Hej,

har smygit omkring på forumet en längre tid, men nu är det dags för första inlägget.

Jag och min fru köpte ett äldre (byggt början 1900-talet) för lite mer än ett halvår sen.
Tidigare ägaren hade gjort en hel del renoveringar, bl.a borrat för bergvärme. Uppvärmningen, enligt prospekt och säljare, skedde genom bergvärmepumpen samt eldning i en vedspis i köket (ej kopplad till den vattenburna värmen, dvs den värmer mest skatorna). Vi fick uppfattningen om att eldningen mest användes för att dra ner energikostnaderna samt hjälpa bergvärmen när det vart alldeles för kallt.

Efter en ganska mild start på vintern har nu problemen börjat. När det blir under -3 grader ute orkar inte bergvärmen med längre, och då det inte finns någon elpatron/kassett så blir det redan då kallt. Eldning i vedspisen hjäler endast då man eldar på som attan dygnet runt, och då inte speciellt mycket. Då både jag och min fru arbetar heltid är detta en omöjlighet och huset blir svinkallt. Förra veckan var det -18 ute vilket ledde till en inne temperatur i huset på mellan 10 och 15 grader. Brrr...
Vi har köpt ett oljeelement som vi flyttar runt i huset (står för det mesta i sovrummet på full fräs)
Har haft en bergvärme-expert som kollat på bv-pumpen och han säger att den är klart underdimensionerad för huset samt att systemet är konstigt kopplat (går igenom den gamla oljepannan och tappar värme).

Vi känner att vi måste gå vidare med detta på något sätt då vi känner oss aningen "lurade", men frågan är hur?
Vad kan vi rätt att kräva av säljaren? Var ska vi vända oss? Mäklaren, säljaren, ARN, advokat?

Tacksam för svar!

/K
 
Aj så trist!
Detta borde ju vara ett dolt fel om något tycker jag.
Bergvärmen borde täcka 90 % av husets årsbehov, men er kanske ligger på 40-45%?
Kolla med mäklaren om han fått denna infon under uppdragets gång, eller om han också är ovetande. Står det något i presentationen om huset typ att vedpanna finns för "myseldning" eller liknande?
Det borde stå att "ved finns som spetsvärme för vinterhalvåret"...

Kan anledningen till att de sparade den gamla pannan vara att de haft den som spets vintertid?

Berätta gärna om vad som händer sedan!
 
I prospektet står det följande: "Uppvärmning och el Uppvärmningssystem: Vedspis i kök + Bergvärmepump med 300 l VVB."

Förra ägaren tog bort oljetanken 2005 och använde inte pannan till någon spetseldning.
 
Jag tror att det kan vara lite knivigt att avgöra om det är ett dolt fel eller ej. Att det är ett fel borde ju vara utom tvivel, hänger den verkligen inte med ner under -3 så borde ju underdimensioneringen vara uppenbar.

För att det skall vara dolt så måste det ju vara omöjligt att upptäcka vid en undersökning, det får heller inte finnas något som antyder att felet kan finnas för då måste man göra en fördjupad undersökning (ta in en expert som skulle tittat på dimensioneringen).

Kontakta villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning. Ta också snarast in en offert på vad det skulle kosta att åtgärda felet, så att ni har en dokumenterad summa att begära. Där kan jag tänka mig att det kan bli tal om lite olika nivåer, dels en kostnadsnivå för att på billigaste sätt åtgärda till en nivå som inte kan anses vara ett fel. Dels en kostnad för vad det skulle kosta att få upp systemet till en nivå som ni vill ha. I sitt enklaste utförande så kanske det bara skall in en elpatron för toppvärme. Men det kanske inte ger den värmeekonomi som ni vill ha.
 
Att det helt saknas elkassett är absolut inte något dolt fel - det måste ju vara helt uppenbart att det inte finns om en fackman så mycket som tittar på anläggningen. Dessutom står det faktiskt inte heller att det ska finnas.

Om effekten på bergvärmepumpen dessutom är korrekt angiven är det knappast heller att räkna som dolt fel även om det är en mindre bra lösning att underdimensionera. Rent formellt står ju faktiskt "vedspis i kök" som första uppvärmningskälla.

Om ni inte ens anlitade någon besiktningsman är ni chanslösa i domstol, och gjorde ni det är det läge att gå på hans ansvarsförsäkring...

Ni kan förstås ändå försöka kräva säljaren på något, men ta det inte så långt att ni drar på er juridiska kostnader. Realistiskt får ni räkna med att betala det här själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.