Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men nu skriver TS "tågvagn". Vilket ändå borde översättas till järnvägsvagn och knappast till motorvagn eller rälsbuss?

Mysteriet tätnar!

Staffan
Vem vet, kanske det är en trabant:crysmile:
 
Vad ska du med en järnvägsvagn till på ängen?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad ska du med en järnvägsvagn till på ängen?
Vet inte riktigt än, funderar på typ B&B kan nog bli coolt
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Är det en tankvagn kan man väl fylla den med vätgas?
Blir ännu bättre om man tömmer den på all gas
 
harry73
Det är så coolt att ha en järnvägsvagn på tomten. Skulle absolut vilja ha den om jag hade plats för den.
Blir ännu coolare om man bor i ett gammalt stationshus som det finns gott om i Skåne.

Den i inlägg #30 väger 30 ton och står på ett släp med 6 axlar, och då blir det ju inte så stor marktryck (jämförbart med t ex slambilen, sopbilen eller en traktorvagn för att lasta spannmål) Kan dock vara bra att ha en traktor i beredskap för att hjälpa dra.
Och skulle man få hela ekipaget på rätt plats, skulle man kunna lasta av den med hjälp av två stålbalkar och några domkraft, då slipper du två kranar som ska hjälpa till.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Blir ännu bättre om man tömmer den på all gas
 
harry73
nej, det var nog inte bättre :/
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Hade det gått att hyra (och köpa några?) körplåtar/mattor som kom precis innan vagnen så hade de kunnat läggas ut och sedan hade de kunnat lasta på dem igen efter att vagnen kommit på plats?
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Intressant och spännande problem! Jag tror det kan vara svårt att dra med traktor. Om det är ett rejält hårt underlag skulle det kanske kunna gå. Jag drar mig till minnes att det kunde vara rätt svårt att dra vagnar med spannmål på fält om det var lite mjukt i marken. Vi hade fullastat ungefär 40 ton och vi hade även riktigt bra hjulutrustning på vagnarna. Trots relativt stor traktor, John Deere 7920, var det ibland svårt och det hände även att man behövde draghjälp för att koma loss. Hade man haft traktor i motsvarande John Deeres 8000 serie så hade ju förutsättningar varit något bättre men jag tror ändå inte att det hade räckt.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Jag tror den skall dras på en släde av stockar på vinterföre. Ut och trampa väg en vecka eller två så det fryser ordentligt. Efter det borde man kunna dra något tiotal ton på en enkel släde av stockar.

Bästa dragmskinen är en bandtraktor men i brist på sådan föreslår jag grävmaskin på larvband. Till exempel Åkerman H12 eller liknande. Kör fram några meter i gången och fäll ned bladet så den står stilla och dra med skopan.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Någon som är bra på att flytta tunga föremål?
Vi har fått en tågvagn via jobb som vi ska ha på gården men vet inte riktigt hur man ska flytta den, den kommer måsta dras över en äng ca 50 meter.
Min tanke var att ställa den på några stockar (då den saknar hjul) o sedan dra med traktor/vinsch

Tror ni det skulle funka? Hur stor kraft skulle krävas
Fanns ett företag i Västerås som hette kraftbyggarna. dom köpte in en stor person boggievagn på ca 20 meter. På ena ändan monterade man bakre delen av en släpvagn och i andra ändan monterade man en dragkula från samma släpvagn. Så var det bara att koppla in den långa personvagnen på en stark lastbils dragkula och köra i väg till en lämplig plats i Sverige där man skulle utföra ett arbete och behövde ett stort utrymme. Någon som är sugen på en jättestor husvagn kan man passa på nu när Sj byter ut lokdragna tån mot motorvagnar. En begagnad lastbil och en släpkärra borde inte vara så stora problem att få tag i. Sen är det bara att trampa gasen i botten och braka runt på europeiska vägar i 90 knyck
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
du tror inte att den bara sjunker då? i marken alltså
Nej. Vet många stora maskiner med STORA hjul som rullar omkring.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nej. Vet många stora maskiner med STORA hjul som rullar omkring.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vem vet, kanske det är en trabant:crysmile:
raveper raveper skrev:
Nej. Vet många stora maskiner med STORA hjul som rullar omkring.
raveper raveper skrev:
Nej. Vet många stora maskiner med STORA hjul som rullar omkring.
TS tågvagn har inte hjul. Oklart underlag den ska förflyttas på, och hur långt
Spännande detta(y):)
 
Igen Igen skrev:
TS tågvagn har inte hjul. Oklart underlag den ska förflyttas på, och hur långt
Spännande detta(y):)
Nej men det går väl att montera på. Såklart.
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.