H hejhopp skrev:
Tänk på att välj väggtjocklek och dörrkarm så du slipper sala.
exakt, så gjorde vi i vår tillbyggnad. Innerväggen blev 118mm (70-regel, 2xOSB, 2xgips), Swedoor/Jeldwen har karmar som är 118mm.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
exakt, så gjorde vi i vår tillbyggnad. Innerväggen blev 118mm (70-regel, 2xOSB, 2xgips), Swedoor/Jeldwen har karmar som är 118mm.
Det har jag med köpt, men de är 3ggr dyrare än 93mm :sweat:
 
Larsa Larsa skrev:
OSB sätts med mellanrum så den kan röra sig. Sen kan ngn annan förklara hur det funkar met gipsen som sitter ovanpå :surprised:
Troligtvis inget alls. Jag satte OSB+gips i sommarstugan som lever sitt eget liv när tjälen kommer, och visste ej om detta med mellanrum så de sitter dikt. Har inte spruckit någonstans även om huset rör sig mycket (än så länge) är det väl bäst jag lägger till. Snart 10 år sedan jag satte det
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det har jag med köpt, men de är 3ggr dyrare än 93mm :sweat:
Hmm, det minns jag inte? Kommer bara ihåg att det inte fanns i ordinarie sortiment hos C24 Bygg här i stan, köpte tre st karmar...

Salningar kostar också pengar, och framförallt tid :D
 
Hej!

Tack för alla svar!:)

I övriga huset blir det osb+gips så det gäller enbart garaget nu som jag gör själv.:) Skillnaden är kanske inte så stor så att båda duger, och isåfall lutar det nog åt osb som ligger lite lägre i pris.

Vad det gäller dörrkarmen in i tvättstugan så kommer den nog att behöva salning oavsett, stommen är 170mm.:p

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
simpa81 simpa81 skrev:
Hmm, det minns jag inte? Kommer bara ihåg att det inte fanns i ordinarie sortiment hos C24 Bygg här i stan, köpte tre st karmar...

Salningar kostar också pengar, och framförallt tid :D
C24 är ju å andra sidan grymma att ha att göra med! :D Jag passerar både Beijer och KarlHedin på väg dit ;)

Alla vanliga karmar är väl rätt billiga i förhållande till pocketkarmar...

Plywood är ju trevligare än osb, men något dyrare. Vi kör på osb+gips överallt.
Åker inte du på dubbelgips mot huset?
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
C24 är ju å andra sidan grymma att ha att göra med! :D Jag passerar både Beijer och KarlHedin på väg dit ;)

Alla vanliga karmar är väl rätt billiga i förhållande till pocketkarmar...

Plywood är ju trevligare än osb, men något dyrare. Vi kör på osb+gips överallt.
Åker inte du på dubbelgips mot huset?
Jag ska uppfylla Ei30 och vad jag har läst mig till så ska det gå bra med gips+osb+170mm stenullsisolering(ska räcka med 120mm). Sedan blir det osb+gips på hussidan också så det borde vara lugnt.:)

Taket forskar jag fortfarande på vad som krävs för Ei30, hoppas på att det ska gå med ett lager gips och sedan gipsplank så jag slipper spackla så mycket.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S saiter skrev:
Normalt skjuter man glespanel i taket med 2x90mm spik på varje ställa.

//AA
Duger också med 75*2,8 enligt träguiden.

nino nino skrev:
Rätt smidigt att slå i en spik lite lätt uppe och nere för att få avstånd
Det här låter ju helt genialiskt och måste provas när huset ska skivas! I garaget använde jag tumstocken mellan för att få rätt distans, men det här låter ju onekligen väldigt smidigt.
 
S skydiver skrev:
Duger också med 75*2,8 enligt träguiden.



