Hej!

Är mångårig läsare men inte så aktiv skribent här på forumet, och sett att det finns väldigt många kunniga medlemmar här som förhoppningsvis kan ge mig lite råd.

Har fått objudet besök i trädgården i form av en bil efter en singelolycka. En i botten djupt tragisk händelse, en äldre förare som tappat kontrollen efter akut sjukdom. Personen avled tyvärr på plats trots mycket snabb hjälp från ambulans och räddningstjänst.

Lyckligtvis kom inga personer ivägen, men har fått stora skador i trädgården, bla ca 15 meter staket i flisor, nedgjutna stolpar avkörda, ett träd spräckt och framförallt en fem år gammal men väletablerad måbärshäck totalt nedmejad i ca 30% av totallängden. Dessutom har räddningstjänsten i sitt arbete trampat sönder ytterligare några häckplantor som inte bilen kört sönder, på grund av kylan är dom spröda och ömtåligare än vanligt just nu.

Har haft kontakt med mitt villaförsäkringsbolag som hänvisar till att det är en trafikolycka som ska regleras av bilens trafikförsäkring. Och här kommer min fråga in, när bilens förare tillika ägare är avliden, hur anmäls olyckan dit då?

Och när den biten förhoppningsvis blir löst, vad kan jag vänta mig för hjälp? Det här ställer ju till massa oväntat extraarbete jag inte planerat för. Kan jag få hjälp med uppstädning av trädgården? Ligger förmodligen massa bildelar, glas och spik å bråte som kommer fram när snön smälter. Att man återställer staket och stolpar utgår jag från. Kan jag räkna med att få etablerade häckplantor? Skulle jag ersätta med barrotade tar det ju många år innan häcken blir någorlunda jämn igen. Vem ska ta kontakt med snickare och växthandlare?

Säkert många dumma frågor men har lyckligtvis klarar mig från kontakt med försäkringsbolag hittills så är lite novis på området...

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Borde inte vara något problem i och med att trafikförsäkringen hör till bilen och täcker skador på andras egendom. Ev. självrisk för den avlidnes försäkring övergår ju till dennes dödsbo.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Försäkringen är knuten till bilen, inte föraren, så om denne är vid livet eller inte spelar ingen roll.

Jag hade kanske förväntat mig att ditt försäkringsbolag (för huset) reglerar detta med bilens försäkringsbolag, men så kanske det inte fungerar och då är det ju bara att ta kontakt själv.

Anmäl först din skada och meddela att du kommer återkomma med en kostnadsspecifikation när du fått in offerter på arbetet för att återställa tomten i ursprungligt skick. Därefter ringer du närmaste lämpliga firma och ber om en offert.
 
  • Gilla
Okvin och 4 till
  • Laddar…
Hur får man reda på vilket försäkringsbolag bilen har?
 
Redigerat:
C
David-O David-O skrev:
Hur får man reda på vilket försäkringsbolag bilem har?
Fordonsregistret om man har regnummer. Annars får man nog be polisen hjälpa till.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Försäkringen är knuten till bilen, inte föraren, så om denne är vid livet eller inte spelar ingen roll.

Jag hade kanske förväntat mig att ditt försäkringsbolag (för huset) reglerar detta med bilens försäkringsbolag, men så kanske det inte fungerar och då är det ju bara att ta kontakt själv.

Anmäl först din skada och meddela att du kommer återkomma med en kostnadsspecifikation när du fått in offerter på arbetet för att återställa tomten i ursprungligt skick. Därefter ringer du närmaste lämpliga firma och ber om en offert.
Det trodde jag med, efter småskador i trafiken regleras det ju smidigt så mellan bolagen. Men tydligen är det krångligare när det är olika sakförsäkringar inblandade.

Kan jag alltså själv öppna ett ärende hos bilens bolag? Har tagit fram att föraren var ensamstående och helt utan nära släktingar så någon i dennes närhet lär inte öppna något försäkringsärende.

Polisen har varit på plats så skadorna är dokumenterade, det borde underlätta? De tog även tack och lov hand om bilen för undersökning så den har försvunnit från trädgården.
 
O Okvin skrev:
Vem ska ta kontakt med snickare och växthandlare?
Tyvärr lär du få göra det jobbet själv och utan ersättning..... försäkringsbolag är inga välgörare och även om man borde bli ”skadefri” är min erfarenhet att det inte fungerar så.......

Min erfarenhet är iofs från mer rena trafikolyckor mellan fordon men som påkörd får du själv sköta kontakt med verkstaden...... har du en ovanligare bil är det inte ens säkert att den blir lagad eller att du får en likvärdig istället utan blir erbjuden ersättning som inte ens är i närheten av värdet
 
När vi hade bil i trädgården så fick vi ersättning från bilens försäkringsbolag, vår hemförsäkring var aldrig inblandad. Dels tog saneringsfirman som ringdes in hand om uppstädning (olje/bränsleläckage) och viss återställning eftersom dom fick ta in grävare som skalade bort delar av gräsmattan. Vi fick ta in offerter på staket och fick det och ersättning för eget arbete.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Marive skrev:
När vi hade bil i trädgården så fick vi ersättning från bilens försäkringsbolag, vår hemförsäkring var aldrig inblandad. Dels tog saneringsfirman som ringdes in hand om uppstädning (olje/bränsleläckage) och viss återställning eftersom dom fick ta in grävare som skalade bort delar av gräsmattan. Vi fick ta in offerter på staket och fick det och ersättning för eget arbete.
Hade ni kontakten med bolaget eller fick bilens ägare ta den? Hur fick ni första kontakten med försäkringsbolaget?

