Har funderat på en idé att köpa en tomt och bara sätta dit en friggebod som man sedan bygger vidare på.
Jag har hitta en jättefin tomt och ska på allvar förverkliga idén.
På tomten finns det redan bygglov.
Vet någon om något som jag borde veta som kan kullkasta idén om att bara sätta upp en friggebod?
Då det redan finns bygglov ser jag inget problem i att man bygger en friggebod som man alleftersom bygger vidare på.
Har jag fel?

En annan fråga:
Hur fungera det med taxeringsavgiften, grundas den på värdet av tomten endast när det är en friggebod på (<15kvm). Om så, är det när boiningshuset blir > 15kvm som man får upptaxering?

Ska poängentera att jag är helt grön på detta område....
 
Om jag inte minns fel är friggeboden en bygglovsfri komplementbyggnad. Vad skall den i så fall komplettera?
 
Johan Gunverth skrev:
Om jag inte minns fel är friggeboden en bygglovsfri komplementbyggnad. Vad skall den i så fall komplettera?
Hörde något någonstans att man måste söka bygglov för friggebod om det inte fanns annat hus på tomten.
Så om det finns bygglov för hus, bör väl även detta gälla för friggebod?
 
Varför inte börja med ett dubbelgarage med gästrum? Då har man dessutom gott om plats att utföra arbetsmoment inomhus.
 
ylven skrev:
Varför inte börja med ett dubbelgarage med gästrum? Då har man dessutom gott om plats att utföra arbetsmoment inomhus.
Jättebra tips!!
Kolla vidare på detta!
 
en knivig fråga..den där om friggeboden, som komplementbyggnad. Finns bygglov, så möter inget hinder att man börjar med f-boden. men om det sedan inte blir någon ytterligare kåk på tomten, skall då f-boden rivas (svartbygge)
Med bygglov avses att byggandet påbörjas inom 2 år och slutförs inom 5 år.
Ideèn med att börja med en friggebod, och sedan bygga vidare på denna, kommer inte att funka, då Du måste inkomma med ritningar på ditt tilltänkta hus. Den byggklara tomten, är nog så klar att den är avsedd för ett hus, som t ex ett 1-plans på max 150kvm. Att den som säljer tomten påstår att den är byggklar, innebär inte att du kan bygga vad som helst= kolla med kommunen.
 
saturnus skrev:
en knivig fråga..den där om friggeboden, som komplementbyggnad. Finns bygglov, så möter inget hinder att man börjar med f-boden. men om det sedan inte blir någon ytterligare kåk på tomten, skall då f-boden rivas (svartbygge)
Med bygglov avses att byggandet påbörjas inom 2 år och slutförs inom 5 år.
Ideèn med att börja med en friggebod, och sedan bygga vidare på denna, kommer inte att funka, då Du måste inkomma med ritningar på ditt tilltänkta hus. Den byggklara tomten, är nog så klar att den är avsedd för ett hus, som t ex ett 1-plans på max 150kvm. Att den som säljer tomten påstår att den är byggklar, innebär inte att du kan bygga vad som helst= kolla med kommunen.
Oj, detta var tänkvärt....
Det finns bygglov på tomten, så jag har alltså 5år på mig att slutföra bygget.
Kan uppskov på dessa 5år sökas?
Du säger att det inte kommer att fungera att bygga vidare på friggeboden då ritningar av det tilltänkta huset måste presenteras.
När skall dessa ritningar lämnas in?
Kan man lämna i preliminära ritningar med det tilltänkta målet (friggebod m tillbyggnad)? Då skulle man ju kunna börja med friggebod och bygga vidare allteftersom. Om något skulle ändras måste väl finnas möjlighet att inkomma med deviations ritningar (ändringar)?
 
Ja det är klart Du kan få förlängt bygglovet, när det finns ett sådant, och du har en motivering. Grejen med friggeboden som sedan kommer att byggas ut, funkar inte. För att söka ett bygglov eller förhandsbesked om bygglov, krävs ritningar på huset , annars finns inget att handlägga. Den som är intresserad av en tomt, bör innan köp ta reda på vilka regler/plan finns för området= vilken hustyp som får byggas på tomten, eller kanske inga begränsningar. Att placera en husvagn, arbetsbod på tomten möter inget hinder, om denna användes i samband med att tomten röjes upp eller hålls i ordning från ogräs etc.
 
Ok, jag tror jag har fattat...
Jag hörde med mäklaren ang. vilka regler/planer som finns för området. Hennes besked var att det inte fanns några regler för vilken hustyp som får byggas på tomten.
Det är planerat för 5-tomter jämte varandra.
Om det finns bygglov redan för tomten undrar man ju hur dom fått igenom detta om det är så att ritningar krävs?
Jag får nog luska vidare med mäklaren om detta.
 
Det är nog så att tomterna är byggklara, vilket menas i detta fall, att området är avsett för villor, Men för det mesta finns en plan för området, som utförligt talar om vad, hur stort/högt etc, som får byggas där, samt avstånd till granne/gata.
Den där planen bör du känna till innan du gör affär. Finns hos kommunens byggavd. Kanske även VA (Vatten och Avlopp)och el är framdraget till tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.