Värt ett försök? Har målat om en garderobsvägg, allt blir bra förutom dom två stora dörrarna, hur jag än gör så ser man spår efter skumgummirollern? Går ju inte att ta hela längden i ett till så att säga. Funderar nu på att rolla horisontellt istället för vertikalt. Någon som testat?
 
Du kanske skulle efterstryka (efter rollandet alltså) med en mjuk pensel bara.
Så jämnas rollerknottrorna ut.
Men det måste ju göras direkt, innan det har börjat torka.
 
Prova med en filtroller istället, dom brukar vara lite mjukare i kanterna
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Precis, har läst att många efterdrar med en moddlare. Alla mindre dörrar och luckor blev dock bra med endast skumgummirollern.

Problemet är inte att det blir knottrigt, problemet är att man tydligt ser dragen av rollern, dörrarna är ju två meter långa, svårt komma undan kanske.
 
På jobbet brukar jag måla översta halvan,inte snåla med färgen. Sen understa halvan. Sen efterstryker jag hela dörren uppifrån o ner. Brukar bli bra
 
Okej, men hinner inte översta lagret torka in lite då? Känns som att minsta lilla torrdragning blir kass.

Kör du slutdragningen i ett svep?
 
Hej
De får ju inte torka för mycket, du får snabba dig:D Ja jag kör sista dragningen i ett svep
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Tack för tipset!
 
Lycka till:)
 
J Jimp skrev:
Värt ett försök? Har målat om en garderobsvägg, allt blir bra förutom dom två stora dörrarna, hur jag än gör så ser man spår efter skumgummirollern? Går ju inte att ta hela längden i ett till så att säga. Funderar nu på att rolla horisontellt istället för vertikalt. Någon som testat?
Vad använder du för färg?
Jag rollade våra innerdörrar, några som hängde kvar och ett par som jag plockade ner.
Fick inga spår av rollern vad jag kunde se.
 
Om du hänger av dörrarna och lägger dem ner i lagom arbetshöjd så går det utmärkt att dra rollern i dörrarnas fulla längd. Annars tror jag på Interistas tips. (y)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad använder du för färg?
Jag rollade våra innerdörrar, några som hängde kvar och ett par som jag plockade ner.
Fick inga spår av rollern vad jag kunde se.
Snickerifärg, vattenbaserad. Dom lite mindre luckorna blev jättebra, det är bara dörrarna som jävlas.
 
T ToRy skrev:
Om du hänger av dörrarna och lägger dem ner i lagom arbetshöjd så går det utmärkt att dra rollern i dörrarnas fulla längd. Annars tror jag på Interistas tips. (y)
Hade ju helst gjort det, men gångjärnen var helt inmålade, satt som limmat. Såg knappt skruvarna. Jag hade behövt lösa det med våld.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
J Jimp skrev:
Hade ju helst gjort det, men gångjärnen var helt inmålade, satt som limmat. Såg knappt skruvarna. Jag hade behövt lösa det med våld.
Någonstans här ser jag en anledning att köpa någon form av power tool, vet inte vad men något borde finnas. :rofl:
 
J Jimp skrev:
Hade ju helst gjort det, men gångjärnen var helt inmålade, satt som limmat. Såg knappt skruvarna. Jag hade behövt lösa det med våld.
Har precis slitit ner mina.
Jag använde en färgskrapa och en precision-mejsel. Färgskrapan till att skrapa runt gångjärnen och mejseln för att få fram spåren på skruvarna. Ibland får man använda lite våld.

Kan säga att jag också hade problem med mina garderobsdörrar, men till sist använde jag en bredare filtrulle på 15cm.

Slängde moddlaren åt helvetet då jag tydligen är en långsam målare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.