Hej, obs! Amatör!
Bor i 1 plans hus med källare.
Vattenburen panna.

Har problem med ett enda element och det är i hallen vid huvudentrén, ljummet/kallt
Alla element, både uppe och nere, fantastiskt flöde och värme,

Men detta vägrar!

luftat elementen.
Masserat piggen in och ut, utan några problem.

har läst lite runt om att man kan reglera något vid någon ”strypventil”
Hur gör man detta? (Bifogar bild på mitt element)
Eller finns det något annat man kan göra?

Tacksam hjälp från en amatör.
 
  • Vattenburet radiatorselement i hallen med synliga anslutningsrör och regleringsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mawwe87 skrev:
Hej, obs! Amatör!
Bor i 1 plans hus med källare.
Vattenburen panna.

Har problem med ett enda element och det är i hallen vid huvudentrén, ljummet/kallt
Alla element, både uppe och nere, fantastiskt flöde och värme,

Men detta vägrar!

luftat elementen.
Masserat piggen in och ut, utan några problem.

har läst lite runt om att man kan reglera något vid någon ”strypventil”
Hur gör man detta? (Bifogar bild på mitt element)
Eller finns det något annat man kan göra?

Tacksam hjälp från en amatör.
Blir det någon skillnad med termostaten bortplockad?
 
Det är inte piggen som är problemet utan ventilen som piggen påverkar. Man måste slå lite med en hammare på piggen för att ventilen släpper. Händer ofta med de här gamla danfosventilerna.
 
T Tompafix skrev:
Blir det någon skillnad med termostaten bortplockad?

Plockade bort den över natten, där blev en liten skillnad men inte riktigt samma ös som dem övriga.
 
G Granström2 skrev:
Det är inte piggen som är problemet utan ventilen som piggen påverkar. Man måste slå lite med en hammare på piggen för att ventilen släpper. Händer ofta med de här gamla danfosventilerna.
ska jag slå lite försiktigt på själva piggen, Dvs slå på den så den åker inått, samma håll inått som den fjädrar fast med hammare?
 
prova först att knacka lite lätt på metallen runt om piggen
 
M Mawwe87 skrev:
ska jag slå lite försiktigt på själva piggen, Dvs slå på den så den åker inått, samma håll inått som den fjädrar fast med hammare?
Konstigt om den fjädrar ut av sig självt, det är ventilen som trycker ut den. Springer en runda varje höst och knackar piggar på danforsventiler, Vill helst byta alla ventiler till något bättre och samtidigt spola ur alla element.
Strypventilen vid utloppet från elementet kan vara något att undersöka kanske.
 
Ni finns det ju en uppsjö med packbackboxar och ventilinsatser som termostater sitter på.
Kan vara packboxen som behöver bytas, eller ventilinsatsen eller så är det bara nån skit som fastnat inne vid ventilen. I denna video drar de ut hela stiftet. Högst osäker om detta går att göra med alla packboxar.
 
G Granström2 skrev:
Konstigt om den fjädrar ut av sig självt, det är ventilen som trycker ut den. Springer en runda varje höst och knackar piggar på danforsventiler, Vill helst byta alla ventiler till något bättre och samtidigt spola ur alla element.
Strypventilen vid utloppet från elementet kan vara något att undersöka kanske.
Är strypventilen den muttern på höger rör?
Där jag då skruvar den översta mutter, och där ska antagligen sitta en insex skruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.