Vi har nyligen fått vårt bygglov beviljat. I beslutet står det ”För att genomföra åtgärden krävs även tillstånd enligt 2 kap. 10 & 11 §§ kulturmiljölagen SFS 1988:950. Tillstånd söks hos Länsstyrelsen Skåne.”

Tomten ligger inom fornminnesområde. Lämningstyp är ”bytomt/gårdstomt” och i beskrivningen står det ”Bytomt, ca 680x150 m (NNÖ-SSV), enligt äldre lantmäterikartor”.

Jag ska ringa Länsstyrelsen i morgon och höra med dom vilken blankett som ska användas och framför allt vilken information som är viktig för dom. Normal handläggningstid uppges till 150 kalenderdagar, men enkla ärenden som kommer in i komplett form behandlas snabbare. Vi planerar att påbörja markarbetet om två veckor så det här satte verkligen käppar i hjulen för oss.

Är det någon som har erfarenhet kring detta och kan berätta lite vad vi kan förvänta oss?
 
Har en del fornlämningar vid sommarstugan. I samband med installation av kommunalt VA så hamnade vi i en liknande sits där vi försökte få reda på vad som gällde.

Fått förklarat/berättat att Länsstyrelsen? avgör om t ex en representant/arkeolog behöver närvara vid vissa moment då man gräver i backen. Det görs nog genom att man studerar befintliga handlingar och kartor som finns över området och ser hur pass viktigt/troligt det är något som man behöver ta hänsyn till. Utifrån det kan man sen få direktiv över hur vissa moment ska genomföras eller vissa kontroller som ska ske. Eller i bästa fall ett OK att köra på precis som vanligt.

Bedöms det som väldigt viktigt kan det i "sämsta fall" (tid/pengar) krävas att en arkeolog är närvarande. Ser/hittar den personen något intressant/viktigt/avgörande vid t ex grävning kan de stoppa arbetet och man kan då tvingas avvakta en slags utgrävning/undersökning (som man dessutom får bekosta) innan man får förhoppningsvis får fortsätta gräva.

MEN normalt sett ger de bara tillstånd och allt är ok att göra ungefär precis som vanligt. Misstänker dock att man då formellt sett har ett ansvar att själv rapportera in om man/grävaren upptäcker något som skulle kunna vara fornlämningar. Dock är det nog svårt som lekman att avgöra vad man hittar/ser eftersom det ofta är "tecken" som normalt endast ett tränat öga ser.
 
Hej!

Mitt första inlägg här, var snälla. :)

Jag undrar också över fornminnen, finns det något generellt minimiavstånd från fornminne som måste beaktas om man vill bygga nytt?

Ligger ett välavgränsat fornminne på en tomt vi är intresserade av att köpa.

Hälsningar,
Mattias
 
Svarar inte på den exakta frågan. Men även om fornminnet är avgränsat, så tar du en stor risk att mer visar sig om du börjar gräva. Det kan bli dyrt och försena bygget.
 
H hempularen skrev:
Svarar inte på den exakta frågan. Men även om fornminnet är avgränsat, så tar du en stor risk att mer visar sig om du börjar gräva. Det kan bli dyrt och försena bygget.
Tack för svar!

Jo, det kan ju vara ett problem, men just i detta fallet tror jag att det faktiskt är ganska begränsat, det är en gammal kvarnbyggnad precis nere vid en å.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.