Hej!

Som rubriken.. jag har mailat tre företag men får inga svar så jag vet inte hur man hittar en expert som kan hjälpa mig avgöra om det går att ta bort de här väggarna.

Det är lättbetong, alla väggar i huset är det vad jag kan se, att borra i dom är som att borra i ett sandslott.
Tak och golv är betong i det utrymme jag vill förändra.

Jag vill ta bort A. Helst också B. Det står panna på ritningen men den är inte kvar, det är ett förråd där nu.

Man måste ha älskat att ha många små konstiga rum på 60-talet!

Hoppas att någon av er har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter!

I köket finns även en bit C som jag vill ta bort men misstänker att den är viktig för mellanvåningens tak och det är inte alls prio, kanske någon här känner igen ett liknande fall?

Tack för eventuell hjälp!!:)
 
  • Arkitektritning av hus med markerade väggar A, B, och C som användaren överväger att ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker starkt att A och B inte är bärande, men för att säkert se vilka mellanväggar som är bärande behöver man se en armeringsritning. Den finns med säkerhet i byggnadsnämndens arkiv även om den kanske inte är digitaliserad.
 
  • Gilla
erik999999999
  • Laddar…
Här är fler ritningar. Inte på mitt hus intressant nog men på ett exakt likadant. Har hittat 4-5 likadana runt om i stockholm, likadana på utsidan men små variationer i interiören. Alla från samma år, arkitekten verkar även ha varit en bra säljare : )
 
  • Arkitektritningar av ett tvåvåningshus med fasadvyer, sektioner och planlösningar från 1967.
  • Ritningar av ett hus med olika sektioner samt måttangivelser, arkitektonisk planvy och sektionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en byggnad, visar planlösning och sektioner med tekniska anteckningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ditt hus är armerat på samma sätt är faktiskt A och B (exklusive dörrväggen in till fd pannrummet) bärande men inte C! Likheterna är ju betydande så jag tror man kan utgå från det.
 
Tack för svaret!

Då behöver jag sätta dit en balk någonstans, eller två? Sätter jag en balk tar jag nog bort både A och B.

Hur hittar jag en person som kan göra det jobbet? Vad heter det jag ska leta efter? Jag hade tidigare problem med att jag behövde borra fast några stenblock på tomten med 3-4 meter långa skruvar, det var också en tjänst som är väldigt svår att veta hur man hittar : )
 

Bästa svaret

Jag tycker att du måste börja med att fundera igenom planlösningen. Försök hitta en variant som kräver mindre ingrepp. Du kan absolut inte ta bort hela A och B. Med begränsade byggkunskaper behöver du anlita en konstruktör som kan göra en enkel ritning. För håltagningar kan du anlita ett företag som sysslar med att såga i betong och lättbetong. Montera stålbalkar kan mekaniska verlstäder bäst. I dina hemtrakter finns det säkert gott om byggföretag som behärskar alla delarna.
 
  • Gilla
erik999999999
  • Laddar…
Tack för din tid!

Jag försöker hitta i första hand en konstruktör! Återkommer med resultatet. Inom ett år borde det kunna vara gjort!

När jag tittar mer på ritningen ser jag att plattan som gör golvet till våning 3 fortsätter in i taket till köket i våning 2. Då förstår jag att jag kan ta bort väggbiten C och det gör mig väldigt glad! Jag trodde felaktigt att eftersom ytterväggen på våning 3 endast vilade på C plus skorstenen och ytterväggarna så skulle C verkligen behövas, men det ser ju som du säger ut att vara bärkraftigt utan C iochmed att våning 3's platta fortsätter ut till vån 3 yttervägg.

Då får lite att riva själv iallafall! Kul! Sen får proffsen fixa med balkar och sånt i det innre rummet!
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.