K Kirre2021 skrev:
Tack för svar! Det enda jag kan tänka mig som kan låta in är när vi kör köksfläkten som skapar resonans i väggen. Men det är bara en gissning och då är det endast en liten stund per dygn (när man lagar mat) så det stämmer inte med hans beskrivning. Men och andra sidan kan det ju vara just det som låter och så överdriver han med att säga att det är konstant. Men tänker att om nu fläkten skulle låta in hade det säkert inte varit någon skillnad om jag inte reglat ut väggen och byggt direkt på befintlig.
Låt gnällgubbe klaga. Har han problem som han inte låter dig komma in och själv bekräfta, så låter det som problemet sitter mellan hans öron. Be honom kontakta kommunen, det gjorde jag då grannens utomhusfläkt låter högt 24/7. Kommunen var där och mätte och meddelade att detta störande ljud på ~50 m avstånd låg inom acceptabla gränser.
Lycka till.
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
K
N NiklasJBN skrev:
Jag har inget att tillägga utöver det som sagts ovan vad gäller störningsljudet, men däremot kan det vara bra att känna till att med den tilläggsisolering du har gjort så har du försämrat ljudisoleringen i låga frekvenser, avsaknaden av isolering skapar en resonanslåda. Ännu värre är det om den radhusskiljande väggen är en lättviktskonstruktion med skivor och reglar, eftersom du med tilläggsisoleringen har stängt in skivskikt vilket även det försämrar ljudisoleringen.

Det kan till och med vara så att du har försämrat väggen i så hög grad att ljudkrav inte längre uppfylls, så undvik att göra en luftljudsisoleringsmätning. :p
så risken finns att jag försämrat ljudisolering med
min nya vägg? Befintlig vägg består som sagt av gips på båda sidor med luft och hängande isolering. Min nya vägg har reglar på befintlig vägg och sedan ett lager gips med delvis kakel och skåp. Det jag är mest rädd för är att mina nya väggar försämrat helheten vilket inte alls är bra.
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
Problemet du beskriver kallas dubbelväggsresonans och tyvärr är den nya konstruktionen akustiskt svagare för vissa frekvenser än den ursprungliga. Detta gäller speciellt kring 125 Hz och kan vara orsaken till störningen hos grannen.

Frågan är var det surrande ljudet kommer ifrån, så gör som många föreslagit och felsök. Dvs stänga av allt i köket (kyl/frys, spisfläkt osv) och sen sätta på en och en. Kan vara så lätt att om ni flyttar ut kyl och frys 1cm från väggen så försvinner ljudet.

Kan också vara så att det blivit tystare från er och något annat hörs helt plötsligt typ värmepump eller akvarie.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Som grannar vill man väl att alla trivs? Det är väl högst troligt att det är en kyl eller frys som står lite för nära väggen som skapar resonans. Prova dra ut dom en cm och fråga om det blev bättre. Annars stäng av strömmen och kolla när det tystnar och sedan hoppas vi på att ni hittar "felet"
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Huvudfrågan är nog om det finns något som hindrar TS från att flytta köket.

Är det en brf eller ägs parhusen? Finns det några regler - stadgar el. andra - om var köket ska ligga i huset?
Köket ligger uppenbarligen på samma sida av huset som tidigare. Är det ändå stora förändringar? Ändringar i planlösning (vilket det i verkar vara fråga om här) kan kräva om inte bygglov så startanmälan från Bygglovskontoret.

Om allt är i sin ordning enligt ovan har jag svårt att tro att grannen har ngt "case". I så fall måste grannen grunda det på 3 kap. Jordabalken https://lagen.nu/1970:994 och 32 kap. Miljöbalken och det skulle både vara svårt och dyrt för denne.
 
