Vi isolerade vinden i torpet med lösull men då det blev vinter så hade vi istappar. Jag borrade hål i nocken och satte in ventiler på båda sidor men det hjälpte inte. Vad kan jag göra.
 
  • Rött torp med plåttak omgivet av grönska, parkerad bil framför, och en synlig vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är problemet med istapparna? Är det uppvärmt på vintern?
 
Vi flyttade hit för tre år sedan då vi gick i pension och eldar i öppenspis med insats och har luftvärmepump. Då vi har snö på taket bildas det mycke istappar
 
istappar brukar väl vara ett tecken på att det är för dåligt isolerat, så att snön närmast taket smälter? hur mycket isolering satte ni in? och hur var det innan ni isolerade?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det övervåningen du kallar vind?
 
Företaget fyllde ända upp till nocken och sa att det skulle sjunka ca 5cm, förut var var det sågspån endast på en halva
 
Vind
 
  • Isolering i vind med träbjälkar och belysta dammpartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se på bilden så är det ett hus med snedtak och möjligen en ytterst liten kallvind längst upp mot nocken.
Om ni blåst in lösull så gissar jag att detta endast skett på den lilla kallvinden?
Jag gissar att större delen av innertaket på ovanvåningen är snedtak och där tvivlar jag på att någon lyckats tilläggsisolera med lösull.
Om jag har rätt i min gissning så kan det mycket väl (antagligen) vara så att ni fortfarande har ett mycket dåligt isolerat tak som genom värmeläckage ger upphov till istappar när det lägger sig snö på taket.

Edit, den senaste bilden från TS bekräftar mina gissningar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med, ingen elelr väldigt lite isolering i snedtaket är problemet. Och det problemet kan ha blivit tydligare när det är bra isolerat på vinden.
 
Jag hade problem med istappar på ett normalisolerat tak, det tog flera år innan jag kom på att avluftningen till avloppet gick ut genom taket, men slutade under takpannorna! Så varm fuktig luft kondenserade på undersidan av takpannorna och rann ner till hängrännan där det frös till tappar. En backventil på vinden löste det hela :)
 
Det är inte så enkelt att du har en gammal go murstock som värmer upp vinden? Om ni eldar mycket nu, vilket ni kanske inte gjorde lika mycket tidigare?
 
Jo så kan det också vara för murstocken är ljummen uppe i övervåningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.