Hej,
Precis köpt vårt första hus. Aldrig varit speciellt händig eller kunnig men detta är självklart drömmen och målet med att äntligen bli husägare. Många funderingar och mycket googlande blir det nu innan flytten.

Här kommer en fundering.
Huset har idag en ful tv-antenn fastmonterad på skorsten på tegeltaket samt en parabol uppe vid nocken på ena väggen. Dessa är oerhört fula enligt mig själv och jag ser egentligen inte vad vi kommer att ha för användning för dem då vi tänker installera fiber.

* Är det en dum idé att ta bort dem?
* Något jag bör tänka på när jag tar bort dem?
* Sladdarna som blir kvar, hur gör jag med dessa? knipsar av så att de knappt syns eller något annat? Tänker så inte åskan kommer osv.. Kanske tänker för mycket, hehe.
* Ingen fara att gå försiktigt på tegeltaket för att ta bort antennen? Taket ska vara en relativt bra skick enl. besiktningsprotokollet.
* Hur är smidigast att ta bort parabolen enda uppe vid nock? stege? Det är sutteränghus och det är på sidan där det är ganska långt upp till nock.


Många bra och dumma frågor.
Tack på förhand!
 
En tv-antenn ger dig de fria kanalerna och kan i huset distribueras till flera mottagare utan extra avgift.
Det går att köpa abonnemang från Boxer som ger ett hyffsat utbud.
TV via fiber kräver abonnemang och kostar normalt extra om du behöver fler boxar/TV.

Skruva ner grejorna och ta bort så mycket av antennmaterial och kablar du kan. Klipp kabeln när du inte längre kan fysiskt dra bort den. Ingen risk för åska.

Tänk på att det kan kännas högt när du klättrar upp för stegen. Ska du sedan använda verktyg och lossgöra grejorna får man ta det försiktigt.
 
Vi tittar inte på "trådlös" TV, så jätteparabolen och antennsamlingen rök samma sommar vi flyttade in, har inte saknas på de snart 5år vi bott här.
 
  • Gilla
yllamon och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En tv-antenn ger dig de fria kanalerna och kan i huset distribueras till flera mottagare utan extra avgift.
Det går att köpa abonnemang från Boxer som ger ett hyffsat utbud.
TV via fiber kräver abonnemang och kostar normalt extra om du behöver fler boxar/TV.

Skruva ner grejorna och ta bort så mycket av antennmaterial och kablar du kan. Klipp kabeln när du inte längre kan fysiskt dra bort den. Ingen risk för åska.

Tänk på att det kan kännas högt när du klättrar upp för stegen. Ska du sedan använda verktyg och lossgöra grejorna får man ta det försiktigt.
Om jag vill ha tvkanaler på fler enheter borde jag väl kunna streama via playtjänsten o köra via typ chromecast? Man får väl i princip alltid en playtjänst om man tecknar abonnemang?

Ang. Kabeln.. Räcker det att klippa den på utsidan av huset??
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Lasse77777 skrev:
Om jag vill ha tvkanaler på fler enheter borde jag väl kunna streama via playtjänsten o köra via typ chromecast? Man får väl i princip alltid en playtjänst om man tecknar abonnemang?

Ang. Kabeln.. Räcker det att klippa den på utsidan av huset??
Jag har för dålig info om dessa tjänster. Där finns en del trådar i forumet om detta. Kan vara lite svårgenomträngligt vad man får från de olika tjänsterna/företagen, men ofta finns det en avgift med för att det ska bli bra.

Som sagt, ta bort så mycket av kabeln du kan, både inne och ute. När det tar stopp så klipp resterna.
 
H
L Lasse77777 skrev:
Om jag vill ha tvkanaler på fler enheter borde jag väl kunna streama via playtjänsten o köra via typ chromecast? Man får väl i princip alltid en playtjänst om man tecknar abonnemang?

Ang. Kabeln.. Räcker det att klippa den på utsidan av huset??
Gratis går SVT's kanaler bra att kolla på via Chromecast. Tror ej 4an isåfall behöver du nog ha cmore. 6an funkar inte heller utan där behöver du viaplay.

Kör själv utan antenn och endast chromecast. Funkar smidigt. Tittar endast på skidåkning via SVT annars är det främst netflix som körs då TVn är igång :)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
L Lasse77777 skrev:
Om jag vill ha tvkanaler på fler enheter borde jag väl kunna streama via playtjänsten o köra via typ chromecast? Man får väl i princip alltid en playtjänst om man tecknar abonnemang?