Tycker du gjort allt vad som rimligt kan begäras. Har själv nyligen mött precis samma sak fast från andra sidan, där en närstående agerade ungefär som din granne. Det fanns bevisligen inga ljud som kom från grannen, men han kunde inte släppa det och det var tyvärr precis som flera tidigare skrivit ljud som uppstod i hans huvud. Det var jättejobbigt för honom och drabbade tyvärr såväl granne som närstående.
Försök att prata med frun eller om de har andra närstående för att förstå situationen. Den kan vara jättejobbig för övriga på andra sidan väggen och bra att veta. Demens och åldrande kan tyvärr ge olika uttryck och blir jobbiga för omgivningen. Detta inte för att ursäkta, men det kan vara en möjlig förklaring. Oavsett hur mycket du stänger av så lever kanske din granne i en annan sanning för han kommer höra ljudet oavsett och sannolikt är det inte din renovering som är problemet. Jag säger inte att det är så i just det här fallet, utan bara en tänkbar orsak. Alternativt bara en allmänt vrång gubbe.
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Hej,
så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?
Hej,

Omöjligt att säga något om den specifika väggen, men det lilla jag lärt mig från att dämpa ljud från trummor är att genom att addera det extra gipslagret med luftspalt så ändras ljudgenomsläppningsegenskaperna för väggen - Kanske därför en (lägre?) frekvens som tidigare inte hörts genom väggen nu börjar höras?

Man brukar kallar en normal vägg med två gipslager och luftspalt för en double leaf wall och en vägg med två luftspalter och tre lager gips för en tripple leaf wall - Normalt är en double leaf wall bäst på att dämpa ljud (man måste självklart beräkna detta för den specifika väggen, rummet och frekvensen på ljudet, men det finns massa länkar som diskuterar detta i generella termer - här är en på måfå (första träffen - vet ej om den är bra): https://www.buyinsulationproductstore.com/blog/key-to-soundproofing-avoiding-the-triple-leaf-effect/).

VIdare, så är ljud "som vatten" (i.e. tar enklaste vägen), så om du någonstans fått en glipa som inte fanns tidigare, t ex längs taket eller golvet, så kommer ljud till viss del ledas ut där.

Lite överförenklat - Vill man ha bättre ljuddämpning så är det enklaste en double leaf wall, som sluter helt tätt överallt, där man adderar ett extra gipslager på varje sida för att få mer massa (väggen kan även optimeras genom storlek på luftspalten och täthelten på isoleringsmaterialet etc). Om man istället adderar en extra luftspalt och sätter ett extra gipslager där (dvs gör en tripple leaf wall), så förbättras normalt inte väggens egenskaper med avseende på att dämpa ljud, oftast tvärt om.

Det kan ju även något helt annat, såsom en upphängning av något aktivt (fläktsystem?) som skiljer sig från tidigare, och som ger ett nytt stomljud?

Så inga lösningar, men kanske några uppslag till förklaringar varför ljudbilden hos grannen ändrats efter bygget.
Lycka till!
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
K
T Thomas M skrev:
Hej,

Huvudfrågan är nog om det finns något som hindrar TS från att flytta köket.

Är det en brf eller ägs parhusen? Finns det några regler - stadgar el. andra - om var köket ska ligga i huset?
Köket ligger uppenbarligen på samma sida av huset som tidigare. Är det ändå stora förändringar? Ändringar i planlösning (vilket det i verkar vara fråga om här) kan kräva om inte bygglov så startanmälan från Bygglovskontoret.

Om allt är i sin ordning enligt ovan har jag svårt att tro att grannen har ngt "case". I så fall måste grannen grunda det på 3 kap. Jordabalken [länk] och 32 kap. Miljöbalken och det skulle både vara svårt och dyrt för denne.
De förändringar vi gjorde i renoveringen var att flytta köket från ena sidan till den andra men fortfarande mot samma granne. Då vi inte ville köra med utanpåliggande el (som i gamla köket) valde vi att regla ut väggen istället för att såga upp och fälla in el i befintlig vägg mot grannen. Tror inte man får dra el i väggarna mellan oss, därav beslutet om utbyggd vägg. De vitvaror vi nu har mot grannens vägg är häll, spisfläkt, micro ugn. I gamla köket var det kyl/frys och diskmaskin. Det är ägande rätt på våra radhus så inga regler finns och bygganmälan behövdes bara om man ändrade avloppstam eller ventilationssystem vilket vi inte gjort.
Så skulle säga att det mesta är lika med undantag för att vitvaror mm nu är placerade på nya platser. Det som oroar mig som sagt är att min utbyggda vägg orsakar problemet pga sämre ljudisolering och resonans. Att åtgärda det skulle innebära att riva ner hela köket till grunden samt då dra om all el vilket skulle få stora kostnader.
 
