjuds idag. Svagare värme än vanliga plattor samt svårt att få jämn värme över hela zonen.
Zonerna är inget annat än flera små induktionselement likt pixlarna på en tv, fast betydligt större såklart. Detta gör att man inte alltid kan utnyttja fulla effekten i mindre kastruller. Placeringen av kokkärlen spelar också stor roll då bara "pixel-elementen" under varje kärl aktiveras. På grund av dess storlek resulterar detta i att de ofta inte aktiveras i kanterna om inte grytan står precis rätt.
 
Kan det mycket väl vara, om de inte är ännu minde. Är säkert olika mellan tillverkare.
Största problemet med den här marknaden, som jag ser det, är att man inte kan testa hällarna någonstans. Besökte flera större butiker för att se och känna på dem, men ingen hade dem inkopplade eller kunde visa deras funktion. Många har skärmar och menyer som inte syns utan el, så blir lite meningslöst att bara titta på en svart glasskiva.
 
IKEAs standadhäll Nutid funkar utomordentligt sedan 10 år.
Inget "bättre" behövs!
 
torbeno torbeno skrev:
Denna är en storsäljare, ingen flex-zon utan bara 4 plattor.
[länk]
Prisvärd och enkel. Jag har snarlik och nöjd med att den är enkel men ändå snabb och exakt.
Nej, den du länkar till har inte separata kontroller till varje platta.
Inget kul, kräver flera knapptryck för att ändra effekt.
En häll med separata touchkontroller för varje kokzon visas med aktiva inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ska det vara, ett tryck ändrar.
Spishäll med digitala kontroller och separata effektinställningar för varje platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, den du länkar till har inte separata kontroller till varje platta.
Inget kul, kräver flera knapptryck för att ändra effekt.
[bild]

Såhär ska det vara, ett tryck ändrar.
[bild]
Jag måste ha missat var i mitt inlägg jag skrev att det finns separat styrning till varje zon. Det krävs en knapptryckning för att välja den zon man skall styra. Denna lösning sparar utrymme på hällen, ett rätt bra prioriteringsval.
 
torbeno torbeno skrev:
Jag måste ha missat var i mitt inlägg jag skrev att det finns separat styrning till varje zon. Det krävs en knapptryckning för att välja den zon man skall styra. Denna lösning sparar utrymme på hällen, ett rätt bra prioriteringsval.
Sorry, det skrev du givetvis inte.
Men jag är inget fan av den lösningen.
Tycker det ska räcka med ett tryck och det ska vara siffror och ingen ”slider”:)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Sorry, det skrev du givetvis inte.
Men jag är inget fan av den lösningen.
Tycker det ska räcka med ett tryck och det ska vara siffror och ingen ”slider”:)
Man vänjer sig rätt snabbt
 
Hus tomte
Ja sket totalt i allt å tog den enda som va helt svart å inte massa vita prickar eller streck å skit på den..

blev en witt som styr fläkten

Bra eller dåligt vet ja om typ 2månader kanske när ja bytt köket ;)

gick efter snygghet å sket i allt annat
 
Hur ser med på det här med hur mycket ljud de ger ifrån sig?
Vilka är tystast? Finns alla fabrikat med trefasanslutning och 400v elementspänning?
 
T
torbeno torbeno skrev:
Man vänjer sig rätt snabbt
När händer det? Vi har haft en sån där Siemens-häll med gemensam kontrollpanel i drygt ett år, ändrar fortfarande fel zon minst en gång varje gång jag använder den till mer än att koka vatten...

I övrigt är jag helnöjd med den, använder dock aldrig flexzoner och steksensor och andra extrafunktioner.
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.