B BJohan skrev:
Jag håller med. Ljudisolerande konstruktioner är tunga och böjveka. Fogskum är lätt och styvt. Helt fel att använda.
Nu är det så att jag skummade mellan gips och befintlig betongvägg. Detta för att få skummet att binda ihop gipsskivans mitt mot betongunderlaget. Motsvarande en regel på mitten. Ej som en vibrationsabsorbator.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
1 Jojjo72 skrev:
Walad och Boggi skrev bra.
Till er som skriver om "gnällig granne" - kolla vad som gäller med avseende på akustik. Ljudvågor vandrar olika i olika medier, de förstärks eller försvagas och det finns sk ljudnoder.
Det behöver inte vara att ni fått en klanglåda ni byggt. Har ni installerat något annat elektriskt i huset. Ny pump, ventilationssystem. Det kan ha annan frekvens som vandra, förstärks och stör grannen.
Gör som förslaget säger. Stäng av allt och kolla med grannen (utan att säga vad ni gjort) och starta sedan med en maskin i taget.
Be även grannen skriva ned vilka tider han hör ljudet, i vilket rum och om det alltid är "samma" lju
Lycka till
Nu har vi konstaterat att det störande ljudet kommer från grannen själv vilket är skönt. När det gäller väggen så kvarstår givetvis frågan hur mycket ”extra” resonans den ger och hur mycket ”extra” som kommer in till grannen jämfört med tidigare. Den stora skillnaden är att köksfläkt nu sitter på denna vägg, tidigare satt den på en innervägg. Så här är det något som garanterat skapar vibrationer och resonans, frågan är bara om det förstärks av nya väggen, eller om det blev bättre jämfört med att sätta den på befintlig vägg (om vi nu inte byggt ut). Det går nog aldrig att få reda på nu i efterhand. Det dumma i det hela var väll att man struntade att sätta isolering i väggen.

vad jag vet av andra grannar så har många vid renovering rivit upp befintliga skiljeväggar mot grannen, dragit el och vatten i regelverket och sedan satt igen med plyfa och gips. Som jag uppfattade det som i mina undersökningar är det inte tillåtet att göra så därav byggde vi istället ut väggen. Vet inte vad som hade varit bäst egentligen.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Hej,

Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.

väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.

Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.

så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?

vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.

Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
En fristående tillägsisolering med 45 regel och 2x13 gips ger en hålrumsresonans på ca 60 Hz. Denna resonans hade delvis kunnat dämpas om du hade inkluderat minst 45 mm mineralull.

Nuvarande skiljevägg mot grannen får i nuläget två hålrumsresonanser.

Att grannen upplever störande ljud kan givetvis också komma av att någon vibrerande installation hos dig eller i hans vägghalva kommit i kontakt med reglarna eller med någon del av väggens skivmaterial.

Om stum kontakt uppstått mellan installation och väggens beståndsdelar då kan stomljudsöverföringen mellan era bostäder bli relativt betydande.

Om ni lyssnar på flankerande konstruktioner såsom ytterväggar, golv och tak så kan man hyffsat enkelt lyssna sig till vilken skiljekonstruktion som subjektivt i varierande omfattning överför stomljud från den tilläggdisolerade väggen.

Om du lyckas övertyga din granne om att göra detsamma i dennes intilliggande utrymme.

Lycka till!
 
S
K Kirre2021 skrev:
Nu tog jag tjuren i hornen och gick till grannen och blev insläppt. Blev kvar i två timmar då de var väldigt pratglada helt plötsligt!

Hur som helst så kunde även jag uppfatta ett ljud hos dem som lät väldigt svagt. Vi gjorde som så att jag gick över till mig och stängde av all el. Till deras förvåning var ljudet kvar .
Jag själv lyckades lokalisera ljudet källa till deras köksfläkt, där det lät högre än i hallen och vardagsrummet. Frugan i hemmet menade på att den har alltid låtit och att det är inte den. Tvinga dem dra ut strömmen och efter det hörde jag inget mer ljud. Men frugan hörde det fortfarande hela tiden. Jag rekommenderade dem att dra ut strömmen i kväll och se om det blir bättre i sovrummet eftersom ljudet troligtvis går vidare i ventilationen. De var inte så pigga på att testa för de var helt säkra på att det inte var fläkten. Hur som helst konstaterade vi att ljudet inte kommer från mig och att de får forska vidare. Passade på att fråga om de hörde min köksfläkt och micro vilket de menade på att de gjorde men då det bara är små stunder stör det dem inte.