K
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Som grannar vill man väl att alla trivs? Det är väl högst troligt att det är en kyl eller frys som står lite för nära väggen som skapar resonans. Prova dra ut dom en cm och fråga om det blev bättre. Annars stäng av strömmen och kolla när det tystnar och sedan hoppas vi på att ni hittar "felet"
Det var det vi antog var problemet baserat på hans förklaring då vi hade inbyggd kyl och frys mot hans vägg där båda hade fläktar i sig vilket skulle kunna förklara ljud dygnet runt. För att åtgärda det sålde jag iväg dem och köpte nya tystare och placera dem mot andra grannens vägg, dvs så långt bort som möjligt. Men till min förvåning några dagar senare tyckte grannen att han inte upplevde någon skillnad utan att det fortfarande lät. Så det blev en kostnad på ca 25000kr extra utan att grannen upplevde skillnad.
 
K Kirre2021 skrev:
De förändringar vi gjorde i renoveringen var att flytta köket från ena sidan till den andra men fortfarande mot samma granne. Då vi inte ville köra med utanpåliggande el (som i gamla köket) valde vi att regla ut väggen istället för att såga upp och fälla in el i befintlig vägg mot grannen. Tror inte man får dra el i väggarna mellan oss, därav beslutet om utbyggd vägg. De vitvaror vi nu har mot grannens vägg är häll, spisfläkt, micro ugn. I gamla köket var det kyl/frys och diskmaskin. Det är ägande rätt på våra radhus så inga regler finns och bygganmälan behövdes bara om man ändrade avloppstam eller ventilationssystem vilket vi inte gjort.
Så skulle säga att det mesta är lika med undantag för att vitvaror mm nu är placerade på nya platser. Det som oroar mig som sagt är att min utbyggda vägg orsakar problemet pga sämre ljudisolering och resonans. Att åtgärda det skulle innebära att riva ner hela köket till grunden samt då dra om all el vilket skulle få stora kostnader.
OK förstår. Låter inte som "ändrad planlösning". Men äger ni parhuset (egen fastighet) eller är det en andel brf med stadgar el. finns det på annat sätt regler som gäller byggnationer i parhusen? Om inte så hänvisas grannen till de regler i JB och MB som jag nämnde i tidigare inlägget rörande sina klagomål, om saken ställs på sin spets. (Att ni försöker identifiera problemet och, om möjligt, lösa det är dock den självklara utgångspunkten.)
 
K
B Beida skrev:
Hej,

Omöjligt att säga något om den specifika väggen, men det lilla jag lärt mig från att dämpa ljud från trummor är att genom att addera det extra gipslagret med luftspalt så ändras ljudgenomsläppningsegenskaperna för väggen - Kanske därför en (lägre?) frekvens som tidigare inte hörts genom väggen nu börjar höras?

Man brukar kallar en normal vägg med två gipslager och luftspalt för en double leaf wall och en vägg med två luftspalter och tre lager gips för en tripple leaf wall - Normalt är en double leaf wall bäst på att dämpa ljud (man måste självklart beräkna detta för den specifika väggen, rummet och frekvensen på ljudet, men det finns massa länkar som diskuterar detta i generella termer - här är en på måfå (första träffen - vet ej om den är bra): [länk]).

VIdare, så är ljud "som vatten" (i.e. tar enklaste vägen), så om du någonstans fått en glipa som inte fanns tidigare, t ex längs taket eller golvet, så kommer ljud till viss del ledas ut där.

Lite överförenklat - Vill man ha bättre ljuddämpning så är det enklaste en double leaf wall, som sluter helt tätt överallt, där man adderar ett extra gipslager på varje sida för att få mer massa (väggen kan även optimeras genom storlek på luftspalten och täthelten på isoleringsmaterialet etc). Om man istället adderar en extra luftspalt och sätter ett extra gipslager där (dvs gör en tripple leaf wall), så förbättras normalt inte väggens egenskaper med avseende på att dämpa ljud, oftast tvärt om.

