Hej!

Jag har offerter från båda företag inklusive byggarbete till och med "utvändig färdig". Mellby är lite dyrare, men då får man isoleringen och innervägg färdig, medans med Igland måste jag göra arbetet inuti själv.

Har ni erfarenheter med det ena eller andra företag?
 
M marvin123 skrev:
Hej!

Jag har offerter från båda företag inklusive byggarbete till och med "utvändig färdig". Mellby är lite dyrare, men då får man isoleringen och innervägg färdig, medans med Igland måste jag göra arbetet inuti själv.

Har ni erfarenheter med det ena eller andra företag?
Hej. Har du kommit något längre i tankarna?
Jag har också börjat kika på leverantörer och Igland Justöy är en het kandidat, mycket pga. utformningen skulle passa in i vårt 60-tals funkis-område.
 
Jag har varit i precis samma tankar, valde till sist Igland. Mycket beroende på att jag ska ha liggande panel och den är redan färdigmonterad på väggsektionerna på Iglandgaragen. Bygget börjar i vår så jag vet inte hur kvalitén är.
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite. Det här med byggsatser av garage verkar vara intressant. Jag har ett gammalt garge från 70-talet som sjunger på sista versen. Jag funderar på om det går att ställa ett nytt garage på gamla plattan på något kostnadseffektivt sätt. Jag kollade lite på lundqvist trävaror på garage. Det verkar ju vara ganska prisvärt? Det kändes som att man fick ett färdigmondterat garage för ca 150 000 SEK. Ca 4,5+8,0 meter. Inklusive montage. Exklusive el och takbeläggning. Oisolerat ska jag tillägga.

Är det några kostander som man typiskt bortser ifrån när man kollar på leverantörernas hemsidor? Det kostar ju såklart att riva det gamla garaget.
 
O Olf Oggler skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden lite. Det här med byggsatser av garage verkar vara intressant. Jag har ett gammalt garge från 70-talet som sjunger på sista versen. Jag funderar på om det går att ställa ett nytt garage på gamla plattan på något kostnadseffektivt sätt. Jag kollade lite på lundqvist trävaror på garage. Det verkar ju vara ganska prisvärt? Det kändes som att man fick ett färdigmondterat garage för ca 150 000 SEK. Ca 4,5+8,0 meter. Inklusive montage. Exklusive el och takbeläggning. Oisolerat ska jag tillägga.

Är det några kostander som man typiskt bortser ifrån när man kollar på leverantörernas hemsidor? Det kostar ju såklart att riva det gamla garaget.
O Olf Oggler skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden lite. Det här med byggsatser av garage verkar vara intressant. Jag har ett gammalt garge från 70-talet som sjunger på sista versen. Jag funderar på om det går att ställa ett nytt garage på gamla plattan på något kostnadseffektivt sätt. Jag kollade lite på lundqvist trävaror på garage. Det verkar ju vara ganska prisvärt? Det kändes som att man fick ett färdigmondterat garage för ca 150 000 SEK. Ca 4,5+8,0 meter. Inklusive montage. Exklusive el och takbeläggning. Oisolerat ska jag tillägga.

Är det några kostander som man typiskt bortser ifrån när man kollar på leverantörernas hemsidor? Det kostar ju såklart att riva det gamla garaget.
Jag är i samma läge som dig men tänkte passa på att bygga större när jag ändå är igång.
Grunden är ju en relativt stor kostnad som du förhoppningsvis slipper då. Kolla bara av så att dina mått på grunden går att matcha med byggsatsen. Det finns ju ett gäng olika garageleverantörer som har olika mycket vilja att anpassa sina mått :)
Även takbeläggning och avvattning går ju att lägga till i satserna så du kan få det väldigt komplett om du vill.
Eventuella bygglovskostnader kan ju vara något som blir "oförutsett" för dig. Även om man tycker att man bara river och bygger upp ett likadant så kanske inte kommunen alltid håller med. Det beror såklart också på var/hur du bor och om det finns detaljplan och sånt att förhålla sig till. Kan också vara så att man tvingas in i andra/högre krav när det kommer till brandsäkerhet och sånt om man bygger nytt jämfört med om man bara renoverar nånting gammalt.
 
Bygglov. Där har jag ett taskig läge. Mitt nuvarande "fula" 70-talsgarage med platt tak står på tomtgräns till grannen. Under årens lopp har detaljplanen ändrats. Även med grannens medgivande måste jag placera ett nytt garage 1m från tomtgränsen. Det blir ju lite problematiskt. Dels eftersom betongplattan måste flyttas. Och dels för att det står ett hus i vägen för att flytta garaget 1 meter.

Enligt kommunen kan jag få igenom en fasadförändring. En fasadförändring skulle också kunna inbegripa nya takstolar och sadeltak.

Jag får alltså i princip byta ut allt. Tak, fönster, dörrar, port, panel på det nuvarande garaget. Men jag får inte bygga ett nytt. Är inte det lite märkligt? Min poäng är alltså att det förmodligen blir billigast att bygga nytt.

Konsekvensen blir ju att det gamla garaget blir stående med förfall till grannarnas, mitt och kommunens irritation.
 
O Olf Oggler skrev:
Bygglov. Där har jag ett taskig läge. Mitt nuvarande "fula" 70-talsgarage med platt tak står på tomtgräns till grannen. Under årens lopp har detaljplanen ändrats. Även med grannens medgivande måste jag placera ett nytt garage 1m från tomtgränsen. Det blir ju lite problematiskt. Dels eftersom betongplattan måste flyttas. Och dels för att det står ett hus i vägen för att flytta garaget 1 meter.

