Hej

Jag planerar att bygga lite ute på landet.
JAg har för mig att det skall räcka med ritning samt att man ritar in på en karta vad det ligger i förhållande till angränsande bygggnader.
Var hittar man dessa kartor, har letat på lantmäteriet men inte hittat något som passar. Någon som vet??
 
Förstår inte om det är själva kartan på ett befintligt hus eller är den en nybyggnadskarta du är ute efter. Är det nybyggnadskarta så får du tag på den på Byggnadsnämnden i din kommun. Du ska ha ritningarna och sen ska du rita ut exakt vart du ska ha huset på den kartan. Kartan, husritningarna (alla, grundritningar och allt) samt byggansökan, bygganmälan och teknisk beskrivning skall in när du söker bygglov sen..


Mvh ch
 
Har varit i kontakt med kommunen idag.
De skickar kartor!
Tack!
 
det är situationsplanen över din tomt du använder, kommmunen och lantmäteriet har den. Är det utanför detaljplanerat område du skall bygga, så behöver det inte vara så komplicerat. Tala med kommunen vad som krävs till din bygglovsansökan.
Du kan i princip rita huset själv, men det finns många duktiga studerande som går något byggprogram, som enkelt och till låg kostnad kan använda ett program i datorn och färdigställa dina ritningar, jag gjorde så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.