harry73
Bara att skruva ner om du inte använder dom och du tycker de är fula.

Antenn på tacket (med kabel in i huset) är dessutom ett bra sätt för blixten att komma in i huset och ställa till med problem.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Nya Chromecast med Google TV rekommenderas. Det är via den allt tittande sker i mitt hus, om man inte tittar direkt på dator eller surfplatta, dvs då man befinner sig i andra rum än de två där vi har stor skärm (det som förr kallades för TV).

SVT play har tyvärr inte direkt streaming av det som sänds live på en kanal, utan man får antingen klicka på programmet man vill se, eller så får man streama kanalen från appen i mobilen (riktigt korkat, men det har tydligen med rättigheter och kostnad för dessa att göra).

TV4 kan också ses gratis streamad (med reklam).
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bara att skruva ner om du inte använder dom och du tycker de är fula.

Antenn på tacket (med kabel in i huset) är dessutom ett bra sätt för blixten att komma in i huset och ställa till med problem.
Det är ingen skorsten, det är en ventilationstrumma. Sorry. Så ingen stege.

Behöver jag ta bort kabeln helt från taket då med tanke på blixten kanske?
 
L Lasse77777 skrev:
Det är ingen skorsten, det är en ventilationstrumma. Sorry. Så ingen stege.

Behöver jag ta bort kabeln helt från taket då med tanke på blixten kanske?
Kommer du åt att klippa den på vinden så räcker ju det. Den bör inte gå ned till vardagsrummet då det kan bli nära till jord därifrån om man har otur (exempelvis en kabel som ligger nära i vägg eller nära uttaget).
 
Om antennkabeln är dragen i rör till de olika rummen nere i huset så kan det vara smidigt att använda den som dragtråd för att dra fram nätverkskabel
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Om antennkabeln är dragen i rör till de olika rummen nere i huset så kan det vara smidigt att använda den som dragtråd för att dra fram nätverkskabel
Aha, smart. Jag vet att fiberdosan kommer sitta på källarplan i vårt sutteränghus. Räcker inte täckningen överallt kanske vi kan använda någon typ av wifi-förlängare?
 
Jag ska gå emot strömmen litet... Behåll TV-antennen! Lägg inte alla ägg i samma korg (internet/fiber) Om (när) det blir avbrott i internettjänsten är det synd att ha allt via samma matning. Du kan då fortfarande titta på frikanalerna via tv antennen. Litet samma tänk med att man ska ha en klassisk radio tillhands, helst batteridriven, för krissituationer.
Parabolanten kan tas bort, skulle du vilja abonnera på satellittv i framtiden ingår både anten och montering i "introduktionspaketen" (Förmodar jag, är inte up-to-date med den världen, så var det för 10-15 år sedan)

Risken för åskskador finns alltid med metall på utsidan huset som går till insidan av huset. Åskskador är väldigt svåra att förutse. Direktträff i hus eller elledning in i huset förstör naturligtvis väldigt mycket, men urladdningar i närheten kan ge konstiga inducerade spänningar i metaller så bort med allt som inte används på fasaden/taket.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
L Lasse77777 skrev:
Aha, smart. Jag vet att fiberdosan kommer sitta på källarplan i vårt sutteränghus. Räcker inte täckningen överallt kanske vi kan använda någon typ av wifi-förlängare?
Jag har draget Ethernet även i telefonrören. Också ett tips på hur man kan lösa det. Dock har jag behövt skaffa några billiga fem-portars switchar för att komma vidare från ett uttag till ett annat när man grenar ut till brukare (exempelvis barnens datorer). Så till mediebrukarna går det via TV-rören och till barnens rum och till kontoret så går det i telerören. Dessutom så har jag dragit Ethernet under ytterpanelen på huset för att komma från källaren till vinden, där fördelningen till TV-rören görs (jag har en utomhusswitch från Ubiquiti på vinden, den tål de temperaturextremer som gäller där).
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
M matsuhlen skrev:
Jag ska gå emot strömmen litet... Behåll TV-antennen! Lägg inte alla ägg i samma korg (internet/fiber) Om (när) det blir avbrott i internettjänsten är det synd att ha allt via samma matning. Du kan då fortfarande titta på frikanalerna via tv antennen. Litet samma tänk med att man ska ha en klassisk radio tillhands, helst batteridriven, för krissituationer.
Parabolanten kan tas bort, skulle du vilja abonnera på satellittv i framtiden ingår både anten och montering i "introduktionspaketen" (Förmodar jag, är inte up-to-date med den världen, så var det för 10-15 år sedan)

