5år, kommunalt vatten och installatören som var här senast kollade filter och det var hur rent och fint som helst.
 
V Vector skrev:
Normal... då ska vv starta vid 44 grader å stanna vid 50. Å som jag fattar så verkar inte den komma upp till den stopptempraturen överhuvudtaget. Å kommer den inte upp i stopptempraturen så kommer ju den ju snart försöka att göra vv igen å då är det ju ingen värmeproduktion å ingen cirkpump som går mot värmen så den får ju "starta om" när det då flyttar över för att göra värme igen.
Nej precis, den brukar sällan komma upp i mycket mer än 46 Max 47gr...
 
Då är det nog tyvärr som redan skrivits att det kan ha kommit smuts i beredaren som har lagts sig på slingorna så värmeöverföringen inte fungerar som det å då blir det många vv starter å mindre värmeproduktion
 
Det är en tank på 180 L i en 1245:a så inga slingor








.aa
 
Det kan likaväl bli igensatt slinga av kommunalt vatten, beror helt på vattnets kvalitet, och vid viss temperatur blir där avlagringar som fastnar. Bara prova tappa ur beredaren och spola med något rengöringsmedel, eller med högt tryck typ avloppsspolningsslang till högtryck. Själv kommer jag att sätta en elberedare den dagen vp beredaren ger upp.
 
Sitter ju ett filter på inkommande som var hur rent och fint som helst. Skulle isf vara avlagringar, om det nu kan bli så illa av det?

Men är det de enda det skulle kunna vara?

Eller kan det fortfarande vara någon inställning som e galen?? Sänkte CP till 70% igår, får väl logga och se vad det ger för utslag först tänker jag?
 
Det låter helt orimligt att denna anläggning skulle ha beckat igen på några års drift.

Börja med att sänka farten på cirkulationspumpen, det är ju den ändring som gjorts nyligen och det första man gör vid en felsökning.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Sitter ju ett filter på inkommande som var hur rent och fint som helst. Skulle isf vara avlagringar, om det nu kan bli så illa av det?

Men är det de enda det skulle kunna vara?

Eller kan det fortfarande vara någon inställning som e galen?? Sänkte CP till 70% igår, får väl logga och se vad det ger för utslag först tänker jag?
Jaså sitter det filter på inkommande vatten kanske det är problem med vattnet i området vilken typ av filter har man monterat sitter det där ?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter helt orimligt att denna anläggning skulle ha beckat igen på några års drift.

Börja med att sänka farten på cirkulationspumpen, det är ju den ändring som gjorts nyligen och det första man gör vid en felsökning.
Hur skulle en sänkning av hastigheten vid värme beredning hjälpa mot dålig värme överföring från slingan till tanken vid vv beredning ?
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Hur skulle en sänkning av hastigheten vid värme beredning hjälpa mot dålig värme överföring från slingan till tanken vid vv beredning ?
Är det inte samma pump som cirkulerar vattnet? Menar du att man bara kan styra hastighteten på pumpen vid radiatorvärme och inte vid vv?
 
Du nände en ändring som gjort nyligen och det var cp hastighet vid viloläge om jag inte missat nått. Det är samma pump men man styr hastigheten separat vid värme drift och vv drift. Kollar man loggen när returen ligger på max 58 grader så ligger framledningen på 61 grader och då är vv 39 grader visst man kan vinna lite genom att sänka cp hastighet vid vv beredning lite så den maxar returen till 58 samtidigt som framledningen maxar på 65 grader men det kommer inte göra stor skillnad på vv tempen.
 
@smurfen72 så vad tycker du jag ska göra då?känns tomt på förslag förutom att då justera CP hastigheten så jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad som kan vara fel. :(

Jag tror man kan spara ner alla inställningar via USB stickan. Kanske ska göra det och lägga upp den här så kanske ni kan se om något verkar galet. Funderar också på att göra en total återställning av pumpen om det nu skulle kunna hjälpa.
 
Jag tror inte felet går att lösa med andra inställningar. Om det inte är luft i slingan vilket du redan kollat så vet jag inte vad som orsakar att du har för dålig värme överföring men en gissning är att slingan har fått beläggning på sig så värme överföringen därmed blivit dålig. Antar man kan spola dels insidan av slingan där radiator vattnet cirkulerar och dels utsidan där vv ligger. Borda gå att titta in i vp med fiberoptik och se hur det ser ut. Har det varit dålig värme överföring hela tiden du haft den ? Har du loggar från när vp var ny ? Du har väl garanti eller försäkring på vp den borde gå att nyttja om det behövs nån större åtgärd.
 
Inlägg 21 & 81 innehåller tidigare loggfiler.

Om jag loggar pumpen så antar jag att en NIBE certifierad firma kan avläsa denna och se samma fel som ni ser?
Det skall komma hit en och fixa en säkerhetsventil som droppar lite. Då kan jag isf delge denna loggfil så får dom felsöka.

Börjar bli duktigt trött på skiten nu!!

Nej jag har inte haft problem med varmvattnet tidigare. Uppskattar att det problemet kanske började för något år sedan eller så. Varmvatten finns ju, bara att det är för lite ibland.

Däremot har jag ju haft problem med cirkulationen i systemet som vi tidigare pratat om i denna tråden. Om det är riktigt löst vet jag inte men det är varmt i huset och jag orkar inte mecka mer med skiten nu.
 
Det ser helt annorlunda ut i den loggen framledning 61grader retur 55 grader vv temp nere (BT6) 50 grader. Nibe brukar ha ok support kanske kan skicka filen dit men egentligen är det installatören som ska vara kontakt med slutkund men bara prova dom kan ju ha en annan ide än min vad som är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.