Hej!

Vi är i startgroparna av att bygga nytt och har efter tomtköpet fått restriktioner om kulören för husfasaden från kommunen där vi bor.

Som rubriken lyder måste vi ha Minst 10 % svärta och 10 % kulörthet enligt NCS-systemet.

Vi vill att huset upplevs så ljusgrått som möjligt men ändå klarar ovan krav.

Några tips?

Med vänliga hälsningar,

Oroliga nybyggare
 
Vet ni hur NCS -systemet är uppbyggt? Då är det lättare att förstå vad kommunen menar när de säger svärta och kulörthet.

Exempel; I NCS 1030-Y50R är 10 mängden svärta (10%) och 30 motsvarar kulörtheten.
Om jag förstår rätt är det dessa två parametrar kommunen vill ni ska tänka på när ni väljer kulör.

Jag bifogar en länk där ni kan läsa om detta.
https://ncscolour.com/sv/ncs/

Om ni hittar en kulör ni gillar men känner er osäkra, fråga kommunen om den funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Hej, MetteKson!

Tack för svar. Ja, vi vet hur det är uppbyggt så vi förstår vad de menar.

Har varit inne på länkad sida och där kan man absolut hitta alternativ som är inom ramarna för restriktionerna vi har.

Det jag efterfrågar är egentligen hjälp med NCS-koder som upplevs som ljusgrå i verkligheten, alternativt att det drar lite åt det gröna eller beigea hållet

Har förstått att en grå kulör enligt NCS-koden upplevs som att den drar åt det blå hållet.

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa oss?

Mvh Dennis
 
Dennis.A Dennis.A skrev:
Hej, MetteKson!

Tack för svar. Ja, vi vet hur det är uppbyggt så vi förstår vad de menar.

Har varit inne på länkad sida och där kan man absolut hitta alternativ som är inom ramarna för restriktionerna vi har.

Det jag efterfrågar är egentligen hjälp med NCS-koder som upplevs som ljusgrå i verkligheten, alternativt att det drar lite åt det gröna eller beigea hållet

Har förstått att en grå kulör enligt NCS-koden upplevs som att den drar åt det blå hållet.

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa oss?

Mvh Dennis
Jättesvårt att veta.. var går gränsen för ljus i ljusgrå?
 
Jag föreslår att du läser på en gång till. NCS är baserat på hur vanligt folk uppfattar färg. Där är en blå färgkod just blå. Hela tanken är att man kommunicera färginformation på ett enkelt sätt och har en referens som inte är bundet till något recept.

Din kommun har helt enkelt sagt ”Vi vill inte ha vita husfasader”. Ditt bästa val blir då NCS S 1010-XXXX. Om man får tycka lite bör du lägga dig mot det varma hållet eftersom naturen är varm. Du kan se effekten av en neutral färg (t.ex. NCS S 1000-N) att färgen blir lite blålila. Detta för att referensen blir ”naturen” som är varm i tonen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hej
Att en NCS drar mot blå är inget konstigt om man har en blandning med blå färg, ex NCS1002B, då har man 02 blå färg inblandat.

Använde den färgen för första varvet på ett hus jag byggde för 10år sedan, den upplevdes väldigt ljusblå, andra varvet målades därför NCS1500N och det blev mera ljusgrått.

Men om er kommun har krav på 10% kulörthet och ni kan tänka er en mera beige färg så kanske ni kan ta färgprov på ex NCS1510Y?

Ett annat tips är att köpa färgprover från en färghandel och måla provbitar, glöm inte att titta på de torkade provbitarna utomhus så de belyses med naturligt ljus.
 
En rent grå ton saknar kulörthet och upplevelse beror på vad som finns intill och ljus etc. En riktigt ljus grå upplevs oftast som vit utomhus. Men det är sant att den kan kännas kall.

Kravet på kulörthet gör ju att en rent grå ton är uteslutet.

En grågrön kan ju upplevas som mer grå ute det är riktigt men grönt är en färg som helt är i betraktarens ögon.
Jag har en vägg i grågrön, färgen heter gråpäron. Jag ser att den är grågrön (jag har målat) min man tycker att den är beige och min mor att den är grå...
 
De kulörer du har att välja mellan återfinns i den andra ringen innifrån i bilden (den med en markerad ruta), och utåt. Det finns sen en en stor mängd nyanser mellan de som visas här, men men.
Färgcirkel med markerad ruta som visar kulörer med olika mängder svärta och kulörtäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den innersta cirkeln har kod S 1000-N (10% svärta, ingen kulör) dvs rent ljusgrå. Den första hela ringen har koder S 1005-XXXX (dvs 10% svärta, 5% kulör) och har altså för lite kulör enligt krav (är för grå). Sen ökar kulörtätheten utåt. http://46.16.232.131/freemium.html

Dessa blir pastelliga eftersom de har så lite svärta, vill du få mörkare, mer jordiga toner kan du öka svärtan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.