Risken för åskskador finns alltid med metall på utsidan huset som går till insidan av huset. Åskskador är väldigt svåra att förutse. Direktträff i hus eller elledning in i huset förstör naturligtvis väldigt mycket, men urladdningar i närheten kan ge konstiga inducerade spänningar i metaller så bort med allt som inte används på fasaden/taket.
I mitt hus har jag löst redundansen genom att ha ett 4G-modem som är backup för Internet. Går fibern ner så har vi den i alla fall. Den är ansluten med USB till en WiFi-router. Jag har en valt router som har stöd för att använda en annan upplänk som backup.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt hus har jag löst redundansen genom att ha ett 4G-modem som är backup för Internet. Går fibern ner så har vi den i alla fall.
Helt klart vettigt men ingen tröst när det är "din enda" TV-leverantör som har packat ihop. Jag tycker som någon skrev att det finns en poäng i att kunna ta emot vanlig marksänd TV.
 
Du bör kanske säkra att verkligen har fiber på plats, innan du river bort antennen. Ledtider för att få in fiber kan vara allt från ett par månader till tio år. Även om fiber redan finns i gatan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du bör kanske säkra att verkligen har fiber på plats, innan du river bort antennen. Ledtider för att få in fiber kan vara allt från ett par månader till tio år. Även om fiber redan finns i gatan.
Jag kommer givetvis inte att ta bort dessa innan fiber är installerat :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Helt klart vettigt men ingen tröst när det är "din enda" TV-leverantör som har packat ihop. Jag tycker som någon skrev att det finns en poäng i att kunna ta emot vanlig marksänd TV.
Enda TV-leverantör? Vad menar du? Syftar du på SVT-play? TV4? Netflix? HBO? D-play? Viaplay? Alla dessa har jag på min Google-TV. Jag liter mer på att play-tjänsterna fungerar än att Teracom lyckas sända TV till mitt hus (vilket strulade titt som tätt, exempelvis vid kraftigt regn eller vid måttligt snöfall). Jag har visserligen en TV-antenn på vinden och ett TV-kort i en server (kopplat till min Google-TV), men jag har inte använt den lösningen på ett par år (jag brukar dock titta till den ibland för att kolla att den fortfarande är igång). Det fungerar dock bättre via webben än via luften (jag har åtta mil till den enda TV-mast som jag får bild från). Och webben är så mycket enklare att använda då jag har samma fjärrkontroll för alla TV-program oavsett avsändare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enda TV-leverantör? Vad menar du?
Med "din enda" syftar jag inte på just dig utan på någon som valt "en enda" leverantör. I tråden pratas exempelvis om att välja ComHem för att använda deras playapp och för någon som helt förlitar sig enbart på detta hjälper det inte med ett fungerande internet om leverantören inte fungerar,
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med "din enda" syftar jag inte på just dig utan på någon som valt "en enda" leverantör. I tråden pratas exempelvis om att välja ComHem för att använda deras playapp och för någon som helt förlitar sig enbart på detta hjälper det inte med ett fungerande internet om leverantören inte fungerar,
Jaha, nej man skall inte använda en frontend till alla tjänsterna. Det rekommenderar jag definitivt inte. Mina erfarenheter av Boxers frontend skulle nog skrämma bort alla från detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.