Hej gott folk!


Fick i uppgift av frugan att bygga ett soffbord som skulle se ut på ett visst sätt.

Nu har jag dock lite bekymmer, konstruktionen förstod jag inte skulle bli superstabil åt alla håll, men i ena ledden är bordet mycket "rankare/vingligare" än jag trodde. Se bild åt vilken riktning.

Finns det någon schysst lösning på detta tror ni? Något stag mellan benen högt upp kanske?
Eller behöver jag flytta på benen rent utav?

Tacksam för svar Ovalt soffbord i trä med fyra ben, pil visar riktning där bordet är instabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort soffbord med vingliga ben av trä i en inredningsmiljö, behöver förslag på stabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt bord! Men tyvärr kommer du nog aldrig ifrån vingligheten med den konstruktionen på benen.. de skulle behövt peka utåt mot långsidorna istället..
 
Violina Violina skrev:
Snyggt bord! Men tyvärr kommer du nog aldrig ifrån vingligheten med den konstruktionen på benen.. de skulle behövt peka utåt mot långsidorna istället..

Ja, jag tänkte samma sak efter att jag monterat benen..

Man griper lite efter halmstrån för att slippa ändra bara ;)


Tack för svaret
 
Det var ett jäkligt snyggt bord! Hur har du gjort det?

Tyvärr tror jag på samma Violina, benen behöver vinklas utåt (eftersom det ser ut som att avståndet inte är så långt emellan benen).
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
H henche skrev:
Det var ett jäkligt snyggt bord! Hur har du gjort det?

Tyvärr tror jag på samma Violina, benen behöver vinklas utåt (eftersom det ser ut som att avståndet inte är så långt emellan benen).
Tack!

Köpte en skiva björplywood, kapade ner, sen var det bara att börja limma och köra dyckertpistolen på stavarna.. tog lite tid men det blev fint tycker jag

Ja, visst sitter benen tätt. Ska ta och vinkla ut dom och sätta dom lite mer isär återkommer med färdigt resultat!
 
S Sandwich11 skrev:
Tack!

Köpte en skiva björplywood, kapade ner, sen var det bara att börja limma och köra dyckertpistolen på stavarna.. tog lite tid men det blev fint tycker jag

Ja, visst sitter benen tätt. Ska ta och vinkla ut dom och sätta dom lite mer isär återkommer med färdigt resultat!
Jag tror inte du behöver flytta ut dem, problemet är som du skriver vinkeln på infästningen. Som det nu är har alla ben samma vinkel vilket gör att den svagaste riktningen för alla benen sammanfaller. Om du vrider dem så att de alla har olika vinkel blir det förhoppningsvis tillräckligt bra. Sedan är frågan om du även kan komplettera med att limma dit en liten trekantig kloss som stöder benet ytterligare på insidan mellan ben/bord?
Bordets ben med lika vinklad infästning, markerade för att visa svag punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag tror inte du behöver flytta ut dem, problemet är som du skriver vinkeln på infästningen. Som det nu är har alla ben samma vinkel vilket gör att den svagaste riktningen för alla benen sammanfaller. Om du vrider dem så att de alla har olika vinkel blir det förhoppningsvis tillräckligt bra. Sedan är frågan om du även kan komplettera med att limma dit en liten trekantig kloss som stöder benet ytterligare på insidan mellan ben/bord?
[bild]

Ja det känns spontant som att det bör hjälpa va?

Jag ska se till att försöka lösa detta i veckan. Tänker att jag börjar med det, skulle det fortfarande inte vara OK ska jag se över möjligheten att limma dit ett stöd vid benen som du säger.

Tack för hjälpen hörrni! :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.