Vi klarade oss tack och lov utan större läckage åtminstone. Bara en liten mängd spolarvätska när bilen tog stopp mot trädet.
 
Har du registreringsnummer på bilen så knappar du in det på Transportstyrelsens hemsida.
Där får du då upp vilket bolag bilen är försäkrad hos.
 
O Okvin skrev:
Hade ni kontakten med bolaget eller fick bilens ägare ta den? Hur fick ni första kontakten med försäkringsbolaget?
Polisen hjälpte oss att kolla upp försäkringsbolag efter ambulansen hämtat föraren. Det var ju lite förhör med oss om vad vi sett och hört eftersom dom misstänkte vårdslöshet i trafik och i samband med det pratade vi även om försäkringsbolag. Vi skötte all kontakt med försäkringsbolaget men fick ju även ersättning för tiden vi behövde lägga ned, upplevde att dom var väldigt tillmötesgående. Hade vi velat så hade dom nog ordnat fram hantverkare och allt men jag fick även välja själv om det passade oss bättre.

Som lite perspektiv så är jag idag några år senare fortfarande galet glad över att barnen kom in 10 minuter tidigare för att äta och inte lekte på gräsmattan. Även om återställningen av trädgården inte blev perfekt och man fortfarande kan se lite spår så är det inget man tänker på, men att barnen klarade sig med några minuters marginal gör att resten är är och förblir en olycka, sånt händer och man kommer över det med tiden. Här klarade sig som tur är även föraren och hans fru med mindre skador.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kontakta försäkringsbolaget där bilen är försäkrad, de kommer sedan be dig inkomma med bilder + offert på reparation utav staketet. Eventuell självrisk ställs ut mot dödsboet.
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
M Marive skrev:
Polisen hjälpte oss att kolla upp försäkringsbolag efter ambulansen hämtat föraren. Det var ju lite förhör med oss om vad vi sett och hört eftersom dom misstänkte vårdslöshet i trafik och i samband med det pratade vi även om försäkringsbolag. Vi skötte all kontakt med försäkringsbolaget men fick ju även ersättning för tiden vi behövde lägga ned, upplevde att dom var väldigt tillmötesgående. Hade vi velat så hade dom nog ordnat fram hantverkare och allt men jag fick även välja själv om det passade oss bättre.

Som lite perspektiv så är jag idag några år senare fortfarande galet glad över att barnen kom in 10 minuter tidigare för att äta och inte lekte på gräsmattan. Även om återställningen av trädgården inte blev perfekt och man fortfarande kan se lite spår så är det inget man tänker på, men att barnen klarade sig med några minuters marginal gör att resten är är och förblir en olycka, sånt händer och man kommer över det med tiden. Här klarade sig som tur är även föraren och hans fru med mindre skador.
Givetvis är jag fantastiskt glad att barnen var på förskolan och inte hemma, allt annat är i andrahand, men nu när allt sånt slutat lyckligt blir ju det praktiska kvar att lösa. Att få upp ett staket är ganska akut med då vi har 15 meter öppet mot vägen. Som det är nu kan vi inte vara ute i trädgården med barnen så vi hoppas att vi kan snabb hjälp med det.

Har fått kontakt med bilens försäkringsbolag nu på morgonen, och ska få en offert från byggfirma att lämna dit så det börjar gå framåt. De behöver dock en fullmakt för att öppna ett ärende i bilens namn, hur det ska lösas återstår att se men hoppas försäkringsbolaget kan lösa det. Igår kändes allt bara hopplöst när man blev bollad hit och dit utan hjälp...

Nu är jag mest bekymrad för hur häcken ska kunna återställas så osynligt som möjligt... Men det är väl mer en fråga för trädgårdsforumet :)
 
Jag fick mitt staket nerkört av en bil utan förare, Förare hade stannat vid sin brevlåda längre upp på gatan och bilen kommit i rullning då bromsen släppt (veteranbil). Kom upp på min trottoar rullade utmed för att till sist meja ner sista biten av staketet helt. Inga problem med försäkringsbolaget. Fick välja att anlita firma eller göra det själv. Röjde och lagade själv, fick betalt för tid och material. Tyckte mest synd om grannen och hans veteranbil.
 
O Okvin skrev:
Givetvis är jag fantastiskt glad att barnen var på förskolan och inte hemma, allt annat är i andrahand, men nu när allt sånt slutat lyckligt blir ju det praktiska kvar att lösa. Att få upp ett staket är ganska akut med då vi har 15 meter öppet mot vägen. Som det är nu kan vi inte vara ute i trädgården med barnen så vi hoppas att vi kan snabb hjälp med det.

Har fått kontakt med bilens försäkringsbolag nu på morgonen, och ska få en offert från byggfirma att lämna dit så det börjar gå framåt. De behöver dock en fullmakt för att öppna ett ärende i bilens namn, hur det ska lösas återstår att se men hoppas försäkringsbolaget kan lösa det. Igår kändes allt bara hopplöst när man blev bollad hit och dit utan hjälp...

Nu är jag mest bekymrad för hur häcken ska kunna återställas så osynligt som möjligt... Men det är väl mer en fråga för trädgårdsforumet :)
Ang häcken finns det häckplant i olika storlekar och med vattning och näring samt ev vindskydd kommer det att gå fort att få den "läkt" igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.