Hej! Har ett isolerat förråd med träpanel på utsidan. På ena sidan har träpanelen ruttnat och jag antar att det kunnat läcka in vatten vid regn. På insidan av förrådet där träpanelen ruttnat finns det mögel längst ner på väggen (bifogar bilder).
Men på väggarna i förrådet finns det prickar även på väggarna som inte är nära möglet. Min fråga är är det mögel även där? Bör jag riva alla innerväggar och byta ut isoleringen? Behöver jag göra något åt taket?
Förra ägaren satte in ventilation i förrådet har tydligen inte funnits tidigare men det doftade konstigt i förrådet redan när jag fick tillträde till huset.
Har kuddar till ett loungeset i förrådet. Bör det kastas eller kan jag behålla det?

Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
En Amatör
 
  • Mögel på nedre delen av väggen i ett förråd, intill en rutten träpanel och över en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med små mörka prickar och en rörledning, tecken på potentiellt mögelproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg inomhus med små mörka prickar som kan vara mögelskador, nära panelens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i förråd med misstänkta mögelprickar och en metallhyllas kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad vägg i förråd med svarta mögelliknande prickar och en synlig skarv nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg i förråd med misstänkt mögel och förvarade föremål, inklusive förpackade kuddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med små prickar som kan vara mögel, relaterad till mögelskada i förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möjliga mögelprickar på nedre delen av en vitmålad vägg intill en isoleringsskumkant i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel på förråds väggen med tecken på mögel och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med tecken på fukt och ruttnande, möjligt mögel längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte svara på om du behöver riva någon vägg, även om jag tycker att du bör åtgärda den ruttna panelen och framför allt anledningen till att den ruttnat. Det kan vara dålig takavvattning, stänkvatten från regn eller vegitation som håller kvar fukt.

Sen avråder jag bestämt mot att förvara textilier i ett ouppvärmt förråd vintertid. Nu beror det säkert på vart man bor, men i Stockholmstrakten innebär det att det förmodligen kommer komma mögel på tyget. Antingen behöver du höja temperaturen, eller sänka fukthalten i boden med torrbollar eller avfuktare. Kritisk relativ fuktighet ligger nånstans 70-80% beroende på yttertemp
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag kan inte svara på om du behöver riva någon vägg, även om jag tycker att du bör åtgärda den ruttna panelen och framför allt anledningen till att den ruttnat. Det kan vara dålig takavvattning, stänkvatten från regn eller vegitation som håller kvar fukt.

Sen avråder jag bestämt mot att förvara textilier i ett ouppvärmt förråd vintertid. Nu beror det säkert på vart man bor, men i Stockholmstrakten innebär det att det förmodligen kommer komma mögel på tyget. Antingen behöver du höja temperaturen, eller sänka fukthalten i boden med torrbollar eller avfuktare. Kritisk relativ fuktighet ligger nånstans 70-80% beroende på yttertemp
Tyvärr så finns det ingen värme i förrådet:/
När det kommer till kuddarna till loungesettet bör man kunna se med blotta ögat om det finns mögel på eller känner man av om man luktar på det?
Vågar inte ta in de inomhus och ta in mögeln om det skulle vara mögligt.
Är detta mögel på bilderna eller smuts?
 
  • Vägg i förråd med små fläckar som kan vara mögel eller smuts nära ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möjliga mögelfläckar på en vit vägg i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med fläckar som kan vara mögel eller smuts, osäkerhet kring föroreningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg med möjliga små mögelfläckar eller smuts vid sidan av en vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser en klamrad kabel på en av bilderna, vilket borde betyda att du har el framdraget i förrådet, kan du inte sätta in ett element eller en avfuktare? Behöver inte vara så varmt för att hjälpa till att förhindra att det möglar!
 
Jo absolut ska jag göra det när jag åtgärdat problemet och kanske rivit ner all gips och isolering. Men nu har det redan hänt och det var antagligen redan mögligt när vi fick huset (i somras). Men min fråga är om textilierna redan är körda eller om man bör se mögel på de om det är mögligt?
Även om det är mögel på väggarna på de andra bilderna eller vad det är?
Tack för svar!!:D
 
H Husamatören skrev:
Jo absolut ska jag göra det när jag åtgärdat problemet och kanske rivit ner all gips och isolering. Men nu har det redan hänt och det var antagligen redan mögligt när vi fick huset (i somras). Men min fråga är om textilierna redan är körda eller om man bör se mögel på de om det är mögligt?
Även om det är mögel på väggarna på de andra bilderna eller vad det är?
Tack för svar!!:D
Lukta på textilierna.. Ska inte "sticka" i näsan, då kan det vara mögel..
Titta på textilierna, ska inte vara prickar på dem, det kan vara mögel..
Om du tror de är ok, ta in dem i huset istället.
 
Om/hur dynorna klarat sig beror på så mycket annat så det är väldigt svårt att uttala sig.
Lite matrester, fett eller utspilld läsk och det möglar ofelbart.
Men om dynorna var torra och rena när de lades in så ökar chanserna för att de klarat sig.
Om kuddarna (eller menar du sitt/ryggdynorna) är avsedda för utomhusbruk så borde de klara lite fukt.
Däremot så möglar det ofelbart om de är nedsmutsade enligt ovan.
Om man ser mögel eller inte på tyg beror även på färgen på tyget...
Om tyget är avtagbart - tag av o tvätta i maskin, gärna med lite ättika i vattnet.
 
D doubleH skrev:
Om/hur dynorna klarat sig beror på så mycket annat så det är väldigt svårt att uttala sig.
Lite matrester, fett eller utspilld läsk och det möglar ofelbart.
Men om dynorna var torra och rena när de lades in så ökar chanserna för att de klarat sig.
Om kuddarna (eller menar du sitt/ryggdynorna) är avsedda för utomhusbruk så borde de klara lite fukt.
Däremot så möglar det ofelbart om de är nedsmutsade enligt ovan.
Om man ser mögel eller inte på tyg beror även på färgen på tyget...
Om tyget är avtagbart - tag av o tvätta i maskin, gärna med lite ättika i vattnet.
Med tanke på alla ljusa dynor som syns på första bilden antar jag att färgen på tyget är ljus, och då borde man ju se om det är mögel på det, eller hur ;)
 
Violina Violina skrev:
Med tanke på alla ljusa dynor som syns på första bilden antar jag att färgen på tyget är ljus, och då borde man ju se om det är mögel på det, eller hur ;)
Lite det jag försökte påpeka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.