Summeringen är att jag kan bara lugn för närvarande, de har anklagat fel person och jag är 100 på att ljudet är från deras fläkt och att det sitter kvar i deras huvud när de drar ut strömmen. Det positiva av det hela är att vi fick en fin dialog i 2 timmar om allt mellan himmel och jord, bara hålla tummarna att det inte vänder om en månad när de är sugna på att klaga på något nytt
Har du tur så slutar dom klaga, men oftast brukar den typen av folk hitta nya saker att gnälla på. Vet av egen erfarenhet. Jag är dock inte lika välvillig som du, byta vitvaror hade jag aldrig gjort. De pengarna har du ju kastat i sjön då det visade sig ligga hos grannen och inte hos dig. Grannsämja är inte värd hur mycket som helst. Så länge man lever ett "normalt liv" och inte sabbar för andra så är det ok, men ska det övergå i petitesser då jävlar är det nog.

Om grannen hör något i luften som surrar,
är det troligen hans kärings mage som kurrar.
 
K
N nomoD2 skrev:
En fristående tillägsisolering med 45 regel och 2x13 gips ger en hålrumsresonans på ca 60 Hz. Denna resonans hade delvis kunnat dämpas om du hade inkluderat minst 45 mm mineralull.

Nuvarande skiljevägg mot grannen får i nuläget två hålrumsresonanser.

Att grannen upplever störande ljud kan givetvis också komma av att någon vibrerande installation hos dig eller i hans vägghalva kommit i kontakt med reglarna eller med någon del av väggens skivmaterial.

Om stum kontakt uppstått mellan installation och väggens beståndsdelar då kan stomljudsöverföringen mellan era bostäder bli relativt betydande.

Om ni lyssnar på flankerande konstruktioner såsom ytterväggar, golv och tak så kan man hyffsat enkelt lyssna sig till vilken skiljekonstruktion som subjektivt i varierande omfattning överför stomljud från den tilläggdisolerade väggen.

Om du lyckas övertyga din granne om att göra detsamma i dennes intilliggande utrymme.

Lycka till!
Kan man få bort resonansen genom att exempelvis öppna upp nya väggen i exempelvis skåpsstommarna bakom lådorna. Dvs nedre delen av den nya väggen? Eller gör det ingen skillnad?
 
K
S Stego1 skrev:
Har du tur så slutar dom klaga, men oftast brukar den typen av folk hitta nya saker att gnälla på. Vet av egen erfarenhet. Jag är dock inte lika välvillig som du, byta vitvaror hade jag aldrig gjort. De pengarna har du ju kastat i sjön då det visade sig ligga hos grannen och inte hos dig. Grannsämja är inte värd hur mycket som helst. Så länge man lever ett "normalt liv" och inte sabbar för andra så är det ok, men ska det övergå i petitesser då jävlar är det nog.

Om grannen hör något i luften som surrar,
är det troligen hans kärings mage som kurrar.
så kommer det nog tyvärr bli då de gillar att klaga på allt och alla. Återstå att se.
 
K Kirre2021 skrev:
Kan man få bort resonansen genom att exempelvis öppna upp nya väggen i exempelvis skåpsstommarna bakom lådorna. Dvs nedre delen av den nya väggen? Eller gör det ingen skillnad?
Nej, det förändrar inget alls.
Resonemanget att resonanser i den tomma påbyggnaden skulle höras till grannen håller inte. Rent teoretiskt eller med mycket känslig mätutrustning kanske det är så men i praktiken kommer din extravägg att dämpa ljud mer än utan. Om du sätter in ett sett trummor och spelar för fullt kan man kanske mäta en lite högre ljudnivå runt 100hz med mätinstrument. Men med öronen skulle den skillnaden inte ens förnimmas eftersom ljudet från trummorna i övriga register skulle dölja ljudet. Det behövs alltså rejält med oljud för att en resonans i väggen skulle höras in till grannen. Så, du kan sätta på teven och njuta av livet istället.
 
Skumpe
Du är för snäll. Att du inte ens får gå in och lyssna... Sjukt! Vill han lösa problemet så är han välkommen och ni kan tillsammans använda tipsen ni redan fått i tråden. Han är bara gnällig. Låt honom vara.
 
K Kirre2021 skrev:
dock får jag inte gå in och lyssna.
Ok, då kan jag inte heller hjälpa dig hade mitt svar på det blivit.
 