Ang. Kabeln.. Räcker det att klippa den på utsidan av huset??
Jag har ComHem och där ingår ComHem play där jag kan streama samtliga kanaler jag har i abonnemanget via Chromecast. Samma sak när jag hade Viasat. De brukar vara tillåtet med 2-3 enheter samtidigt plus tv. För inte så länge sedan var inte Viaplays tv-kanaler comatibla med Chromecast, men nu är det ändrat. När mitt avtal med ComHem (tv+bredband) går ut i juni så kommer jag bara ha en streamingtjänst med tv-kanaler.

Edit: parabolen togs bort samma dag som fibrer installerades. Antennen sitter kvar pga lathet. Inte saknat det.
 
H Hammarfall skrev:
Jag har ComHem och där ingår ComHem play där jag kan streama samtliga kanaler jag har i abonnemanget via Chromecast. Samma sak när jag hade Viasat. De brukar vara tillåtet med 2-3 enheter samtidigt plus tv. För inte så länge sedan var inte Viaplays tv-kanaler comatibla med Chromecast, men nu är det ändrat. När mitt avtal med ComHem (tv+bredband) går ut i juni så kommer jag bara ha en streamingtjänst med tv-kanaler.

Edit: parabolen togs bort samma dag som fibrer installerades. Antennen sitter kvar pga lathet. Inte saknat det.
Jag använder också ComHem i dagsläget och streamer alla tv-kanaler + deras playinnehåll på TVn i sovrummet. Tänker att vi gör likadant i huset för jag antar att fler leverantörer som leverar fiber+tv har likadant. T.ex telia.
 
Har gjort samma sak. Tänk på att antenn och parabol, beroende av typ av infästning etc, kan vara rätt otympliga att hantera. Se till att använda lämplig säkerhetsutrustning samt ha hjälp till hands ifall det skulle behövas.
 
L Lasse77777 skrev:
Jag använder också ComHem i dagsläget och streamer alla tv-kanaler + deras playinnehåll på TVn i sovrummet. Tänker att vi gör likadant i huset för jag antar att fler leverantörer som leverar fiber+tv har likadant. T.ex telia.
Ja, jag antar det, är ju lätt att kolla upp. Ibland kan man få en bra deal med bredband + tv där mellanskillnaden ligger på någon tia. Då kan jag lika gärna ta det.
är det lika bra att fortsätta så
 
Jag har sagt upp allt för 6år sedan och dragit internet i dom rum som vi har tv .. och där är drt appleTV som funkar super
 
Bara ta bort skiten.
tog bort både antenn och parabol när vi flyttade in för 13år sen, fiber var dessutom redan installerat.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Bara ta bort skiten.
tog bort både antenn och parabol när vi flyttade in för 13år sen, fiber var dessutom redan installerat.
Ja våran antenne rök första veckan parabolen första året ... :cool:
 
P Petrusmilli skrev:
Har gjort samma sak. Tänk på att antenn och parabol, beroende av typ av infästning etc, kan vara rätt otympliga att hantera. Se till att använda lämplig säkerhetsutrustning samt ha hjälp till hands ifall det skulle behövas.
Som sagt, jag är rätt okunnig.
Men jag tänker att det bör väl bara vara att skruva ner?
Sladd osv kan jag klippa bort så långt in jag kommer?

Det jag funderar mest på är hur stabil stegen kommer vara när jag är uppe vid nock och skruvar ner parabolen på väggen, får givetvis ha hjälp att hålla stegen stabil.

Sedan hur stabilt det är att gå på tegelpannorna på taket för att få bort antennen som är fäst runt skorstenen.
 
L Lasse77777 skrev:
Som sagt, jag är rätt okunnig.
Men jag tänker att det bör väl bara vara att skruva ner?
Sladd osv kan jag klippa bort så långt in jag kommer?

Det jag funderar mest på är hur stabil stegen kommer vara när jag är uppe vid nock och skruvar ner parabolen på väggen, får givetvis ha hjälp att hålla stegen stabil.

Sedan hur stabilt det är att gå på tegelpannorna på taket för att få bort antennen som är fäst runt skorstenen.
Upp till, samt runt, skorstenen ska det normalt finnas taksteg som gör att du slipper kliva på pannorna (det kommer sotaren kräva om hen ska upp dit). En bra stege skulle jag säga är stabil även på högre höjd men utmaningen är ofta att man behöver använda båda händerna till nermonteringen, därav bra med någon variant av sele eller liknande
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.