Hus med två balkonger markerade i gult för omvandling till boyta och ett ombyggt område i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med träfasad och två balkonger markerade som potentiell boyta, samt tidigare inbyggd del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söker tips och råd!
Jag undrar om det är möjligt att bygga in två balkonger på huset i bilden till boyta(se gulmarkerade områden i bild 1). Om det är av värde så har den orange markerade området byggts in för några år sedan.
Jag vill helst ha panoramafönster istället(se inspo bild).

Hur mycket på ett ungefär skulle det kosta?

Behöver man anlita arkitekt, konstruktör?

Är det dumt att bygga bort dessa balkonger ur en ekonomisk perspektiv, särskilt när det gäller husets värde? Balkongerna är i söderläge med delvis havsutsikt.

Har ni andra smarta, praktiska, snygga förslag?
 
Jag kan inte se några konstruktiva hinder. Balkongen måste, om den är rätt utförd, redan vara dimensionerad för de laster som är aktuella. Du behöver någon form av värmeisolering i balkonggolvet, utförande beroende på vilken sorts golv det är. Åtgärden kräver definitivt bygglov, vilket förutsätter ritningar. Det är absolut en fördel att utnyttja en arkitekt för det. Processen blir enklare och slutresultatet bättre. Rimligen höjer väl åtgärden husets värde.
 
  • Gilla
Sandish och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Tycker du att det är någon fördel om man behåller den inglasade ballkongen? Vi funderar att ha en bibliotek där.

Tack på förhand!
Sandra
 
Jag tycker det beror på planlösningen. Onödigt att riva något som kan fungera bra. Det går säkert att få till en snygg fasad även om den idag inglasade delen behålls. Ur konstruktionssynpunkt kan jag inte se någon betydelse.
 
  • Gilla
Sandish
  • Laddar…
Intressant tråd. Vi har också plåtfasad men ska behåller den 5+ år till. Vi behöver bytta ut ett par paneler som har blivit skadad under renovering, men hittar ingenstans att köpa nya/begagnade. Ni som har bytt fasad - har ni några paneler kvar som ni vill bli av med?! Eller vet någon när man kan hitta de? Bör i Stockholm , och paneler är gula- se bilden.

tack!
 
  • Gul plåtfasad med vertikala paneler på en byggnad, en del paneler med mindre skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har ni byggt ut? Hur blev det? Vi är på G med samma projekt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.