Jag renovera ett hus som min tjej köpte för två år. Vi ska renovera övervåning när jag rev bort innerpanel uptäckte jag att isolering var helt blött på några ställe. Jag tog bort isolering uptäckte jag att det fanns ingen luftspalt ingen luftning bakom det var jätte blött mögel och svamp. Huset är byggt med kattvind som vi vill ta bort. Det fanns ventilationhål till kattvinden men inga vid takfot. Jag tänkte köra luftning med läkt och masonitt borra hål vid takfot och uppe vid nock. I somras såg jag papp som är under plåttak är gammal och har stora springa. Och när jag tog bort isolering såg jag att halva taket är lagt med spånskiva. Nu vill jag fixa allt inne spika läkt mot takstolar sätta masonitt isolera plasta glesa och gips sen byta ut de dåliga råspont som är möglig och ta bort spånskivorna spika ditt råspånt papp och montera plåttak tillbaka. Har ni nån idé hur jag fixa luftning nere vid takstolarna bäst? Eller kan tipsa nåt. Tänkte först att bygga en kanal som dra luft ut men vill helst har kondens nere till takfot. Hur är det med besiktning hela taket är ju fuskbyggt. Byggnadsstomme med synlig fukt och isolering samt plastfolie, saknar luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en öppen väggkonstruktion med blottlagd isolering och tecken på fukt och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synliga vattenskador och mögelpåväxt på underlaget av ett hus takkonstruktion med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött isoleringsmaterial och mögelskador inuti en husvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsstomme med synlig fukt och isolering samt plastfolie, saknar luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du helt säker på att det inte är taket som läcker?
 
Det kan vara kondens men jag skulle också börja med att kontrollera så inte taket läcker.
 
Ett av problemen är ju att det dels inte finns luftspalt och även att man plastat insidan mot råsponten.
Därför har det blivit kondens mot råsponten.
Frågan är om innerväggarna också plastade mot panelen då?
 
Dolt fel kanske?
 
T Tompafix skrev:
Dolt fel kanske?
Jag gissar fortfarande på ett läckande tak, svårt att se att det skulle vara ett dolt fel (det kanske inte ens läckte vid köptillfället)
 
Mina 2 cent.
Fixa utsidan på taket först, annars kan du får göra om allt jobb på insidan en gång till.

Det är ju alltid fel att ha plast närmast taket, men plasten ser inte ut som vanlig byggplast utan som någon tunnare folie? Kan vara dolt fel, ingen expert på det, men verkar vara helt felbyggt och antagligen hemmafixat.
Är det luftspalt bakom skivorna med mögel? De ser inte ut som råspont och inte riktigt som masonite heller, är det trätex?

Dubbelkolla så det inte är fukt i bjälklaget närmast takfoten. Det ser ut som om det varit väldigt blött.

Som du skriver, när du är klar är iallafall vanligaste lösningen:
1. Plåt/tegel
2. tjärpapp el. motsvarande
3. rote/råspont
4. luftspalt, ventilerad i nock och takfot. Inget kondensvatten ska finnas här, som mest fuktig luft.
5. vindavvisare i masonite eller motsvarande
6. isolering
7. noggrant monterad plast
8. gles
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.