Mitt hus är tydligen "kulturhistoriskt värdefull" enligt Länsmuseumet, nån som vet vad det innebär rent praktiskt för min del?

Jag har mailat och frågat Länsmuseumet och frågat men inte fått något svar än... Men jag tänkte det kanske finns nån här som har någon matnyttig info. :)
 
Kanske att du kan få renoverings- och restaureringsbidrag från länsstyrelsen? ;) Eller att du inte får göra vad du vill med ditt eget hus. :(
 
Är huset K-märkt? (Kulturminnesmärkt) eller är det bara värdefullt?
Hade samma problem och jag tackar dom högre makterna ;) att det inte var K-märkt. Då hade man inte fått göra "ett dugg". Nu räckte det med att Länsantkvarien, museichefen, byggnadsnämnden och branchefen hade åsikter om min renovering. Alla ville olika och i mitten stod lilla jag (puh).
Jag tröttnade och ansökte om rivningstillstånd och då tog det skruv. Dom fick lösa sina mellanhavanden och enas. Där efter kom dom med ett förslag på hur dom tyckte i "gruppen". Sedan ändrade vi lite på det och alla var nöjda.
Sedan gjorde jag som jag ville i vart fall............ ;)
Ej slutbesiktigat ännu 8)
 
SnickarPelle skrev:
Är huset K-märkt? (Kulturminnesmärkt) eller är det bara värdefullt?
Som jag förstår var det bara värdefullt..
 
Vilken tur för er! :D
Då kan man säkert ha en lite hårdare atityd och ifrågasätta mer när alla "tyckare" skall känna att dom varigt duktiga som yttrat sig... ;)
Som du säkert förstår har jag haft en hel del sök med myndigheterna men nu kör jag på för fullt :)
Man vill ju inte renovera sönder utan bibehålla det gamla så långt det är praktiskt möjligt.
 
Har ett gäng grannar som anser att vårt rivningsobjekt är "kulturhistoriskt värdefullt". Dock utanför detaljplan och ingen bevarandeplan antagen. Så jag tänkte bjuda in dem på korvgrillning när vi river/eldar upp eländet !
 
Mr_Smurf skrev:
Som jag förstår var det bara värdefullt..
flygfoto.jpg

och med tanke på din bild så är det värdefullt på marknaden också. Ligger makalöst vackert!
 
Vi är i en liknande situation angående vår gata utanför. Om området är inom detaljplan, bör detta definieras i bilagor till planen. Ett råd kan då vara att ringa kommunen och fråga om det.

Det hjälpte i och för sig inte oss att definiera vår "kulturhistoriska miljö", men å andra sidan fick vi klart för oss att ingen annan vet det heller och alltså har svårt att hänvisa till det. Bra för framtida argumentationer mao.
 
Calle Anka skrev:
och med tanke på din bild så är det värdefullt på marknaden också. Ligger makalöst vackert!
Jo, fast det ligger lite för långt från Umeå.. (4 mil) så marknasvärdet ligger "bara" runt 900 000 enligt värderingen som banken gjorde för att vi skulle få lån.

Men jo, det ligger väldigt fint vid älven.. Man ser flera kilomenter upströms älven från sovrummet på övervåningen.

Bilden är från 50-talet så huset är helrenoverat en gång efter det (1982), så nu är det plåttak och inte tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.