Enligt kommunen kan jag få igenom en fasadförändring. En fasadförändring skulle också kunna inbegripa nya takstolar och sadeltak.

Jag får alltså i princip byta ut allt. Tak, fönster, dörrar, port, panel på det nuvarande garaget. Men jag får inte bygga ett nytt. Är inte det lite märkligt? Min poäng är alltså att det förmodligen blir billigast att bygga nytt.

Konsekvensen blir ju att det gamla garaget blir stående med förfall till grannarnas, mitt och kommunens irritation.
Ja sånt är såklart surt. Du kan såklart försöka resonera med kommunen och tillsammans med garageleverantören försöka hitta en utformning som blir identisk med den gamla så kanske de går att få igenom som en "renovering"
Annars får du nog tyvärr bita i det sura äpplet och renovera en vägg i taget. Att tvingas flytta garaget 1 meter känns ju jättetrist och innebär ju en stor merkostnad iom att du då också tvingas gjuta ny platta
 
S Stuff skrev:
Hej. Har du kommit något längre i tankarna?
Jag har också börjat kika på leverantörer och Igland Justöy är en het kandidat, mycket pga. utformningen skulle passa in i vårt 60-tals funkis-område.
Jag tog Igland, men måste för närvarande avråda. Jag fick inget bra intryck av dem.
 
M marvin123 skrev:
Jag tog Igland, men måste för närvarande avråda. Jag fick inget bra intryck av dem.
Alright. Jag har också valt Igland. Håller på med markarbetet nu och räknar med att resa garaget i höst. Hur långt har du kommit i processen?

Utveckla gärna varför du inte får bra intryck? Är det produkten? Eller servicen/kontakten?
Jag har hittills fått ett bra bemötande och bra svar på de frågor jag haft
 
Blir första inlägget i forumet för min del, har läst en del här och speciellt i samband med att vi nyss byggde garage. Vi valde Igland, delvis för att vi fick en bra kontakt med säljaren och också för att vi gillade hur deras modell Groos (valmat tak) såg ut på bild.

Det blev lite långt inlägg, så för den som inte orkar läsa hela: Igland kan nog vara helt ok om man beställer och sköter monteringen själv, alternativt använder en firma som man känner till sen innan. Välj inte montering från Igland.

Nu är garaget färdigt och det blev ganska fint, men det är lite bitter eftersmak. Det beror inte på konstruktionen som jag inte kan uttala mig om utan på bemötandet vid monteringen och framför allt efter. Vi ville ha totalentreprenad vilket det inte riktigt blev, men monteringen löstes via Igland. Den snickarfirman var det sämsta jag varit med om, och när vi påtalade flertalet problem efteråt så kändes det som att Igland ställde sig på snickarfirmans sida istället för att lösa det så att vi som kunder blev nöjda. Efter ett (taffligt) försök att åtgärda problemen så slutade det med att jag inte ville ha snickarfirman hemma något mer så jag löser det sista själv, men alla problem är alltså inte lösta än. Det som kunde leda till problem är dock åtgärdat så nu handlar det mest om kosmetiska problem.

Vi hade också en del problem med felleveranser av material för isoleringspaketet. Det löstes, men jag var inte så imponerad av hanteringen där heller.

Det är också värt att veta att Groos inte ser ut exakt som på bilderna på hemsidan, plåten vid taket är rejält mycket högre vilket leder till ett mindre snyggt utseende (enligt mig). Jag fick ingen bra förklaring till varför bilderna inte stämmer överens med konstruktionen (ursäkten var "bilden på hemsidan är animerad", men det är ingen ursäkt, de ska vara representativa om det ska vara någon poäng med dom).

I slutändan är det nog många små grejer som totalt ger en rätt dålig känsla. Detta inlägget blir långt nog utan att jag skriver ner alla smågrejerna.. :)
 
  • Gilla
dammtoken
  • Laddar…
Jag valde Mellby som leverantör, mycket på grund av det fina bemötandet. Proffsigt och vänligt hela vägen. Köpte dock bara satsen därifrån och anlitade sedan egen byggare. Det enda problem som dök upp var att jag fått fel modell av kodlås till porten. Ringde upp Mellby angående detta på en tisdag. På torsdagen kom ett nytt lås utan tjafs.
 
  • Gilla
dammtoken
  • Laddar…
T
Jag har också byggt ett Mellbygarage. Valde dock att anlita egna snickare. Inget problem alls. Är nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
dammtoken
  • Laddar…
Jag valde igland och är än så länge nöjd. Kan dock hålla med om att den höga fotplåten ser lite udda ut, men inget som stör jättemycket. Funktionen är ju i alla fall bra.
Mina väggsektioner är 3m och säljaren hävdade att det inte var några problem att lyfta på 2 man. Jag är hyffsat stark och fick slita rejält. Slutade med att vi hyrde en skylift för att lyfta både väggar och takstolar.
Materialet har stämt väldigt bra. Alla foder osv är färdigkapade.
Hade nog byggt ett Igland igen om jag fick välja.
 
T Ejmelie skrev:
Jag har också byggt ett Mellbygarage. Valde dock att anlita egna snickare. Inget problem alls. Är nöjd med resultatet.
Letar efter vettiga snickare, vilka anlitade du/ni? Om du inte vill svara i tråden så skicka gärna meddelande.

Mvh
 
T
D rob_t_j72 skrev:
Letar efter vettiga snickare, vilka anlitade du/ni? Om du inte vill svara i tråden så skicka gärna meddelande.

Mvh
Dom är tyvärr inte kvar i Sverige :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.