Vi har för ett år sedan köpt ett gammalt trähus byggt på 1930-talet och delvis tillbyggt på 1950-talet. För ca 5 år sen tilläggsisolerade den gamla ägaren huset i samband med ett fasadbyte. Också vinden är tilläggsisolerad i samband med takbyte 2006.

Det första vi gjorde var att byta ut den eländiga kombipannan (el och pellets) till bergvärme. Bergvärmen funkar utmärkt och radiatorerna fungerar bra, även om jag misstänker att radiatorerna på entréplanet är ineffektiva (enkelplåts panelradiatorer fr 70-80-talet). Ventilationen i huset är självdrag.

Nu till saken. Huset är 1,5-plan med källare på totalt 123 boa kvm plus 69 bi. Ovanvåningen är varm och skön (har stora härliga gjutjärnsradiatorer i alla tre sovrum) om än lite dragit vid fönstren. Entréplanet är dock svinkallt! Källaren är också oisolerad och kall.

Alla fönster i huset är gamla kopplade 1+1-glas med munblåst glas och dom är konstaterat kalla och dragiga. Jag har satt in nya tätningslister med marginell effekt. vi vill behålla de gamla charmiga fönstren även om man blir snurrig när man kollar ut :)

Bjälklagen är isolerade med torv och tilläggsisolerad med något vitt skum längs ytterväggarna. Ett av sovrummen på övervåningen får delvis ett nytt trägolv då det gamla var i så dåligt skick att det inte gick att slipa, så där håller jag på att byta ut torvisoleringen mot stenull.

Vad skulle ni ha gjort för att isolera huset och få en behaglig temperatur inomhus? I rätt ordning, till en vettig kostnad. Att byta fönster i huset är inte aktuellt i dagsläget pga kostnaden.
 
NI får skruva upp kurvan lite på VP så elementen på BV får högre temp och stänga ner lite på ÖV om det blir för varmt. Det med vit skum är Ischaskum ( om jag stavat rätt ) och var populärt på 70 talet att spruta in i golv och väggar. Det har en förmåga att krympa, men det visste ingen då. Blir då en glipa mellan alla trädetaljer runt med drag. inget att göra åt utan att riva golven.
 
J jonaserik skrev:
NI får skruva upp kurvan lite på VP så elementen på BV får högre temp och stänga ner lite på ÖV om det blir för varmt. Det med vit skum är Ischaskum ( om jag stavat rätt ) och var populärt på 70 talet att spruta in i golv och väggar. Det har en förmåga att krympa, men det visste ingen då. Blir då en glipa mellan alla trädetaljer runt med drag. inget att göra åt utan att riva golven.
Visst kan jag öka temperaturen, det har jag gjort också, men med tanke på hur oisolerat huset är blir det inte särskilt ekonomiskt. Jag vill göra rätt åtgärder, i rätt ordning, till en rimlig kostnad, så jag kan ha en bra förbrukningskostnad.
 
Blir nog i dagens läge att bita i äpplet, höja kurvan och vänta till våren/sommaren med åtgärd, börja med att isolera mer på vinden, i bland kastar dom ut hälften eller all kutterspån där. Med allt så kan det bli fukt, bäst är att ta bort hälften av spånet och isolera med min 20 cm mineralullsmatta som blir liksom vindtät. Går även att lägga skivor av dito ca 15 cm och sedan rulla ut en matta på 5 cm ovanpå. Blir lättare att få allt på plats då.
 
G
J jonaserik skrev:
Blir nog i dagens läge att bita i äpplet, höja kurvan och vänta till våren/sommaren med åtgärd, börja med att isolera mer på vinden, i bland kastar dom ut hälften eller all kutterspån där. Med allt så kan det bli fukt, bäst är att ta bort hälften av spånet och isolera med min 20 cm mineralullsmatta som blir liksom vindtät. Går även att lägga skivor av dito ca 15 cm och sedan rulla ut en matta på 5 cm ovanpå. Blir lättare att få allt på plats då.
Man ska vara väldigt försiktig när man isolerar på gamla vindar! Varm inomhus luft kan leta sig upp och när luften möter kondenspunkten i isoleringen blir det inge bra... hände hos grannen, de letade läckor i taket i flera år men det va inga. Kondens i mineralullen. Ut med den - slut problem!
 
Jepp det var därför jag sa bara bort med hälften så det kan lufta
 
J jonaserik skrev:
Blir nog i dagens läge att bita i äpplet, höja kurvan och vänta till våren/sommaren med åtgärd, börja med att isolera mer på vinden, i bland kastar dom ut hälften eller all kutterspån där. Med allt så kan det bli fukt, bäst är att ta bort hälften av spånet och isolera med min 20 cm mineralullsmatta som blir liksom vindtät. Går även att lägga skivor av dito ca 15 cm och sedan rulla ut en matta på 5 cm ovanpå. Blir lättare att få allt på plats då.
Vinden är tilläggsisolerad 2006 vid takbytet, så den är jag inte bekymrad över. Det är snustorrt där uppe, ingen kondens och minimalt med påväxt.
 
Staffans2000
V Vanbeasten skrev:
men med tanke på hur oisolerat huset är blir det inte särskilt ekonomiskt.
Va! Var inte huset tilläggsisolerat? Samt, varför byter du ut isoleringen i mellanbjälklaget?

Staffan
 
  • Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Va! Var inte huset tilläggsisolerat? Samt, varför byter du ut isoleringen i mellanbjälklaget?

Staffan
Ok, fel ordval. Det är dåligt isolerat överlag, dragit och dåliga fönster.

Jag byter isoleringen i ett rum eftersom den gamla torven har blivit kompakt och fyller inte ut utrymmet och jag misstänker att det är torv som isolering i alla golvbjälklag som bidrar till kalla golv.
 
Gamla hus har många små glipor och små hål vid nederkant utsida och in i golv. Inget nytt under solen där, bara är så, det tyder även på att det sprutats i golvet. Dom borrade en massa hål från utsidan ( syns kanske inte nu p.g.a fasdbyte ) eller i golvet utmed yttervägg och sattes runda pluggar i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.