Vi renoverar ett gammalt timmer hus bokstavligt talat från grunden (byte av stockar mm) Nu har vi börjat planera för köket. Som tur var var det gamla både dåliga material (masonit mm) och dåligt planerat så det var ett ganska enkelt val att ta bort det.

Vi ska sättta in ett nybyggt träkök från Åraslöv. Vid den gamla murstocken ska en Lohberger vedspis vara samt en induktionshäll med ugn under med vedförvaring mittemellan. Hela denna bit ska en murare få ta hand om. Det vi inte har bestämt (hittills) är förvaringen runt hörnet, på den andra sidan murstocken. Där ska det finnsas något slags hyllor men av vad; ska de murade?, ha hyllplan av metall? - eller något annat?. Tanken är att hela denna del (runt murstocken) ska vara utan trä (tror jag); utan istället vara av granit, metall, tegel osv. Gärna lättstädat och snyggt. Hur tycker ni? Alla tips mottages tacksamt.

Anna

Jag hade tänkt ladda upp en bild (pdf) men det går inte eftersom den är för stor. Ska fråga nån om jag kan göra den mindre på nåt sätt.
 
Man kan skapa mycket med sk mulitplattor. Det finns många artiklar i tidningen "Gör det själv (tidgare Gör så här) om hur man gör. Multiplattor är en sorts lättbetongplattor som man limmar (ser ut som kakelfix) och kan såga med vanlig såg. Ytan kan man måla sedan, eller kakla för att få en lättstädad yta.
 
för en god idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.