Det här låter ju helt genialiskt och måste provas när huset ska skivas! I garaget använde jag tumstocken mellan för att få rätt distans, men det här låter ju onekligen väldigt smidigt.
Slår man i dom lagom så vickar man ut dom
 
nino nino skrev:
Slår man i dom lagom så vickar man ut dom
Nu längtar jag lite extra efter att börja skiva... :heart:
 
  • Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag ska uppfylla Ei30 och vad jag har läst mig till så ska det gå bra med gips+osb+170mm stenullsisolering(ska räcka med 120mm). Sedan blir det osb+gips på hussidan också så det borde vara lugnt.:)

Taket forskar jag fortfarande på vad som krävs för Ei30, hoppas på att det ska gå med ett lager gips och sedan gipsplank så jag slipper spackla så mycket.:)

//Fredrik
EI30 klarar du med enkelgips och 45 regel, så det är ganska lugnt för din del :)
Jag är förvånad att du klarar dig med EI30 som avskiljare mellan garage och bostad.
Är det inte enklare att göra brandcellen vertikalt hela vägen än att köra EI30 i taket på garaget?
 
X xLnT skrev:
EI30 klarar du med enkelgips och 45 regel, så det är ganska lugnt för din del :)
Jag är förvånad att du klarar dig med EI30 som avskiljare mellan garage och bostad.
Är det inte enklare att göra brandcellen vertikalt hela vägen än att köra EI30 i taket på garaget?
Det låter bra.:)

Jag skrev EI30 i brandskyddsdokumentationen och det har ingen kommenterat, jag kanske hade tur?:)

Ja så hade man kanske kunnat göra istället, jag tänkte antagligen inte på det eftersom övervåningen blir oinredd till en början.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Det låter bra.:)

Jag skrev EI30 i brandskyddsdokumentationen och det har ingen kommenterat, jag kanske hade tur?:)

Ja så hade man kanske kunnat göra istället, jag tänkte antagligen inte på det eftersom övervåningen blir oinredd till en början.:)

//Fredrik
Här var de väldigt tydliga med att separera bostad och ekonomidel/garage med minst EI60.
Har du bostad över garage måste du ju brandsäkra taket mot den med, så bra koll har jag inte på ditt bygge.
 
Hej!

Snickarna har fortsatt jobba på i kylan. Och snö fick vi mitt upp i allt också. Men pannbrädor, fotplåtar, vindskiveplåtar och nockregel sitter så nu är taken skottade och täckta med presenning och redo för tegel.:) På insidan är osb-skivorna som var tillfälligt golv på övervåningen borta och bjälklaget är riktat och redo för plast & gles.:)

Riktat bjälklag i trä under konstruktion inuti en byggnad med synliga timmerväggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinterbyggarbetsplats med tak under konstruktion, täckt av presenning, och snötäckt ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snötäckt tak under konstruktion med pannbrädor och vindskiveplåtar, presenning över taket, mot byggnad i OSB-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggkonstruktion i kylan med monterade pannbrädor, fotplåtar och presenning över taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med snötäckt tak, pannbrädor och presenning, synligt reglararbete, i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak under konstruktion med synliga takstolar och vattentätt underlag, delvis täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak under konstruktion med reglar och takpapp, täckt av lätt snö och bakgrund med snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstomme och bjälklag täckt av snö och presenning, i ett vinterlandskap vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak under konstruktion med pannbrädor och reglar, täckt av snö och presenning, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion täckt med presenning i vintersnö med synlig byggställning och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion täckt av presenning på taket med snötäckt mark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte grejat något direkt det sista, tänkte roa mig med lite iskörning så det var en del förberedelser med det förra veckan. Men det blev kortvarigt, rasade topplockspackningen efter 10min så nu fick jag lite mer att göra:rolleyes::crysmile:
Röd herrgårdsvagn parkerad på isig yta med snö, närbild där fokus är på snö och is omkring fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Tumtapp och 9 till
  • Laddar…
Hej!

Medans jag har varit på jobbet har snickarna fått upp nästan all gles till mellanbjälklaget idag, återstår lite vid trapphålet och till entrén:)

Uppsatt glespanel till mellanbjälklaget i en byggkonstruktion med verktyg och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälklag med uppsatta glespaneler i en byggarbetsplats, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppsatta träreglar för ett mellanbjälklag i ett rum under renovering med synliga väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad glespanel till mellanbjälklag i en byggarbetsplats med synliga byggmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Olaf3 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.