Jag skulle vilja se vad ni tycker.

Har en putsad fasad som är nymålad med silikonhartsfärg (Alcro Granit) år 2017.
Huset är från 1928. Stommen består av gasbetong.

Har en hel del sprickor runt fönster men även mitt på väggarna. Inga breda sprickor men runt 0.25-1mm. Nu när det varit riktigt kallt så har det så klart kommit en hel del frostsprängning.
Kan man förvänta sig detta trots att fasaden är så nymålad? Sprickorna beror väl antagligen på husets rörelser och särskilt kring fönstrena.

Och hur lägger jag upp en hållbar underhållsplan. Jag kan ju laga sprickorna med en v-fog med kalkbruk och måla om. Men det lär ju spricka igen.

Tack för råd!
Putsad fasad med frostsprängning och sprickor, synligt underliggande gasbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsad fasad med synliga sprickor kring fönster och på väggen, nymålad med silikonhartsfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en putsad och nymålad vit husfasad med små sprickor som löper vertikalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett måttband mäter en fin spricka på en putsad fasad, visar cirka 0,25 till 1mm bred spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det brevid sprickorna indikerar att det gått fukt och att det släppt i en hel kaka från underlaget.
Dra med en hammare över så hör du om där är bom i putsen. Då är det bara att slå bort allt där du har ljud.
Lagar du det så kommer det inte spricka igen men det är ett täcken på att fasaden börjar bli gammal.
 
Fasaden är omputsad kanske 1990 och senast 2017 målades hela fasaden om med silikonharts. Då passade man även på att laga en del bom, men det är ju så klart omöjligt att laga alla bom på ett hus. Jag tänker att även om det är underliggande bom kan det med tur hålla många år så länge man inte får in fukt genom sprickor.
Jag kommer putsa om skadorna med ett kalkbruk och sedan måla om med samma färg. Eventuellt också försöka få till en snygg spritputs så det smälter in om det är på synlig yta.
 
Det ser ju onekligen ut som det spruckit där det tidigare har varit lagat och då är det nog väggen bakom som har sprickor och rör sig, tänker främst på bilden med vertikala sprickor nära knuten.
 
K Kontoristen7 skrev:
Det ser ju onekligen ut som det spruckit där det tidigare har varit lagat och då är det nog väggen bakom som har sprickor och rör sig, tänker främst på bilden med vertikala sprickor nära knuten.
@Kontoristen7 ja du har rätt i det. De skador som lagades 2017 har börjat spricka upp nu. Jag antar att det till stor del beror på husets rörelser och även att man inte nätat kring fönsterhörnorna vilket man kanske borde gjort när man lagade senast.

Bifogar en bild på husets gavel med balkong. Det är främst på denna gavel som skador uppstått kring fönster.

Obs sockeln är antagligen cementbruk med en sockelfärg Latex av Alcro.
Och spritputsen är ett kalkbruk med silikonhartsfärg.
Vitputsad husgavel med balkong och synliga sprickor kring fönstren, omgiven av grönska och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Det är inte spritputs du har på fasaden utan stänkputs. Då det är målat med alcros granit, är det bästa att hugga ner hela fasaden och köra nyputs. Och fasaden ser ju lite "färdig" ut.
 
N neo11 skrev:
Det är inte spritputs du har på fasaden utan stänkputs. Då det är målat med alcros granit, är det bästa att hugga ner hela fasaden och köra nyputs. Och fasaden ser ju lite "färdig" ut.
Det blir ju billigt :)
 
N
, Nej kanske inte.
Men då kanske man kan leva med sprickorna till man vill putsa om.
Tror det bara blir värre om man börjar bråka med ivarjefall vissa sprickor.
Är ju mest estetiskt, men du gör ju som du vill.
Lätt att måla efter ivarjefall pga färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.