N
Vi har fått en tvättstuga ritad på ikea och de ritade upp 4 täcksidor, en på varje sida om maskinerna (se ritning) för att lägga bänkskivan på.
det låter ju såklart vettigt men jag är inte helt såld på att ha täckskiva som står direkt på golvet.
Ser att ballingslöv har en lösning med en ”tass” under täcksidan (skruvas i förborrat hål).
Har ni några tips hur jag skulle kunna lösa det?
Och behövs verkligen täcksida på sidorna mot vaskskåpet (mellan maskin och stomme)? Borde inte skåpet räcka för bänkskivan?
 
  • En 3D-ritning av en tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, skåp och en bänkskiva ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en plastlist på bauhaus som man kan sätta längst ner på socklar.
Vill minnas att det även finns sockel list i plast på ikea.
 
Täckskivorna är kanske för att skivan ska slippa ligga direkt på maskinerna så att ljud uppstår. Men de i mitten bör ju inte behövas.
 
N
T Tompafix skrev:
Täckskivorna är kanske för att skivan ska slippa ligga direkt på maskinerna så att ljud uppstår. Men de i mitten bör ju inte behövas.
Absolut :) skivan ska ligga ngn cm över maskinerna så de kan flyttas vid behov. Var mer om alla 4 verkligen behövdes. Men då tänkte jag rätt :)
 
N
raveper raveper skrev:
Hittade en plastlist på bauhaus som man kan sätta längst ner på socklar.
Vill minnas att det även finns sockel list i plast på ikea.
tack! Ska genast kolla. Tyckte jag bläddrade genom alla tillbehör på ikea. Får kanske ringa dem o kolla.
 
Bänkskivan ligger ju på stommen i mitten, så bara vänster som då behövs. På höger sida skruvar du väl en vinkel i högskåpet och lutar den mot. Högskåpet kanske ska ha täcksida dock för det estetiska? Men gör inte så stor skillnad i en tvättstuga om det är vitt.
 
N
M m4n63 skrev:
Bänkskivan ligger ju på stommen i mitten, så bara vänster som då behövs. På höger sida skruvar du väl en vinkel i högskåpet och lutar den mot. Högskåpet kanske ska ha täcksida dock för det estetiska? Men gör inte så stor skillnad i en tvättstuga om det är vitt.
det till höger är elpanna så inga skruvar i den ;)
Men då behövs enbart täcksida i ytterkant. Förenklar ju lite. :)
 
N
raveper raveper skrev:
Hittade en plastlist på bauhaus som man kan sätta längst ner på socklar.
Vill minnas att det även finns sockel list i plast på ikea.
jar letat som en galning och även ringt ikea. Hittar inget.
Hittade en ”sockel profil” i plast på Bauhaus. Men den är nog 1,9 bred och täcksidan är bara 1,3.
 
Sök på ställbara fötter
 
N
T Tompafix skrev:
Sök på ställbara fötter
har bara hittat såna där jag måste borra under täcksidan för att få i dem. Då skivan bara är 1,3 gissar jag att den kommer spricka av det.
 
N Nielsan skrev:
har bara hittat såna där jag måste borra under täcksidan för att få i dem. Då skivan bara är 1,3 gissar jag att den kommer spricka av det.
1,3cm?
 
Har du en bra träborr så kan du borra utan problem. Tänk dig hur träpluggen i Ikeas skåp brukar vara borrade.
Annars kan du väl ta ett par små möbeljärn och skruva från insidan som distans från golv.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Något sådant här skulle vara billigt och bra för ändamålet imo

[länk]
Lär funka om golvet nu är plant
 
  • Gilla
Nielsan
  • Laddar…
N
T Tompafix skrev:
Har du en bra träborr så kan du borra utan problem. Tänk dig hur träpluggen i Ikeas skåp brukar vara borrade.
Annars kan du väl ta ett par små möbeljärn och skruva från insidan som distans från golv.
Ja jo kanske skulle funka. Är mest rädd de ska spricka då sidorna är grå.
möbeljärn är ju bra. Kan ju tom sätta en plastfot under. Bra tips! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.