Det kan ju även något helt annat, såsom en upphängning av något aktivt (fläktsystem?) som skiljer sig från tidigare, och som ger ett nytt stomljud?

Så inga lösningar, men kanske några uppslag till förklaringar varför ljudbilden hos grannen ändrats efter bygget.
Lycka till!
Ja denna läsning var inte så positiv. Från början tänkte man att extra vägg skulle vara bättre ur ljudsynpunkt. Att riva utbyggd vägg innebär rivning av hela köket och ny dragning av el osv. En mycket stor kostnad som man absolut inte vill genomföra. Speciellt inte när köket bara är 2 månader gammalt.
 
Någon nämnde ventilationsfläkt som möjlig ljudkälla. Om det finns luftavfuktare (ex. i krypgrund?) så kan en sådan låta genom golv. Det skulle kunna förklara att gubben hör oljud i sovrummet längre bort.

Håll gnället kort om grannen inte är konstruktiv i att hitta en lösning tillsammans.
 
T TreeView skrev:
Om grannen menar att det låter hela tiden så är ett förslag att du stänger av allt som kan låta och därefter slår igång det efterhand,
Jag skulle nästan säga att du stänger av elen helt och hållet hos dig dagtid, utan att tala om det för grannen och då fråga honom om det är något som låter. Om det nu är nåt som låter då, så vet du att det inte är från dig i alla fall och kan stänga ärendet, så att säga. För vad jag förstår så är det ju inte mycket som kan låta om det inte finns el.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Hej,

Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.

väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.

Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.

så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?

vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.

Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
Tycker du verkar fått många goda tips, men du ställde också en fråga ”har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?”

När man reglar upp på det sättet du säger att du gjort, finns det en viss risk att du lyckats skapa en ”klanglåda”. Egenfrekvensen i den klanglådan beror på hur den ser ut – om det bara är en öppning åt ett håll eller åt båda – eller om det inte finns någon öppning alls – och storleken.

Men har man skapat en klanglåda, och sedan har ex vis en fläkt – som i sig är tyst – är det väldigt lätt att få en förstärkning på kanske 20 dB (A) – om någon ton i fläktljudet just råkar excitera klanglådans egenfrekvens. Men en sådan excitering har som regel ett väldigt smalt frekvensband – typiskt uppåt 90 dB/oktav – så förändrar man fläkthastigheten något lite, så bör tonen dö ut väldigt snabbt.

Jag skulle nog ha valt att lägga in en isolering så man tar död på eventuella klanglådor. (Ser nu även andra inlägg som tar upp denna fråga – skall man vara först här – får man hänga på låset ).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
B Boggi skrev:
Tycker du verkar fått många goda tips, men du ställde också en fråga ”har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?”

När man reglar upp på det sättet du säger att du gjort, finns det en viss risk att du lyckats skapa en ”klanglåda”. Egenfrekvensen i den klanglådan beror på hur den ser ut – om det bara är en öppning åt ett håll eller åt båda – eller om det inte finns någon öppning alls – och storleken.

Men har man skapat en klanglåda, och sedan har ex vis en fläkt – som i sig är tyst – är det väldigt lätt att få en förstärkning på kanske 20 dB (A) – om någon ton i fläktljudet just råkar excitera klanglådans egenfrekvens. Men en sådan excitering har som regel ett väldigt smalt frekvensband – typiskt uppåt 90 dB/oktav – så förändrar man fläkthastigheten något lite, så bör tonen dö ut väldigt snabbt.

Jag skulle nog ha valt att lägga in en isolering så man tar död på eventuella klanglådor. (Ser nu även andra inlägg som tar upp denna fråga – skall man vara först här – får man hänga på låset ).
Tack för svar! Att få in isolering blir svårt tyvärr då väggen är helt täckt med underskåp samt några högskåp. Därefter kaklat på hela väggen ovan bänkskåpen. Att genomföra det innebär precis som andra åtgärder att riva hela köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.