Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Precis, men ni borde fakturera 900 minst o slippa hela påslagsbiten. Billigare o bättre för alla.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 12 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Absolut, men Jag hävdar att det inte är riktigt samma sak med en Vatette kulventil köpt på Hornbach eller hos Ahlsell, kontra en grenrörspackning till en Q7 V6 diesel köpt på Autodoc istället för hos Audi. Helt olika jobb, att byta ventilen tar några minuter, medans hela motorn måste ur för att byta packningen.

Tro mig, ingen bransch är så granskad och under luppen som bilbranschen. Vi får inte gör minsta fel utan att det ska va gratis bromsskivor osv osv. Goodwill hit och godwill dit, annars går man till Kalla Fakta. :rofl:

Därför vill man helst inte sätta dit nått icke original. Men vi låter kunden köpa saker själv om dom vill, och vi är auktoriserade för alla de stora bilmärkena, BMW, VW, Audi, Skoda, Mercedes, Volvo mfl.
Vw. Där original var sämre än piratdelarna :p 9 av 9 passater var totalslut inom 24 månader (2012) Fick absolut aldrig köpa något annat än vw:s egna delar för då ville de inte stå för garantin.

Problemet när 9 motorer och typ 7 växellådor skulle bytas ut inom garantin ville de inte heller då stå för det.
Så där var det skitsamma om det var Gustavsberg eller noname skitstol från djupaste hålet i asien.

:D
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Du måste ha bra lön eller så har ni dålig beläggning. Medellönen i Sverige är runt 35.000 kr /mån. Det motsvarar en timlön på 335kr+moms i ett aktiebolag vid 160h inkl. Skatt, sociala, semester pension etc.

Säg att jag har 40 timmars VVS jobb för 750kr timme plus moms = 30.000 + moms. Materialet kostar 150.000 kr (värmepump och golvvärme). Via VVS blir det 40.000 kr dyrare än billigaste nätbutik.
Då ligger ersättningen helt plötsligt på 1750 kr i timmen + moms. Sen kommer det vara resetid firmabil å lite annat som tillkommer.

Svineri är va det är!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Ulf Peter och 54 till
  • Laddar…
A
K Krillehus skrev:
Du måste ha bra lön eller så har ni dålig beläggning. Medellönen i Sverige är runt 35.000 kr /mån. Det motsvarar en timlön på 335kr+moms i ett aktiebolag vid 160h inkl. Skatt, sociala, semester pension etc.

Säg att jag har 40 timmars VVS jobb för 750kr timme plus moms = 30.000 + moms. Materialet kostar 150.000 kr (värmepump och golvvärme). Via VVS blir det 40.000 kr dyrare än billigaste nätbutik.
Då ligger ersättningen helt plötsligt på 1750 kr i timmen + moms. Sen kommer det vara resetid firmabil å lite annat som tillkommer.

Svineri är va det är!
Jag skrev "cirka". Men för att svara på din fråga, ja lönen är bra

Skulle inte kalla de svineri utan verkligheten, all form av hantverk idag är dyrt i Sverige oavsett de handlar om rör, el, bil ja vad de nu må vara.
 
  • Gilla
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Jag skrev "cirka". Men för att svara på din fråga, ja lönen är bra

Skulle inte kalla de svineri utan verkligheten, all form av hantverk idag är dyrt i Sverige oavsett de handlar om rör, el, bil ja vad de nu må vara.
Nej all form av hantverk är inte dyrt. Du kan hitta snickare för under 300kr/h. Problemet är att VVSare tycker att de ska tjäna minst 1500kr i timmen, men skulle de debitera det i timpenning skulle folk be dem dra åt helvete, därav gömmer man det i materialet. Och där jag som kund blir blåst. Så nog är det svineri alltid.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Incoog och 69 till
  • Laddar…
A
K Krillehus skrev:
Nej all form av hantverk är inte dyrt. Du kan hitta snickare för under 300kr/h. Problemet är att VVSare tycker att de ska tjäna minst 1500kr i timmen, men skulle de debitera det i timpenning skulle folk be dem dra åt helvete, därav gömmer man det i materialet. Och där jag som kund blir blåst. Så nog är det svineri alltid.
Jag vet inte vart du hittar ditt folk för 300 men jag jobbar med i princip samtliga stora byggfirmor i den staden jag jobbar o även med mindre i orterna runt omkring. Dem debiterar inte 300 mot kund, inte ens i närheten :thinking:
 
  • Gilla
hyo57 och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vw. Där original var sämre än piratdelarna :p 9 av 9 passater var totalslut inom 24 månader (2012) Fick absolut aldrig köpa något annat än vw:s egna delar för då ville de inte stå för garantin.

Problemet när 9 motorer och typ 7 växellådor skulle bytas ut inom garantin ville de inte heller då stå för det.
Så där var det skitsamma om det var Gustavsberg eller noname skitstol från djupaste hålet i asien.

:D
??

Det där var nästan värre än när @Takläggare skriver inlägg..
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Jag vet inte vart du hittar ditt folk för 300 men jag jobbar med i princip samtliga stora byggfirmor i den staden jag jobbar o även med mindre i orterna runt omkring. Dem debiterar inte 300 mot kund, inte ens i närheten :thinking:

Billigare i större städer, tillgång och efterfrågan...
https://kostnadsguiden.se/vad-kostar-hantverkare-timpris-och-tips/
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
A
K Krillehus skrev:
Billigare i större städer, tillgång och efterfrågan...
[länk]
Läs kommentarerna från företagarna.

Välkommen till verkligheten.
 
  • Gilla
Zallin och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Man jobbar för att tjäna pengar. Inget annat
Fast om man vägrar att ta ett jobb där kunden är beredd att betala för tiden så tjänar man väl inga pengar?
Jag har jobbat som konsult och då gick det alldeles utmärkt att tjäna pengar utan att kräva att kunden köpte någon specifik hårdvara.

Du är ganska dålig på att dölja ditt förakt för kunderna. Det är på grund av såna som dig och dina argument som jag undviker in i det längsta att anlita hantverkare.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 75 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Läs kommentarerna från företagarna.

Välkommen till verkligheten.
Jag har bra förankring.
Är du egenföretagare eller anställd?
 
  • Gilla
zup
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Jag trodde bilarna finansierades av posten ”servicebil” :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 14 till
  • Laddar…
nikasp
Det blir så fånigt om man får offert med 30% rabatt på t.ex. Schneider och så har jag egen kontakt på Ahlsell och får ett väldigt annorlunda pris.
 
  • Gilla
Byggroda
  • Laddar…
Fast är väl inte så konstigt att man vill jobba med egna grejer då man tar på dig garantin med. Så nej, handlar inte enbart om att tjäna pengar.
 
  • Gilla
Frajjanspappa och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
??

Det där var nästan värre än när @Takläggare skriver inlägg..
Typ enkelt förklarat. Du betalar för en Bentley men får en trabant.

Du betalar för Gustavsberg men får ett utedass.

Vill hantverkaren inte röra vid din egeninköpta skitstol pga att den förlorar provision, då vill den kanske inte blir rekommenderad vidare.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.