Hej. Vi håller på och renoverar ett f.d pannrum i källaren till tvättstuga. Huset är från 1929 och det sitter någon form av cementliknande skivor i taket som antagligen innehåller asbest? Nu tänkte vi sätta upp ett nytt innertak av pärlspont men hur är bästa sättet att gå tillväga? Spika upp? Limma? Limma upp spikläkt och därefter spika upp pärlsponten i läkten eller kanske limma upp takväv och sedan spika upp pärlsponten. Tänkte att om det dammar så trillar dammet ner i väven. Vad har ni för bra tips?

Tacksam för svar!

/Anna
 
Redigerat:
Staffans2000
Trevligt med en asbesttråd utan hysteri.
Går det inte att försiktigt ta ner asbestskivorna, åtminstone någorlunda hela. Jag har likadant ovanför min värmepanna och de är skruvade. Att limma spikläkt låter vanskligt. Själv hade jag nog skruvat fast läkt rakt genom plattorna och moppnat golvet efteråt. Risken finns ju alltid att skivorna spricker här och var, när du spikar upp pärlsponten.

Staffan
 
Hej och tack för svar! Vi är inte hundra på att det är asbest och det är ju inte farligt om man inte rivet i det så det går sönder och dammar. Lägger ut några bilder på taket. Tidigare ägare hade skruvat upp krokar i taket med tvättlinor samt att elledningar var spikade i taket. I ett av hålen syns någon form av armering? Det är svårt att öht urskilja skivorna då allt är vitmålat, ser ut som en enda stor skiva! På några ställen är färgen borta och under är det som en grå betong liknande yta. Vet som sagt inte om det är asbest men det är ett fd pannrum!
 
  • Vitmålat tak med skruvhål och armering synlig, enstaka fläckar visar grå betongliknande underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme eines Lochs in einer weißen, strukturierten Decke, möglicherweise mit Asbest, mit freiliegender Armerung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat tak med synliga krokar, elledningar och rör i ett före detta pannrum med tvättmaskin och torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Då är det betydligt troligare att det är pust. Dra på Det med en skruvmejsel. Faller det ner "sand" och taket blir repat är det inte asbestplsttor, utan "cement".
Innanför är det troligtvis glesa plankor med bastmatta eller kycklingnät. Putsen användes som brandskydd.
Då går det alldeles utmärkt att spika i taket, men tänk på att märka ut var de överputsade plankorna är, så du inte spikar i tomma luften.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Det där taket ser putsat ut, "armeringen" lär vara hönsnät.

Jag skulle inte vara jätteorolig för asbest där men vill du komma dig säker så skicka in prov för analys, det kostar några hundra och då vet du sen.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är ju inga skivor, det är ju vanlig puts.
 
  • Gilla
Sirimyra
  • Laddar…
Tomture61
Sirimyra Sirimyra skrev:
Hej. Vi håller på och renoverar ett f.d pannrum i källaren till tvättstuga. Huset är från 1929 och det sitter någon form av cementliknande skivor i taket som antagligen innehåller asbest? Nu tänkte vi sätta upp ett nytt innertak av pärlspont men hur är bästa sättet att gå tillväga? Spika upp? Limma? Limma upp spikläkt och därefter spika upp pärlsponten i läkten eller kanske limma upp takväv och sedan spika upp pärlsponten. Tänkte att om det dammar så trillar dammet ner i väven. Vad har ni för bra tips?

Tacksam för svar!

/Anna
Du får sätta upp glespanel i taket först , blir mycket borra för plugg .
Då får du ngt att fästa pärlsponten i .
 
  • Gilla
Sirimyra
  • Laddar…
Det där är puts. Jag hade försökt regla upp med spikplugg.

Nu ser jag även att man ser ju till och med hönsnätet som det är armerat med.
 
  • Gilla
Sirimyra
  • Laddar…
Staffans2000
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får sätta upp glespanel i taket först , blir mycket borra för plugg .
Då får du ngt att fästa pärlsponten i .
Nej nej. Inga plugg. Putsskiktet är aldeles för poröst och tunnt för att fästa ett tak i. Med en "dyckertspikpistol" som skjuter in nålsmala "spik" kan du sätta spånten direkt mot putsen och då är det inte så noga med att veta var den underliggande glespanelen är. Det är bara att skjuta på måfo. Jag vet för jag har gjort det, fast med takpanel. Principen är dock densamma.

Staffan
 
  • Gilla
Sirimyra
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej nej. Inga plugg. Putsskiktet är aldeles för poröst och tunnt för att fästa ett tak i. Med en "dyckertspikpistol" som skjuter in nålsmala "spik" kan du sätta spånten direkt mot putsen och då är det inte så noga med att veta var den underliggande glespanelen är. Det är bara att skjuta på måfo. Jag vet för jag har gjort det, fast med takpanel. Principen är dock densamma.

Staffan
Ja det låter ju bra!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej nej. Inga plugg. Putsskiktet är aldeles för poröst och tunnt för att fästa ett tak i. Med en "dyckertspikpistol" som skjuter in nålsmala "spik" kan du sätta spånten direkt mot putsen och då är det inte så noga med att veta var den underliggande glespanelen är. Det är bara att skjuta på måfo. Jag vet för jag har gjort det, fast med takpanel. Principen är dock densamma.

Staffan
 
Sirimyra Sirimyra skrev:
Ja det låter ju bra!
Låter klokt. Kan alltid kompletteras med lämpligt lim om man vill.
 
  • Gilla
Sirimyra
  • Laddar…
A
hönsnät? är det inte kycklingnät?
 
Det stämmer nog det ja.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.