Hej!

Jag ska hjälpa en kompis som har ärvt ett gäng gamla snickerimaskiner. Det är hans pappas gamla och han har inte själv tid att sälja grejerna. Så ska hjälpa till med detta. Så jag tänkte kika med alla kunniga här om det är någon som vet vad maskinerna är värda?

Alla maskiner fungerar men har stått oanvända ett bra tag. Allt går att testa på plats förutom stora bandputsen som inte verkar vara helt "monterad", men det skulle gå att testa motorn i alla fall. Allting går på 3-fas, men sitter gamla handskarna på dem.

Maskin 1: Bordsåg, Wadkin Bursgreen.
Maskin 2: Långhålsborr, Waco.
Maskin 3: Plan och rikthyvel, Sernbrandts, klarar 500mm i bredd.
Maskin 4: Bandputs, hittar ingen märkesplåt på den så vet inte alls vad det är för någon.
Maskin 5: Spånsug, Coral

Tack i föhand för hjälpen och om någon är intresserad av maskinerna så är det bara hojta till. De finns utanför Stockholm.

Mvh Eric
 
  • Gammal Wadkin Bursgreen bordsåg på träpall i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märkesplåtar på en Wadkin Bursgreen bordsåg från Aktiebolaget Sigfrid Stenberg, indikerar tillverkare och importör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal långhålsborr av märket Waco i ett verkstadsutrymme, med träsvarv och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En företagsplakett från Maskinfabriken WACO AB i Halmstad, Sverige, monterad på en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Sernbrandts plan och rikthyvel för snickeri, klarar 500mm bredd, i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Sernbrandts snickerimaskin med fokus på märkesplåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvänd gammal bordsåg och tillbehör för snickeri, något dammigt, i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dammutsugningsanläggning från Coral i en verkstad, med beige dammsugarslang och fäst motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Coral spånsugsmaskin med märkesplåt och tekniska specifikationer, använd i en snickeriverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid svårt att säga vad något är värt bara från bilder. Lyssna inte bara på mig, vänta på fler svar.
Mina svar är utifrån vad de brukar ligga på på blocket ;)
1.sågen ser ut som en wadkin bsw16, den är en klyvsåg och går inte att vinkla klingan. Några tusen. (1-3k kanske?)
2. Pass
3. Ganska mycket, om man hittar ngn som vill ha/har plats för en så stor hyvel. En ny hyvel som tar 50cm är inte direkt billig och den där ser inte allt för gammal ut..
4. Pass
5. Kan inte se hur stark den är, men 1-3k skulle jag säga.
 
Vilken del av landet är det. Tänkte att är det någon som är sugen och det är nära så kanske priset blir bättre....
 
Eftersom de är rätt stora och bökiga maskiner finns det en väldigt begränsad marknad, det skulle jag säga gör att det kan ta tid att sälja dem, oavsett pris. Ha med den aspekten också. På spånsugen vill man veta hur mycket den suger, att köpa och installera den vill man inte göra utan att vara någorlunda säker på att den har tillräckligt med kraft.
 
Hyvelmaskinen ser italiensk ut sannolikt från någon av de bättre tillverkarna men Sernbrandts kan ha importerat den. Genom att den är en kombimaskin så intresserar den inte proffs som har verksamhet i stor skala och genom att den är så pass stor som den är så tappar många hobbysnickare intresset. Den är sannolikt helt totalt överlägsen alla de vanliga Moretens och Ejca och Hammer som folk brukar skryta på men det gäller som sagt att hitta rätt kund.
Den kommer alltså att ta tid att sälja men när rätt kund dyker upp är den destu dyrbarare. Gissar mellan 30000 och 50000. Vill du ha en snabb affär är risken stor att du inte ens får 3000.

Spånsugen ligger någonstans mellan 500 och 3000 kronor. Coral är ett toppenmärke men den är liten och motorsvag och har glest filter. Duger bara till hobbysnickeri i inte alltför stor skala.

Långbandsputsen ligger någonstans mellan 1500 och 8000. Den ser ut att vara en bra modell med gjutjärnsstomme och bordsgejdrar som inte sticker ut. Antagligen en riktigt förstklassig maskin men igen en gång för gammalmodig för storsnickerierna och för skrymmande för de flesta hobbysnickarna. Helt idealiskt för ett litet snickeriföretag men antalet sådana är begränsade.

Bordscirkelsågen finns det andra här som är bättre på men klingskyddet till den ligger på långbandsputsen. Med klingskydd ökar värdet betydligt.

Långhålsborrmaskinen skulle jag ha användning för om den är så billig att den är värd fraktkostnaden.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Alltid svårt att säga vad något är värt bara från bilder. Lyssna inte bara på mig, vänta på fler svar.
Mina svar är utifrån vad de brukar ligga på på blocket ;)
1.sågen ser ut som en wadkin bsw16, den är en klyvsåg och går inte att vinkla klingan. Några tusen. (1-3k kanske?)
2. Pass
3. Ganska mycket, om man hittar ngn som vill ha/har plats för en så stor hyvel. En ny hyvel som tar 50cm är inte direkt billig och den där ser inte allt för gammal ut..
4. Pass
5. Kan inte se hur stark den är, men 1-3k skulle jag säga.
 
Jag betalar. 1500kr för klyvsågen. Går den in genom en 90 dörr.jag bor i Kode norr om Göteborg. Har du någon kontakt ang. Transport. Mitt namn är Göran Hallberg. Ring mig på 0708837205 . mvh. Göran
 
G Göran Hallberg1 skrev:
Jag betalar. 1500kr för klyvsågen. Går den in genom en 90 dörr.jag bor i Kode norr om Göteborg. Har du någon kontakt ang. Transport. Mitt namn är Göran Hallberg. Ring mig på 0708837205 . mvh. Göran
Du svarar på en ett år gammal tråd, bara så du vet. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.