Joni414
Vi har har ett nyrenoverat och helkaklat badrum från sommaren 2019, där allt gick via hantverkare. Under hösten 2020 började vi märka att när man går in i badrummet, knäpper det i golvet (klinker). Och det blev mer och mer påtagligt och det låter som att det knakar i hela golvet. Precis som när man går på ett knakade parkettgolv eller skulle ställa sig på en tunn is. Ibland låter det mer ibland mindre. Mest låter det när man inte varit inne i badrummet på ett par timmar, ex nattetid och går in på morgonen. Men det låter även på dagarna till å från. Varje gång man tar ett nytt steg så knakar det.

Vår snickare och plattsättare har varit här men säger att de aldrig varit med om detta tidigare. Jag behöver därför tips och råd! Vad kan detta vara? Fogarna har inte spruckit, dock något fogsprång här å var på nån millimeter. Men annars inga sprickor i fogen eller plattor. Klinkerplattorna är 15x15cm.

Kan tillägga att de även renoverade badrummet på övre plan i samma veva och där låter det ingenting. Helt stumt och inte ett ljud!
Huset är byggt på krypgrund med trästomme.

Någon som har bra koll på detta och kan ge oss tips på vad det kan vara?
 
  • Gilla
RSn
  • Laddar…
Hur låter det om du ”knackar” på de enskilda plattorna? Låter det ihåligt kan plattan ha släppt från fixet.
 
Redigerat:
Joni414
Nej inget ihåligt alls, fortfarande ”stumt” när jag knackar på plattorna. Även plattsättaren knackade på flera ställen men hörde inget konstigt...

L Lassebo skrev:
Hur låter det om du ”knackar” på de enskilda plattorna? Låter det ihåligt kan plattan ha släppt från fixet.
 
Märkligt, kan det vara i underliggande lager det släppt/rör sig? (flytspackel, armering, tätskikt mm.) Betong eller träbjälklag? Undergolv som inte sitter fast ordentligt kan ge oönskade ljud.
 
Joni414
Det är träbjälklag med krypgrund under. Reglarna är ju tätt satta och snickaren har ju lagt allt enligt konstens alla regler, så känns ju mer sannolikt att det är i det yttersta lagret det brister typ tätskiktet eller flytspacklet som du nämner. Tycker bara de knakar så sjukt mkt för att inte uppvisa några sprickor. Och att plattsättaren aldrig hört talas om det!

QUOTE="Lassebo, post: 4067489, member: 94794"]Märkligt, kan det vara i underliggande lager det släppt/rör sig? (flytspackel, armering, tätskikt mm.) Betong eller träbjälklag? Undergolv som inte sitter fast ordentligt kan ge oönskade ljud.[/QUOTE]
 
Kan du lägga upp en film med det knakande ljudet?
 
Claes Sörmland
Det är väl bara att reklamera så får firman göra om det. Inte upp till dig som konsument att lista ut vad de har misslyckats med.
 
Joni414
Ska försöka filma in det så gott det går när jag kommer hem imorgon och lägga upp! :)
L Lassebo skrev:
Kan du lägga upp en film med det knakande ljudet?
 
Joni414
Du har rätt, dock verkar de typ skylla på att ett trähus rör sig, vilket inte känns helt ok! Därav tänkte jag höra mig för :)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att reklamera så får firman göra om det. Inte upp till dig som konsument att lista ut vad de har misslyckats med.
 
Claes Sörmland
Joni414 Elinav skrev:
Du har rätt, dock verkar de typ skylla på att ett trähus rör sig, vilket inte känns helt ok! Därav tänkte jag höra mig för :)
De har helt rätt i det men det finns fackmässiga lösningar för att hantera det. Så jag skulle vara hård mot dem, det är en felaktigt utförd tjänst. Resultatet avviker från vad du som konsument kan förvänta dig, detta är inte fackmässigt. Din skyldighet som konsument är att reklamera felet, se är det deras uppgift att åtgärda sin felaktiga tjänst.

Inte ska du behöva fungera som konsult här.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Joni414
Tack, du har rätt. De får ba lösa det. För det är som du säger;
Det är inte vad man förväntat sig - ett knarrande klinkergolv...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De har helt rätt i det men det finns fackmässiga lösningar för att hantera det. Så jag skulle vara hård mot dem, det är en felaktigt utförd tjänst. Resultatet avviker från vad du som konsument kan förvänta dig, detta är inte fackmässigt. Din skyldighet som konsument är att reklamera felet, se är det deras uppgift att åtgärda sin felaktiga tjänst.

Inte ska du behöva fungera som konsult här.
 
nikasp
Vi har träbjälklag med skruvat golvspån och sedan armering och flytspackel plus klinker. Gjort 2017 och 100% tyst. Låter inte så roligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fru Hus
  • Laddar…
Joni414
Låter exakt som vår ”uppbyggnad” med... skulle i såfall kanske vara att flytspacklet inte är helt bra gjort...
nikasp nikasp skrev:
Vi har träbjälklag med skruvat golvspå och sedan armering och flytspackel plus klinker. Gjort 2017 och 100% tyst. Låter inte så roligt.
 
Claes Sörmland
T o m jag har lyckats bygga ett badrum på träbjälklag utan att det knarrar. Så, så svårt kan det inte vara.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Joni414
Nä man tycker ju inte det, i och med att det är rätt vanligt med trähus med träbjälklag dessutom ...
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T o m jag har lyckats bygga ett badrum på träbjälklag utan att det knarrar. Så, så svårt kan det inte vara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.