Jag har lite bekymmer med mim vedspis och försöker problemsöka den.
Själva problemet är att det är dåligt drag i spisen och det rycker in igenom hällen. Elden dör snabbt i eldstaden.

Det som jag redan gjort är att sota spisen och tömma askan. Jag har även tänt tidningspapper i sotluckan.

Jag har beställt ett nytt bränjärn då det gamla är sprucket. Men kan det påverka draget i spisen?
Ett andra bekymmer är att en flisa och en skruv är borta i hällen. Här har jag fått råd att använda någon 'flytande metal' för att laga detta. Kan detta lilla hål påverka draget?

Är det något jag missat för att lösa problemet?
 
  • Närbild på en vedspis med en tydlig flisa och ett hål där en skruv saknas på hällens överdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har du sotat under ugnen i den lilla luckan som finns där? Obs att du ska en hel meter in och skrapa
 
  • Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du sotat under ugnen i den lilla luckan som finns där? Obs att du ska en hel meter in och skrapa
Ja, det har jag gjort. Sotat allt ända in. Det var välldigt mycket sot där och draget blev lite bättre men det funkar fortfarande inte som det ska i eldstadsdelen, elden dör snabbt och det inte för att vi är idioter för vi lyckas med våran andra vedspis :rofl:
 
Åsa Lund
Och skorstenen är sotad?
 
  • Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Hej, Det måste väl sitt ett spjäll ovanför spisen man kan vrida på
 
  • Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Och skorstenen är sotad?
Skorstenen ska vara sotad i november (vi flyttade nyss in) vi har inga problem med de andra eldstäderna och de har samma skorsten.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Det måste väl sitt ett spjäll ovanför spisen man kan vrida på
Ja det sitter ett där och det är helt utdraget.
 
Lite mer foton vad du har, hela ovansidan + allt framifrån.
 
Bara en not. Kan vara olika pipor de är anslutna till inuti skorstenen även om det är samma "ytterhölje=skorsten".
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Bara en not. Kan vara olika pipor de är anslutna till inuti skorstenen även om det är samma "ytterhölje=skorsten".
Det bör vara olika pipor, annars kan man få problem.
 
Vad händer om du öppnar ett fönster, kanske undertryck som gör att det ryker in, det gäller att få upp tempen i skorstenen, men kan vara svårt om det inte brinner bra..
 
  • Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Har det varit eldat i spisen sen ni flyttade in? Det är inte så enkelt som att det är en kallpropp?
 
Jiji Jiji skrev:
Har det varit eldat i spisen sen ni flyttade in? Det är inte så enkelt som att det är en kallpropp?
Jag hade uteslutit det i och med att de andra eldstäderna fungerade men om de alla har olika rör i själva 'skorstenen' så är det möjligt.

Jag har försöka med lite tidningspapper men det har inte gett någon effekt.
 
J jonaserik skrev:
Vad händer om du öppnar ett fönster, kanske undertryck som gör att det ryker in, det gäller att få upp tempen i skorstenen, men kan vara svårt om det inte brinner bra..
Jag ska de det ett försök!
 
J jonaserik skrev:
Lite mer foton vad du har, hela ovansidan + allt framifrån.
Här kommer lite mer foton

Obs jag har beställt att nytt bränjärn. Förreägaren gjorde inte mycket till underhåll.

Tack alla för hjälpen jag uppskattar det verkligen!
 
  • Gammalt brännjärnsspishäll med synliga rökspår och slitage, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt järnspis i ett kök som behöver underhåll, omgiven av vit kakel och spisverktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen vedspis med synliga tecken på slitage och behov av ett nytt bränjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet brännjärn till kamin med spruckna och skadade plattor vid tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt och ounderhållet bränjärn med synliga skador och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.