I lördags flyttade det in två kaniner i mitt kök. Jag är redan less på buren och funderar på alternativ, mer eller mindre ogenomförbara ;). Så jag hoppas att ni vill hjälpa mig att spåna kring att bygga nån sorts möbel att ha istället för buren! Grundfunktionen som söks är sittplats till mig och hus till kaninerna. (Dom är frigående så buren behövs egentligen inte.)

kaninerna önskar sig:
- bolåda som innehåller toalåda, höhäck (stor!) och fäste för vattenflaskor
- utkiksplats (utan möjlighet att ta sig vidare upp på bordet/fönstret, hälsar matte)
- Ställen att gömma sig på med flera in-/utgångar
- grävlåda och/eller labyrint

matte önskar sig:
- sittplats med fotstöd och ryggstöd på höjd som passar mig så att jag kan se ut genom fönstret (över standardhöjd)
- lättstädat. Både inne i ”kaninhålorna” och runt omkring, inkl under elementet (favoritplats för långöron)
- förvaring av kaninsaker
- o-halt för känsliga kanintassar men ändå trevligt att sitta på

Jag tänker att möbeln ska byggas i trä med gnagvänlig ytbehandling (linolja?). Jag återkommer med mått och bilder. Vill inte väcka sovande kaniner... men om nån vill börja spåna så är ungefärliga mått:
bredd: 130 cm
Djup: max 60 (om man inte inkluderar bordet i möbeln...)
höjd: sittplats lagom till ett barbord på ca 110-120 cm
 
Du är inte sugna på några kaninhoppningshinder?
Var i landet håller ni till ungefär?
(Minns med saknad våra Mörköra, Musen, Miqu och Sandino)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du är inte sugna på några kaninhoppningshinder?
Var i landet håller ni till ungefär?
(Minns med saknad våra Mörköra, Musen, Miqu och Sandino)
Tror inte att Oliver och Hedda är intresserade av att hoppa hinder tyvärr. Dom verkar vara av typen nyfiken rumpnisse...:p:rofl:
Men tack ändå! Kanske dags för er också att ta emot några fler långöron? ;) Finns en hel del vuxna kaniner som behöver nytt hem.
 
En klassisk pigsoffa? sån där med lyftbart lock. då kan kaninerna ha sitt under locket, lätt att öppna för att städa.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Skulle funka bra, förutom att bordet/fönsterbrädan är 1 m högt*... jag blir ledsen och kinkig om jag inte kan titta ut genom fönstret när jag sitter på min favoritplats. Så soffan behöver ha en sitthöjd på minst 75cm. Och max bredd/längd på soffan är 1,3 m. Men har du förslag på lösningar på det är jag idel öra :)

*skrev fel i första inlägget bordet är 1,01m högt och fönstret sitter på 1m höjd.
 
Här kommer då en bild (mått nedan) samt idé 1:
Hörn av rum med kaninbur, bord och stol, fönster med växter och ritad idé av väggfast stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stol som skruvas fast i väggen.
(Nackdelar: smulig lättbetongvägg och avsaknad av förvaring)

Mått i bilden:
Kaninbursväggen: längd 1,30 m
Djup, skåp till vänster: 0,4 m
Fönsterväggen: 1,70 m
Djup, skåp till höger: 0,6 m
fönstrets höjd: 1 m
Höjd element: 0,7 m
Stol: sitthöjd: 0,75 m, BxD: 0,4x0,45
Bord: 0,7x0,7, h 1,01 m
 
Till min kanin byggde jag om en gammal byrå! Väldigt praktiskt. en låda för förvaring, en låda som botten för själva burdelen, och de översta lådorna tog jag bort helt och bytte ut mot luckor.
Ombyggd gammal byrå anpassad för kaninbur med öppna luckor och låda för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad byrå ombyggd till kaninbur med nätluckor och förvaringslådor, framför en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd byrå till kaninbur med öppna luckor med nätfönster, en kanin inuti och undre lådor för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit kanin i ombyggd byrå som nu fungerar som en bur med en lila matskål och hö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd byrå med öppen låda som innehåller kaninmat och förvaringsutrymme, översta delen med luckor för bur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd gammal byrå till kaninbur med öppen lucka och strö på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ombyggd byrå till kaninbur med öppen låda innehållande kaninfoder och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Ikeas HOL vet jag är poppis till burbygge också, men har man bara en hol så är det för litet för att vara lagligt i sverige.
 
Idé 2
Kombinerat kaninhus och arbetsplats med skissade förslag på uppbyggnad, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett mycket större bygge... En plattform/låda på ben med ett skåp med sittplats till mig närmast fönstret och kaninhus i lådan närmast kameran.
Bredd 130, djup 45 cm.
kaninhus: 45x50, sittskåp: 45x40, utrymme mellan: 45x40
Nackdelar: tyvärr är det nog ett större bygge än jag klarar av. Svårt att komma åt skåp och lådor bakom bordsbenen.
Hade ju varit grymt med en trappstegsform på bygget, men då kan kaninerna ta sig upp på bordet och vidare längs köksbänken...
En schematisk illustration av en möbel med en kaninbur, sittskåp och utrymme för förvaring, i rött och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
major_tom major_tom skrev:
Ikeas HOL vet jag är poppis till burbygge också, men har man bara en hol så är det för litet för att vara lagligt i sverige.
Dom är frigående, så egentligen inga problem med en hol. Smart att bygga om en byrå! Det ska jag kolla på, borde vara betydligt enklare än min idé 2 ovan :crysmile:
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
de kommer så småningom klura ut hur de tar sig upp på bordet ändå :crysmile: kaniner är både smartare och framförallt envisare än vad de får credit för
 
jag funderar på om du hade kunnat göra något av tex ikeas ivar, och lösa förvaringen av grejer på höjden istället för på bredden.
 
såg nu att ivar är 30 eller 50 cm djup, så funkar inte riktigt med dina mått
 
major_tom major_tom skrev:
jag funderar på om du hade kunnat göra något av tex ikeas ivar, och lösa förvaringen av grejer på höjden istället för på bredden.
Ivar är för instabilt och har fel mått. Har det som förvaring i andra rummet. Tror inte det håller för mig att sitta på heller.
Problemet med att bygga för mycket på höjden blir att jag då inte kommer fram till min favoritsittplats vid fönstret. Men kanske köksskåp (väggskåp) skulle kunna funka att bygga nåt av... får kolla mått sen. Nu vill kaninerna ha mat! (Det vill dom iofs jämt men jag måste städa åt dom också...)
 
ah jag menade inte att du skulle sitta på den, utan haft en separat stol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.