Tänkte att jag skulle dokumentera mitt projekt med att bygga ut huset. Vi får se hur det går, men ambitionen är att riva befintlig tillbyggnad i ett plan (som egentligen är orginalhuset)och ersätta med en större tillbyggnad i tre plan där källaren förhoppningsvis kan inrymma ett garage.
 
3D-skiss av hus med utbyggnad till höger med brutet tak, jämfört med originalhusets traditionella tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi får se hur det blir, men just nu skissar jag på en utbyggnad (till höger) med brutet tak och funderar på om det ser tokigt ut mot orgnialhuset som har vanligt tak?
 
Har fått ett förlag från en arkitekt som snarare rekommenderar en annan typ av övervåning
Arkitektritning av ett tvåvåningshus med symmetrisk takkonstruktion och träd på sidorna.
Arkitektritning av en sektion A-A för en övervåning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu fått ett nytt förslag, med en längre utbyggnad som ger plats för klädkammare och en toalett till på övervåningen
Ritning av en husfasad med en utbyggnad, planerat för klädkammare och extra toalett på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitekturskiss av tvåvåningshus med utbyggnad, veranda och ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en husvåning med markerad utbyggnad för klädkammare och extra toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett hus med markerad ny utbyggnad för klädkammare och extra toalett på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testade även att göra en variant som går hela vägen ut (som en låda, tänker att det är enklast att bygga, men ser kanske inte riktitg lite bra ut som arkitektens förslag :)
3D-modell av ett vitmålat hus med terrass som sträcker sig som en låda runt en del av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket projekt!
Att bara bygga en låda kommer kanske se lite konstigt ut. Är tanken att tillbyggnaden ska gå i samma stil eller vill du ha en tydlig skillnad?
Ett alternativ kan vara ett sluttande tak, känns billigare att bygga.
Annars är arkitektens alternativ fina :)
Ska du inte klämma in en liten balkong från sovrummet på övervåningen, alltid trevligt på morgonkvisten ;)
 
Jo, egentligen vill jag att det ska gå i samma stil, men rekommendationen var att undvika snedtak pga att de tar mycket utrymme och att det är dyrare att bygga en massa fönsterkupor i snedtaket än att bara sätta in fönster i en fasad som man kan göra nu. Så lite form vs funktion där jag lutar åt att arkitekten har rätt :)
Kan verkligen se korridoren på övervåningen i huvudet (den han kallar galleriet) att den kommer bada i ljus och att jag kan hänga massa foton på väggarna där
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
C CarlG skrev:
Jo, egentligen vill jag att det ska gå i samma stil, men rekommendationen var att undvika snedtak pga att de tar mycket utrymme och att det är dyrare att bygga en massa fönsterkupor i snedtaket än att bara sätta in fönster i en fasad som man kan göra nu. Så lite form vs funktion där jag lutar åt att arkitekten har rätt :)
Kan verkligen se korridoren på övervåningen i huvudet (den han kallar galleriet) att den kommer bada i ljus och att jag kan hänga massa foton på väggarna där
C CarlG skrev:
Jo, egentligen vill jag att det ska gå i samma stil, men rekommendationen var att undvika snedtak pga att de tar mycket utrymme och att det är dyrare att bygga en massa fönsterkupor i snedtaket än att bara sätta in fönster i en fasad som man kan göra nu. Så lite form vs funktion där jag lutar åt att arkitekten har rätt :)
Kan verkligen se korridoren på övervåningen i huvudet (den han kallar galleriet) att den kommer bada i ljus och att jag kan hänga massa foton på väggarna där
Har du möjlighet till det, så kör!
Hur många m2 blir tillbyggnaden på?
Jag är lite i samma sits, med tankar på en större tillbyggnad så det blir kul att följa dig :)
 
Du har inte möjlighet att skissa upp även arkitektens förslag i 3D? Det blir lättare att få en rättvis jämförelse då tycker jag.
 
Arkitektens första förslag gillar jag nog mest. De sista två när den är förlängd så pass mycket gör så att proportionerna blir lite märkliga, oavsett om det är sadeltak eller en ”låda”. Om det är ytan du är ute efter och det bara finns ett att att bygga på, dvs bara åt höger, kanske man kan leka med att anslutningen är i ett våningsplan som sedan går över till två våningsplan, alternativt att det blir en mindre påbyggnad på tillbyggnaden som bryter av
 
Q Qualm84 skrev:
Har du möjlighet till det, så kör!
Hur många m2 blir tillbyggnaden på?
Jag är lite i samma sits, med tankar på en större tillbyggnad så det blir kul att följa dig :)
Jag har slarvigt räknat med att det blir 80 kvm till boarea och typ 60 biarea (garage i källaren)
 
M MetteKson skrev:
Du har inte möjlighet att skissa upp även arkitektens förslag i 3D? Det blir lättare att få en rättvis jämförelse då tycker jag.
Jo, det borde jag göra, me. Jag är inte helt kompis med Sketchup så tar lite tid :)
 
J JockeHX skrev:
Arkitektens första förslag gillar jag nog mest. De sista två när den är förlängd så pass mycket gör så att proportionerna blir lite märkliga, oavsett om det är sadeltak eller en ”låda”. Om det är ytan du är ute efter och det bara finns ett att att bygga på, dvs bara åt höger, kanske man kan leka med att anslutningen är i ett våningsplan som sedan går över till två våningsplan, alternativt att det blir en mindre påbyggnad på tillbyggnaden som bryter av
Jag håller egentligen med, det är lite för stort för att vara estetiskt optimalt, men samtidigt så är jag osäker på att bryta av helt och ha en påbyggnad som inte ens försöker passa ihop med huset. Finns ju praktiska utmaningar med det du beskriver också - ett av kraven vi gett till arkitekten är att vi vill öka från två till fyra sovrum på övervåningen för att få en samlad boende-del. När barnen blir tonåringar är det kanske inte lika optimalt, men just nu är det högt på önskelistan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.