Vi har satt in en vikvägg av glas och aluminium i ett matrum. Vikväggen är vald för att den hade bra u-värde och är till för yttervägg. Den var också ganska dyr, vilket inte innebär att den behöver vara bra, men vi hade i vart fall förväntat oss det. Rummet värms upp med golvvärme.

Men nu är rummet väldigt kallt jämfört med resten av huset (resten av huset värms inte heller upp med golvvärme om det har någon betydelse). Det drar kallt från dörren och känner man på den så är själva aluminium partierna iskalla, så det blir ju som ett kylelement. Glasdelarna känns inte alls lika kalla.

Kan problemet bero på att dörren är fel installerad och framförallt finns det något man kan göra för att lösa problemet? (Förutom att köpa en ny dörr) Eller är det helt enkelt så här det blir när man sätter in ett glasparti?

Vi har installerat dörren själva med hjälp av en snickare som vi anlitat och företaget dörren beställdes från finns inte kvar längre, så vi kan inte vända oss dit.
 
Även om partiet har bra U-värde har det förmodligen betydligt sämre sådant än väggen som stod där innan. Förutsatt att det är tätt är det inte drag ni känner utan värme som strålar från er hud mot det kallare partiet.

Golvvärme är generellt också olämpligt när man har stora partier då man behöver mer värme specifikt framför dessa. Förmodligen är det inte mycket ni kan göra.
 
F falkn skrev:
Även om partiet har bra U-värde har det förmodligen betydligt sämre sådant än väggen som stod där innan. Förutsatt att det är tätt är det inte drag ni känner utan värme som strålar från er hud mot det kallare partiet.

Golvvärme är generellt också olämpligt när man har stora partier då man behöver mer värme specifikt framför dessa. Förmodligen är det inte mycket ni kan göra.
Hela rummet är nybyggt, så det är ingen vägg som har tagits bort.
 
Man har ju ofta någon form av radiator infälld i golvet framför glaspartier. Borde kunna göras nu i efterhand. Visserligen bör det bli ett rätt stort projekt.
 
Hur bra U-värde ett glasparti än har blir det ju aldrig som en välisolerad vägg.
Du skriver att det är alu-karmen som känns kallast - har du koll på om U-värdet du fick gällde hela konstruktionen eller bara glaset ?
 
Aluminium är en otroligt bra ledare av energi, så är aluminiumen i ramen synlig både ut och inifrån OCH ihopkopplade/samma del så leder det yttertemperaturen väldigt effektivt, eller då innertemperaturen ut så ramen blir avkyld.

Skicka en bild på fönster och ram.

/W
 
E Evronica skrev:
Hela rummet är nybyggt, så det är ingen vägg som har tagits bort.
Ännu värre då. En modern vägg har ett U-värde som är ca 10 ggr lägre än ett bra skjutglasparti. Här borde förberetts med en konvektor i golvet för att minska upplevelsen av kalldrag.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Aluminium är en otroligt bra ledare av energi, så är aluminiumen i ramen synlig både ut och inifrån OCH ihopkopplade/samma del så leder det yttertemperaturen väldigt effektivt, eller då innertemperaturen ut så ramen blir avkyld.

Skicka en bild på fönster och ram.

/W
Jag har ingen bild just nu, men ramen är tyvärr konstruerad så. Jämför jag med ett fullhöjdsfönster i samma rum, där ramen på insidan är av trä, så känns det inte alls lika kallt.
 
Har förstått i efterhand att det inte är någon bra konstruktion.

Jag ska kolla upp det där med radiator.

En enkel tillfällig lösning jag har funderat på är om det skulle hjälpa att sätta upp någon form av tjockare draperi för väggen för att hålla kylan ute och minska draget, när det är som kallast ute. Men jag vet inte om det skulle ha någon effekt alls
 
Hej
Om möjligt, limma på några snygga träbitar på aluminiumet på ut och insida.
Kolla med värmekamera var det är värst, eller om det helt enkelt är fel någonstans.
Draperier är fint men kanske kostar mer än det smakar.
Vad finns för mölighet att lägga in varmluftsutblås i golvet mot rutorna, ett ingenjörsjobb iofs, men möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.