I vårt hus från -73 (med träpanel på utsida väggar) så drar det kallt från eluttagen i ytterväggarna.q(;^;)p
Har ännu inte hunnit undersöka uttagen och vad som finns bakom, men nu känns det som att elda lite för kråkorna när man har ett kalldrag rakt ur väggen ett par decimeter från elelementen i dessa kyliga dagar.

Frågan jag har är helt enkelt om man kan trycka in fogskum bakom/runt eldosorna uttagen sitter i eller om det riskerar att skapa nåt slags köldbrygga istället?

Andra förslag är förstås välkomna.
 
Nu vet jag ju inget om ditt ventilationssystem (exempelvis eventuell värmeväxlare) men med "normal" ventilation måste ju du få in tilluft någonstans och så här års är den ju kall. Frågan är om det ur "komfortsynpunkt" inte faktiskt är rätt bra att få in den "ett par decimeter från elelementen". Hos oss sitter den största tilluftsventilen bakom det största elementet, antagligen för att man vill försöka värma tilluften direkt och slippa känslan av kalldrag.

Sen finns det ju nackdelar som att man ofta kan dra med "sot", vilket på sikt brukar kunna orsaka skitiga väggar runt "draghålet", eller i ditt fall kontakten.

När det gäller risken för "köldbrygga" får någon med större kompetens svara, men personligen hade jag nog tätat utan att oroa mig. Tänk bara på att luft måste komma in någonstans om man vill ha en fungerande ventilation.
 
Drar i våra vägguttag också och har gjort så i 30år...
 
Det känns som man vill ha ett lite mer kontrollerat inflöde än via husets eluttag bara. Dessutom ger det väldigt stora temperaturvariationer på golvet. Framför element - jättevarmt, framför eluttag - svinkallt!
Kan tänka mig att installera friskluftsintag till exempel under fönstren, alltså ovanför elementen så luften värms direkt vid inflödet och inte skapar kallras. Åsikter, någon?
 
Carl_Elvis skrev:
Det känns som man vill ha ett lite mer kontrollerat inflöde än via husets eluttag bara. Dessutom ger det väldigt stora temperaturvariationer på golvet. Framför element - jättevarmt, framför eluttag - svinkallt!
Kan bara hålla med om att eluttagen på många sätt inte är optimala som tilluftsdon :D Min poäng var mest att (kall) tilluft måste in någonstans för att få en fungerande ventilation.

Carl_Elvis skrev:
Kan tänka mig att installera friskluftsintag till exempel under fönstren, alltså ovanför elementen så luften värms direkt vid inflödet och inte skapar kallras. Åsikter, någon?
Är ingen expert men brukar man inte ofta sätta "tilluftsventiler" i överkant på i första hand sovrumsfönster. Det finns nog ventilationsexperter här som kan fylla på med mer konkreta och bättre råd
 
  • Gilla
Roland Rövhatt och 1 till
  • Laddar…
Gå in på t.ex. PAXs hemsida, där finns mycket information om ventilation. Friskluftsventiler bör sitta i anslutning till radiatorer (helst bakom eller ovan) i syfte reducera kallras och få en naturlig spridning av luft/värme.
 
Har exakt samma fenomen i mitt hus som är byggt 2008 !!!!
Elrören fungerar som ventilations kanaler:D
Kanske plugga hålen i eldosorna med cilikon:|
 
Ofta misstas kallras för drag. Huset kan vara hur tätt som helst, men saknas det isolering någonstans så får man kallras = ingen frisk luft, bara kyla.
Nu bör det ju varken vara kallras eller drag från eluttagen, så att täta med byggskum borde ju kunna lösa problemet
 
Västerhaninge 17 skrev:
Har exakt samma fenomen i mitt hus som är byggt 2008 !!!!
Elrören fungerar som ventilations kanaler:D
Kanske plugga hålen i eldosorna med cilikon:|
Draget kommer sannolikt inte från rören utan som läckage mellan plast och dosa då vinden står på mot fasaden. Efter att ha putsat vår tegelfasad och tätat sprickor och onödiga luftningar försvann mitt drag från uttagen.
 
Larsa skrev:
Ofta misstas kallras för drag. Huset kan vara hur tätt som helst, men saknas det isolering någonstans så får man kallras = ingen frisk luft, bara kyla.
Nu bör det ju varken vara kallras eller drag från eluttagen, så att täta med byggskum borde ju kunna lösa problemet
Jag skulle inte definiera draget från dosor som kallras. I synnerhet då det bakom dosan finns isolering.
 
Glebster skrev:
Draget kommer sannolikt inte från rören utan som läckage mellan plast och dosa då vinden står på mot fasaden. Efter att ha putsat vår tegelfasad och tätat sprickor och onödiga luftningar försvann mitt drag från uttagen.
Kan du då förklara varför det BLÅSER från hålen där stickkontakten skall placeras :|
Detta fenomen accentuerar när köksfläken andvänds
 
Redigerat:
Mikael_L
Alfredo skrev:
Är ingen expert men brukar man inte ofta sätta "tilluftsventiler" i överkant på i första hand sovrumsfönster. Det finns nog ventilationsexperter här som kan fylla på med mer konkreta och bättre råd
Så sitter dom i alla fall här. Flerbostadshus, från tidigt 80-tal tror jag.
 
Har samma fenomen att det drar ur vissa kontakter mer eller mindre (-70 talshus ) men det som tar priset är strömställaren i hallen. När jag skulle byta ut den stod det en halv cm kondens vatten inne i dosan och en massa rost från kontakten... skruvarna gick nästan inte att skruva loss...

Är nog ren tur att inget hänt... När ytter belysningen skulle bytas ut så tätade jag runt sladdarna in i dess vp rör. Det visar sig att de delade samma dosa längre bort. och kan efter det inte känna något drag vid kontakten... Så skulle vilja säga att för mycket drag är farligt!
 
Västerhaninge 17 skrev:
Kan du då förklara varför det BLÅSER från hålen där stickkontakten skall placeras :|
Detta fenomen accentuerar när köksfläken andvänds
För att det är tätt runt övriga uttaget, minsta motståndets lag.
 
Jag lånar en gammal tråd istället för att skapa en ny, hoppas det är ok.

Jag har samma sak att det drar från ett uttag men det jag undrar över lite är hur passt mkt behöver jag oroa mig för kondens?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.