Hej!

Jag har googlat runt utan att hitta något svar, vilket förvånade mig. Försöker hitta ungefärlig kostnad för att ta in någon att lägga klickparkett, dvs ungefärlig kostnad per kvm ( om det är det vanliga sättet att debitera?)

Jag frågade en golvfirma (Nockeby parkett), som tog 700 /kvm men det var inkl ett 3- stavsparkett, vilket jag tyckte lät som ett rimligt pris.
En polsk hantverkare en bekant tipsat om ( vitt), blev motsvarande 320 kr / kvm för bara själva golvläggningen ( exkl extra material som han beräknade till 5000 kr, inkl lister, detta till en yta på 50 kvm). Han beräknade 4 arbetsdagar till detta.

Skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenhet om pris per kvm?
 
S Sara00K skrev:
Hej!

Jag har googlat runt utan att hitta något svar, vilket förvånade mig. Försöker hitta ungefärlig kostnad för att ta in någon att lägga klickparkett, dvs ungefärlig kostnad per kvm ( om det är det vanliga sättet att debitera?)

Jag frågade en golvfirma (Nockeby parkett), som tog 700 /kvm men det var inkl ett 3- stavsparkett, vilket jag tyckte lät som ett rimligt pris.
En polsk hantverkare en bekant tipsat om ( vitt), blev motsvarande 320 kr / kvm för bara själva golvläggningen ( exkl extra material som han beräknade till 5000 kr, inkl lister, detta till en yta på 50 kvm). Han beräknade 4 arbetsdagar till detta.

Skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenhet om pris per kvm?
Jag har en gång lagt ett klickgolv som ett extraknäck. Men då kom vi överens om ett fast pris. Jag vet inte ens hur många m² det var.

Men jag tror inte att pris/m² är ett bra sätt att ta betalt för att lägga klickgolv. Att bara lägga 1 m² går jättefort. Det som tar tid är att kapa bitarna och i synnerhet passa in dem om det är något krångligt. Elementrör och utbuktningar på väggarna krånglar till det, liksom krokiga eller sneda väggar.

I mitt fall tror jag det tog längre tid att först plocka bort alla lister och foder (utan att förstöra dem), kapa fodren och sedan sätta tillbaka alltihop än att lägga själva golvet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det förstås.

I mitt fall är det gamla golvet + gamla lister utrivna. Rummen har raka linjer så inga konstigheter. Enstaka element finns förstås.
 
Fick en offert på 35 kvm och 36 tkr inkl rivning (8 timmar) av gammal parkett och ett Kährsgolv (kostar ungefär 12 tkr på bygghemma). 16 timmar för läggning. Inkl socklar.

Står inget om underarbete men vi pratade om det och jag tror säkert det behöver spacklas upp lite.
 
S Sara00K skrev:
Ja det förstås.

I mitt fall är det gamla golvet + gamla lister utrivna. Rummen har raka linjer så inga konstigheter. Enstaka element finns förstås.
Rev du det gamla golvet själv?
 
H hellohello skrev:
Fick en offert på 35 kvm och 36 tkr inkl rivning (8 timmar) av gammal parkett och ett Kährsgolv (kostar ungefär 12 tkr på bygghemma). 16 timmar för läggning. Inkl socklar.

Står inget om underarbete men vi pratade om det och jag tror säkert det behöver spacklas upp lite.
Hm ok...
På min offert va det ju 5000 kr för material som socklar och annat som behövs förut själva golvet. Det till en yta på 50 kvm.
Så om man räknar bort 12t för golvet och 5t för övrig materialkostnad blir det 19t. Det delat på 24 h ger en timdebitering på 791 kr/h. Ganska högt, tycker jag.
 
A Andy78 skrev:
Rev du det gamla golvet själv?
Nej, snickare gjorde.
Jag gör absolut ingenting själv utan lämnar till dom som kan (och jag har ingen ork över till sånt;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.