K
K Kalbygge skrev:
Nej, det förändrar inget alls.
Resonemanget att resonanser i den tomma påbyggnaden skulle höras till grannen håller inte. Rent teoretiskt eller med mycket känslig mätutrustning kanske det är så men i praktiken kommer din extravägg att dämpa ljud mer än utan. Om du sätter in ett sett trummor och spelar för fullt kan man kanske mäta en lite högre ljudnivå runt 100hz med mätinstrument. Men med öronen skulle den skillnaden inte ens förnimmas eftersom ljudet från trummorna i övriga register skulle dölja ljudet. Det behövs alltså rejält med oljud för att en resonans i väggen skulle höras in till grannen. Så, du kan sätta på teven och njuta av livet istället.
så om jag ska tolka ditt svar så bör inte den nya väggen gjort någon skada i bemärkelsen att öka ljudnivån in till grannen trots eventuellt resonansljud?
Tänker då allmänna ljud som musik, prat mm. Att köksfläkten nu hörs minimalt in till dem känns som att den hade gjort det oavsett pga att den sitter på väggen mot dem, bara man inte förstärkt ljudet med extra väggen.
 
K Kirre2021 skrev:
så om jag ska tolka ditt svar så bör inte den nya väggen gjort någon skada i bemärkelsen att öka ljudnivån in till grannen trots eventuellt resonansljud?
Tänker då allmänna ljud som musik, prat mm. Att köksfläkten nu hörs minimalt in till dem känns som att den hade gjort det oavsett pga att den sitter på väggen mot dem, bara man inte förstärkt ljudet med extra väggen.
Exakt! Om du inte har en ljudstudio i köket skall du inte bekymra dig alls.
 
K
K Kalbygge skrev:
Exakt! Om du inte har en ljudstudio i köket skall du inte bekymra dig alls.
Tack, det var ett lugnande svar då det kommit många olika besked gällande extra vägg. Att det blir resonans inne hos mig gör inget för jag står inte med örat mot väggen
 
K
Skumpe Skumpe skrev:
Du är för snäll. Att du inte ens får gå in och lyssna... Sjukt! Vill han lösa problemet så är han välkommen och ni kan tillsammans använda tipsen ni redan fått i tråden. Han är bara gnällig. Låt honom vara.
Jag fick komma in till grannen idag, skrivit om det tidigare i tråden. Men vi var helt överens om att de ljud de mått dåligt av inte kommer från mig efter lite undersökning. Jag fick det till deras fläkt genom att följa ljudet och ljudet försvann i mina öron när vi bröt strömmen till deras fläkt. De hörde ljudet fortfarande men jag sa att det brukar fastna i huvudet ett tag.
 
  • Gilla
JapeFox
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Hej,

Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.

väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.

Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.

så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?

vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.

Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
:surprised:

Om det är resonans kanske man kan ta dosfräsen och borra hål ovanför skåpen och fylla med eps små frigolitkulor. Men troligen bara överspänd granne. Finns tyvärr många såna.
 
F
Skönt att det löste sig tillslut :)

Har läst igenom denna tråd och tänkte att då det egentliga ämnet är avklarat berätta om en egen upplevelse. Vi köpte en ny ljudanläggning till tv:n på nedervåningen med subwoofer (ett såkallat 7.2 system) för att få lite "bioljud". Resultatet är helt förträffligt och ljudet ger verkligen filmerna en ny dimension, och musik låter väldigt bra då de absolut djupaste bastonerna lyfts fram även med låg volym, men det finns en hake !

Man kan verkligen inte vara på övervåningen när någon annan i familjen ser på film (eller lyssnar på musik) om bägge subwooferna är igång, de mycket låga frekvenserna fortplantar sig något alldeles överjävligt. Det går till exempel att skönja frekvensbyte i musik i en slinga i en låt som är vansinnigt irriterande, men man hör ingenting annat än detta malande, en rundgång som upprepar sig igen och igen.

Går man ner för trappan så blir det (uppblandat med diskant, mellanregister och "ljusare bastoner" en fin musikalisk upplevelse där alla toner från de djupaste mörka till ljusaste diskant låter hur bra som helst.

På övervåningen blir man däremot nästan tokig på de djupaste bastonerna som går som en enformig slinga även om det spelas film på normal volym på nedervåning, spelas det hög musik så hör man inte bara, man känner vibrationerna som om det är en mindre jordbävning på intåg.

Jag vet inte hur jag exakt ska formulera det, hoppas ni fattar ändå. Men en sak är säker, jag har full respekt för de som blir tvungna att lyssna på sina grannars ljudsystem. Det är nästan läskigt hur de låga frekvenserna fortplantar sig, och det är verkligan b a r a de låga frekvenserna som fortplantar sig i fastigheten. Helt sjukt att allt över 30 hz är helt bortfiltrerat.

Har grabben kompisar hemma och vi är på övervåningen så får de snällt klara sig med ett "plattare" ljud utan subwooferbas. Alternativet är att vi åker hemifrån, för man står ut i max fem minuter med detta molande, malande.

Bara en reflektion som kom lite ur ämnet, tyckte ändå det hörde hemma här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.