Läst en del om de bygglovsfria åtgärder man har rätt att göra men saknar heltäckande och tydlig info om hur de kan kombineras.

Om man vill bygga till ett uterum i anslutning till befintligt hus utan bygglov så ska det gå bra sålänge det inte överstiger 15kvm förstår jag det som?

Om man byggt uterummet ovan, så har man fortfarande rätten kvar att bygga attefallshus samt friggebod?
T.ex. attefall på 30kvm och friggebod på 10?

Dvs totalt 55 kvm i bygglovsfria åtgärder så länge man håller sig till gällande lagar och regler.

Stämmer detta?
 
Det stämmer. Du kan även bygga ett bygglovbefriat skärmtak om 15 kvm.
 
Det finns flera olika åtgärder som kan kombineras. Som nämnt här ovan så får du bygga ett skärmtak på 15 kvm utan bygglov. Finns ett antal kriterier utöver ytan (och skärmtak är just ett tak. Inga väggar får finnas som avgränsar ytan). Och du får bygga friggebod. Och du har attefallsreglerna. Dessa 3 kategorier har inget beroende av varandra, så du fär ha både skärmtak, friggebod och attefallsåtgärder.

Attefallsreglerna ger dig rätt att bygga ett hus OCH en utbyggnad. Men det finns ett visst beroende mellan dessa två åtgärder. Du får bygga både ett attefallshus på upp till 30 kvm, och en attefallsutbyggnad på upp till 15 kvm. Men de får vara totalt 40 kvm tillsammans. SÅ du kan inte maxa båda varianterna. Utöver det finns regler om takkupor, men där har jag noll koll.
 
H hempularen skrev:
Det finns flera olika åtgärder som kan kombineras. Som nämnt här ovan så får du bygga ett skärmtak på 15 kvm utan bygglov. Finns ett antal kriterier utöver ytan (och skärmtak är just ett tak. Inga väggar får finnas som avgränsar ytan). Och du får bygga friggebod. Och du har attefallsreglerna. Dessa 3 kategorier har inget beroende av varandra, så du fär ha både skärmtak, friggebod och attefallsåtgärder.

Attefallsreglerna ger dig rätt att bygga ett hus OCH en utbyggnad. Men det finns ett visst beroende mellan dessa två åtgärder. Du får bygga både ett attefallshus på upp till 30 kvm, och en attefallsutbyggnad på upp till 15 kvm. Men de får vara totalt 40 kvm tillsammans. SÅ du kan inte maxa båda varianterna. Utöver det finns regler om takkupor, men där har jag noll koll.

Det går att bygga en Attefallstillbyggnad på 15 kvm och även bygga ett Attefallshus på 30 kvm = 45 kvm. Någon begränsning på 40 kvm för båda tillsammans känner jag inte till, men rätta mig om jag har fel.

Värt att påpeka är att vid en Attefallstillbyggnad är det bruttoarea som avses, vilket innebär att om du vill bygga till i två plan blir det 7,5 kvm på varje plan.
 
R rolflidvall skrev:
Friggebod(ar) 15 m2 fr.o.m. 2008-01-01:
[länk]
Jo jag vet att friggebod får byggas i 15kvm.
Men då blir ju också konsekvensen att attefallshuset blir enbart 25kvm.
Dessa får tillsammans bli max 40kvm.
Då är ju vanligast att bygga 30+10 eller 25+15.

Så har jag fattat det iaf?
 
Bra!
Då verkar det alltså fritt fram med min tanke då.
Uterum 15kvm.
Attefall 30
Friggebod 10
Allt bygglovsfritt.

Har även ytterligare en fundering kring en veranda som finns på detta hus.
Verandan har golv, tak och en yttervägg.
Det enda som behövs för att denna ska bli en hall (som vår tanke) är, är två väggar till.
Är det något som kräver bygglov?
Huskroppen finns ju redan där så att säga så det blir ju inget stort ingrepp.
 
N naggen skrev:
Jo jag vet att friggebod får byggas i 15kvm.
Men då blir ju också konsekvensen att attefallshuset blir enbart 25kvm.
Dessa får tillsammans bli max 40kvm.
Då är ju vanligast att bygga 30+10 eller 25+15.

