Hej har en Eletrolux QSIP6170W köpt 2018/10
har förgäves försökt häva köpet då induktions plattorna inte aktiverar hela spolen har en skeppshult 28 och nyligen köpte jag en
De Buyer Stekpanna Kolstål Lyonnaise Mineral B Dia 32 cm.
enligt electrolux så funkar vist inte dessa pannor dom e inte tillräckligt magnetiska hmm.
ska göra ett sista försök då jag har förlängd garanti några tipps på formulering till dom.

om det inte går går det att byta ut 1 av induktions plattorna till 1 stor till denna spis ?

å sista frågan om jag inte lyckas med frågorna ovan vilken spis med induktion har bäst induktion till mina stekpannor

M.V.H Johan

sorry stavningen har dyslexi
 
J Johanbengtsson69 skrev:
Hej har en Eletrolux QSIP6170W köpt 2018/10
har förgäves försökt häva köpet då induktions plattorna inte aktiverar hela spolen har en skeppshult 28 och nyligen köpte jag en
De Buyer Stekpanna Kolstål Lyonnaise Mineral B Dia 32 cm.
enligt electrolux så funkar vist inte dessa pannor dom e inte tillräckligt magnetiska hmm.
ska göra ett sista försök då jag har förlängd garanti några tipps på formulering till dom.
n
Blir inte gjutjärnspannan på 28 cm varm över hela botten? Den bör vara 21 cm i diameter i botten och din spis har fyra runda zoner på 21 cm vardera.

När du värmer gjutjärnspannan skulle jag rekommendera att du sätter den på 50% av full effekt och låter den värma minst 5 minuter innan du börjar steka.

Den andra pannan kommer du inte kunna få jämnvarm då den är för stor i botten för att kunna värmas på ett bra sätt av din spis då den är för stor. Kan annars inte tänka mig att kolstålspannor från just De Buyer skulle skilja sig från andra kolstålspannor. Det är en typ av stekpannor som fungerar utmärkt på induktion.
 
  • Gilla
Johanbengtsson69 och 1 till
  • Laddar…
Spisen värmer bara ca 12.5 cm inte 21 cm som den bör verkar som att spisen inte känner av att det är en stor panna
 
Är det med din Skeppshult-panna? Testa att förvärma pannan på medelvärme i 5 minuter, slå sedan i drygt en centimeter varmt vatten i pannan och öka värmen till vanliga högstaläget (inte booster). Vattnet bör nu börja koka över hela pannans yta (mer eller mindre). Fotografera för att dokumentera hur det kokar.

Gör sedan om testet på alla kokzoner. Kokar det bara på en mindre del i mitten av stekpannan tycker jag att du ska kontakta Electrolux och berätta hur du gått till väga och be dem komma ut och fixa din spis.
 
Gryta på induktionshäll med linjal lutad mot sidan, mått mäts, digital display visar 12.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tjockbottnad kastrull med kokande vatten och en trämatlagningsmåttstock lutad mot kanten, på en induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumstock över kokande vatten i stekpanna på induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar som att nästan hela plattan blir varm över hela när jag kör på max ej bost men vid 12 och 13 så svarar inte hela plattan
 
J Johanbengtsson69 skrev:
Det verkar som att nästan hela plattan blir varm över hela när jag kör på max ej bost men vid 12 och 13 så svarar inte hela plattan
Tror nog hela plattan svarar även på lägre effekt men den orkar inte hålla vattnet kokande i hela pannan. Troligen kommer du kunna ha det kokande i hela pannan på 12 eller 13 också men då behöver pannan värmas upp mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.