Så har jag fattat det iaf?
Nej, du får både bygga attefallhus om 30 kvm och friggebod om 15 kvm. Vad kommer max 40 kvm ifrån?
 
P Paragrafryttaren skrev:
Nej, du får både bygga attefallhus om 30 kvm och friggebod om 15 kvm. Vad kommer max 40 kvm ifrån?
Har läst det tidigare. Finns inte jättemkt info om det dock inser jag när jag kollar runt. Det är väl inte så vanligt att kombinera attefall och frigge antar jag.


Läser t.ex. här: https://enkelrum.se/sa-skiljer-sig-de-nya-attefallshuset-30kvm-fran-25/
  • AREA PÅ TOMT: Attefallshuset, oavsett 25 kvm eller 30 kvm och friggebodens (s.k. komplementbyggander) totala area på din tomt får max uppgå till 40 kvm. Dessa 40 kvm kan disponeras till exempel 30 kvm + 10 kvm istället för 25 kvm + 15 kvm. Om du redan har en friggebod på 15 kvm på tomten kan du alltså inte bygga ett attefallshus på 30 kvm. Byggnaden får bara uppföras på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte bygga ett attefallshus där.
 
Tobbe.A
N naggen skrev:
Har även ytterligare en fundering kring en veranda som finns på detta hus.
Verandan har golv, tak och en yttervägg.
Det enda som behövs för att denna ska bli en hall (som vår tanke) är, är två väggar till.
Är det något som kräver bygglov?
Huskroppen finns ju redan där så att säga så det blir ju inget stort ingrepp.
Antar att det räknas som en mindre tillbyggnad av bostadshuset? I min kommun behövs i så fall bygglov om det är innanför ett område med detaljplan, områdesbestämmelser eller sammanhållen bebyggelse.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N naggen skrev:
Har läst det tidigare. Finns inte jättemkt info om det dock inser jag när jag kollar runt. Det är väl inte så vanligt att kombinera attefall och frigge antar jag.


Läser t.ex. här: [länk]
  • AREA PÅ TOMT: Attefallshuset, oavsett 25 kvm eller 30 kvm och friggebodens (s.k. komplementbyggander) totala area på din tomt får max uppgå till 40 kvm. Dessa 40 kvm kan disponeras till exempel 30 kvm + 10 kvm istället för 25 kvm + 15 kvm. Om du redan har en friggebod på 15 kvm på tomten kan du alltså inte bygga ett attefallshus på 30 kvm. Byggnaden får bara uppföras på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte bygga ett attefallshus där.
Så här säger din kommun (om orten du skrivit i din profil stämmer :)). Inget om att du måste hålla dig till max 40 kvm, men kontakta dem så får du klara besked.

https://www.norrkoping.se/boende-tr...-och-anmalan/gor-en-anmalan/attefallsatgarder
 
Jag tror att det där om max 40 kvm var ett lagförslag som sedan aldrig blev av. Det går således att bygga komplementbyggnader om 30 +15 kvm.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 2 till
  • Laddar…
R
P Paragrafryttaren skrev:
Jag tror att det där om max 40 kvm var ett lagförslag som sedan aldrig blev av. Det går således att bygga komplementbyggnader om 30 +15 kvm.
Stämmer.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att "utan bygglov" inte direkt menar att du inte behöver en "bygganmälan". Var noga med detta och kontakta kommunen så du inte gör något svartbygge som kommer fram när du säljer eller när det blir ett tillsynsärende!

Ha en fin kväll!
 
  • Gilla
naggen och 1 till
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Jag tror att det där om max 40 kvm var ett lagförslag som sedan aldrig blev av. Det går således att bygga komplementbyggnader om 30 +15 kvm.
okej!
Ja med tanke på att jag knappt hittar ngn info om att det ska vara Max 40kvm då verkar det vara som du säger.
Dvs fritt fram att bygga en 30kvm attefall och en 15kvm friggebod.

positivt :p
 
  • Gilla
Paragrafryttaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.